Senaste nytt

Badort nära Rom?

Johanna

Medlem
Om jag vill ta mig ut från Rom till kusten. Till en helst charmig liten ort/by med bra bad. Det kan vara strand eller klippor utan att man måste bergsbestiga. Var ska jag åka då?
 
Amalfihalvön är ju fantastisk, men man får trängas rätt mycket med (andra) turister om man inte hittar. Risken är att man sitter i bilkö större delen av tiden.

Tipsar om Speralonga, det är en trevlig liten by som ligger ca 15 mil söder om Rom.
5EBDC201-5B79-4059-A334-8B0B32456239_1_105_c.jpeg
 

Johanna

Medlem
Amalfihalvön är ju fantastisk, men man får trängas rätt mycket med (andra) turister om man inte hittar. Risken är att man sitter i bilkö större delen av tiden.

Tipsar om Speralonga, det är en trevlig liten by som ligger ca 15 mil söder om Rom. Visa bifogad bild 117522
Tack, den ser trevlig ut.
Amalfi har fördelar men också de nackdelar du nämner samt att det är väldigt mycket "klättrandes" iofs bra för gluteus.
 

Senator

Moderator
Sorrento i all ära, det är varken nära eller badort i sig själv. Finns små stränder. Men magiskt är det som mycket annat på Amalfikusten. Ett bra Hilton du som gillar det! Mycket bra vardagsmotion med 120 höjdmeter från Hilton längst ner till hamnen genom trånga gator.

Sorrento från Rom är snabbtåg till Neapel som tar ca 90min om jag minns rätt. Sen är det lokaltåg som tar runt 75min till Sorrento. Har svagt minne av att det kallas ”ficktjuvartåget” som var avskräckande nog för oss att vi betalde €100 för en taxi.

Sorrento får alltid min röst, men inte som något som är nära Rom.
 

Mimer

Medlem
Jag har varit väldans nöjd med Anzio när jag varit där. Knappa timmen med tåg ifrån Rom, högst görbar dagsutflykt.
 

pswe

Medlem
Om jag vill ta mig ut från Rom till kusten. Till en helst charmig liten ort/by med bra bad. Det kan vara strand eller klippor utan att man måste bergsbestiga. Var ska jag åka då?
Porto Ercole en bit norr om Rom kan jag varmt rekommendera. Mest italiensk turism. Mer charm än bling, mer gott än dyrt, mer gamla pengar än nya, mer Rayol Canadel än Troppan, ja ni förstår om det är något ni gillar.
 

Palazzi

Medlem
Nu är jag sällan runt Rom (någon gång i Terracina som var hemskt) men har ett litet okonventionellt förslag så ni kan vidga vyerna.

Anguillara Sabazia, vid sjön Bracciano, är vackert och lite annorlunda. Tror det finns välordnade stränder också.

Det är max 5mil.

Annars är övriga förslag i tråden även de jag skulle kika på. De orter som ligger närmst Rom är lite själlösa och exploaterade är min upplevelse (även om jag inte varit där så många gånger de senaste 10 åren)
 
Toppen