Tänkte först posta mitt inlägg i tråden Dina kommande flygningar, men så tänkte jag att någon kanske får idéer till sin egna TP run från mina bokningar. Det får nu bli en blandning av TP run och annan flygnördskap.
Dryga två veckor i maj och knappa 30 000 mil i luften.
Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
Bokningarna som är den egentliga TP run -strapatsen är JER-LGW-MAD-JFK-PHX-PDX, tillbaka PDX-PHX-PHL-AMS-LHR,LGW-JER och PDX-CLT-MIA-SAL, tillbaka samma SAL-MIA-CLT-PDX. Båda är biljetterade av AA. Dessutom så kommer det nivåpoäng från AGP-MAD-LON-JER och vice versa (biljetterad av BA), plus en retur med AY på HEL-AGP-HEL som ger 280 TPs. Det övriga som inte ger TPs är Guernsey och Alderney med Flybe (JER-GCI-JER) och Aurigny (GCI-ACI-GCI), som är det som jag kallade för annan flygnördskap och som jag gör för att avnjuta igen av Kanalöarna.
Besökte Guernsey redan 2016 och flög då med Flybes Dash-8 på GCI-JER, efter att jag kom från Sark med båt. Alderney blev då obesökt och nu vill jag kompletera min tidigare upplevelse, eftersom jag nu råkar vara på Jersey två gånger p.g.a. min TP run.
Några faktorer som påverkade mitt val till lösning av mitt TP run -dilemma
- Behovet av fyra flyg med BA eller IB.
- Måste resa under majmånad, kan ej komma i väg tidigare.
- På riktigt vill jag satsa stort på en ordentlig långresa till Kina, Hong Kong och Japan med en eventuell biljett Rugby World Cup 2019 i Japan. Finalen är i Yokohama i november (stadiumet i Tokyo är inte färdig i tid), i fall jag får någon biljett till humant pris när 19.1 biljettsajten öppnas för registrerade användare. Har aldrig varit till Japan eller för övrigt varit som publik vid stora idrottsevenemang (typ OS och VM i fotboll), så tänkte att rugbyfinalen kunde vara en intressant kompromiss i stället för att betala hutlöst för öppnings- eller slutseremonin i sommar-OS 2020, i Tokyo. Jag hade redan planerat att resa relativt förmånligt med RJ (Royal Jordanian) från Spanien till HKG som en del av denna TP run, men så kom jag på återtanke. Är mycket intresserad av att pröva dem i dubbel longhaul och jag vill dessutom på samma gång besöka Jordanien på deras gratis stopover som fares brukar tillåta med dem.
- Ramadan börjar ca. 6.5 och påverkar varierande på en del destinationer med t.ex. QR. Var ju 2016 under Ramadan i både UAE och Brunei, vilket inte påverkade i praktiken mig så mycket, men gjorde förhandsplanerandet svårare delvis. Alternativen för en stopover på ett par dagar i AMM och med smidig flygschema blev nu alldeles för få. Men det kommer nog att bli RJ något år snart. Är mera intresserad att se Jordanien än Qatar (och flyga QR).
- P.g.a. Brexit är det inte i.o.f.s. slugt att flyga så mycket via LON den kommande våren, men jag har nu kalkylerat till räckligt för byten i London och så förmodar jag att senast i maj - i fall Brexit på riktigt sker som det nu hotar att bli "hard Brexit", har britterna fått mera resurser för immigrationsmyndigheten på LHR och LGW. Annors blir det totalt kaos för turism, både egna och utländska affärsresenärer o.s.v.
- På FlyerTalk så har AA:s fare till MGA (Managua, huvudstaden i Nicaragua) påbjudits som goda 440 TPs från Nordamerika (postades som SFO-MGA-SFO), men jag hade stor lust att posta en varning angående den.
Om man följer nyheterna och offentliga reserådgivningar, så åker man inte just nu till Nicaragua eller åtminstone gör man det högst med största försikt. I maj så dog ca. 40 oppositionsdemonstranter, medan radikal förkränkning av mänskliga rättigheter har skett av polisen. Situationen är ännu ostabil, men jag har snackat med en lokal kontakt som antydde att just nu är läget bättre. Men eftersom årsdagen för trakasserierna infaller i maj, så tänker jag inte chansa. Man måste i bland ta biljettips med en nypa salt på FT.
Jag kan tipsa att El Salvador och Honduras är möjliga med faren, så det finns säkrare val som destination, i fall någon av er blir intresserad av faren under 2019. Faren är med god tillgång. Kan även tippsa om ARN-HEL-AGP-HEL-ARN, i fall någon vill kassa in 360 TPs och positionera sig till Spanien. Det kan bli allt intressantare på tanke med AT (Royal Air Maroc) i framtiden. Faren har varit förmånlig i flera år.
Det finns många, goda alternativ till TP runs under kalenderåret 2019 (speciellt under sommaren och under hösten), men jag kunde inte välja något mera attraktivt, eftersom mitt medlemsår med BAEC går ut i juni. Dessutom så ville jag vara effektiv nu, eftersom jag inte villa satsa så semesterfaktorerna i större skala den här resan.
Om någonting, så väntar jag med ett roat intresse i fall jag sitter ensam båda resorna i affärsklassen på AY HEL-AGP-HEL. Då blir det sex rader utan störande faktorer.
Kan ju vara att någon ferieresande tar ut t.ex. en uppgraderingsaward med Finnair Plus på sin semester till Solkusten. Men det är nog i varje fall lite typ av ett charterhelvete, då man måste flyga hem medeldistansnattflyg inom Europa, utan egentlig nattsömn och mörbultad efter 27 flygninar inom två veckor...
Hur man än har utrymme i J, men flygplanet är en Airbus A320 med Europa-konfigurering, så jag kommer nog anlända till H:fors-Vanda som en zombie.
Till sist vill jag dela med mig lite av den s.k. övriga flygnördskapen i min inkommande TP run -resa. Jag blev road av att någon hade tydligen ingen aning att ATR-42 har ingång bak i planet och inte framme.
Flyger med Blue Islands (underleverantör till Flybe) ATR-42 på JER-GCI-GCI (Jersey-Guernsey-Jersey). Naturligtvis så placerade jag mig bak i kabinen.
Det kändes även roande att välja plats i GRs (Aurigny) Dornier 228 för GCI-ACI-GCI (Guernsey-Alderney-Guernsey). Nog är det ju lite bortkastat på ypperst korta flygningar med små plan.
Eftersom Do 228 är utan dörr till styrhytten, så väntar med glädje kunna följa flygmanövern från min sittplats. På vägen tillbaka sitter jag på 8C för att kunna följa rotorerna
Väntar med ett stort intresse hurdan Aurignys serviceupplevelse är, eftersom det förespråkas gott om den.
Delvist urklipp från december 2018:
Aurigny is Which? best short-haul airline
Respected consumer and travel magazine Which? has rated Aurigny Air Services as their number one short-haul airline.
The Which? survey that rated Aurigny number one is based on customer responses to key criteria that can be rated; seat pitch, punctuality, boarding, seat comfort, cabin environment, customer service and value for money.
Chief Executive, Mark Darby said: “We are thrilled to be rated number one in this survey, that is ultimately determined by our customers. Whilst we may be a small airline, we pride ourselves on customer service and providing our customers with the best possible customer experience.”
He continued: “Our staff are our biggest asset and our dedicated team provide full customer support from booking to arriving at a destination. The individuals that make up a community airline cannot be underestimated, and I would like to thank all our staff for their contribution in achieving this rating.”
By comparison other well-known airlines are also listed within the survey, with Norwegian coming fourth, Easyjet eleventh and British Airways just fifteenth.
Bättre än t.ex. Kjoswegian och BA.
Åtminstone min flexibiljett är rysligt god. Kan fritt annulera den eller byta flyg på samma rutt. Och det viktigaste för den medvetna resenären: bonuspoäng i lojalitetsprogrammet!
Dock var jag lat och skapade inte ett konto, eftersom poängena går ut och jag typ pendlar ju inte med deras Embraer på LGW-GCI.
Skulle även finnas familjekonton (household account). Tyvärr så flyger jag GR med bara handbaggaget och i koppling till min TP run. Annors skulle det varit intresserant med huvudrutten från Gatwick, eftersom det skulle finnas tax free med lokala produkter (t.ex. småfabrikatgin från Guernsey).
Nåja, det blev nu lite extra innehåll och inte 100 % BAEC. Hoppas det är acceptabelt.