Senaste nytt

Böcker om flyg

39 kr var jo en knallpris! Jeg skal søke etter boken i svenske nettbutikker og sender heller tilbake den norske jeg bestilte i dag (14 dagers angrerett).. At prisforskjellen skulle være så stor på en ny/relativt ny bok hadde jeg ikke sett for meg. Takk for tipset!

oppdatering: Fant boken til 39 kr på svensk også i den norske CDON-nettbutikken. Er det mulig... Jeg til vant til at engelske bøker kan være billige å kjøpe fra utlandet, men svenske bøker til 39 kr når akkurat samme bok på norsk koster 269-299 kr i norge?

Last edited:
oppdatering: Fant boken til 39 kr på svensk også i den norske CDON-nettbutikken. Er det mulig... Jeg til vant til at engelske bøker kan være billige å kjøpe fra utlandet, men svenske bøker til 39 kr når akkurat samme bok på norsk koster 269-299 kr i norge?
Den norske er innbundet mens den svenske er pocket, så det forklarer en del av forskjellen. Men uansett om det er samme type (pocket eller innbundet) så er den norske utgaven ofte 3 - 4 ggr så dyr som den svenske på grunn av fastpris-reguleringen. Får vel håpe at en ny regjering i høst tør å gjøre noe med denne håpløse reguleringspolitikken....

Fick två böcker av far min. En handbok i flygande och en kokbok, båda utgivna i samarbete med SAS och utgivna '85 resp '97. :)

2013-04-07 17.13.49.jpg

2013-04-07 17.13.07.jpg

Skall bli skoj att läsa hur man 1985 skulle resa medvetet och vilka recept Dahlbom och de andra ser som passande i luften.

Jag kan bidra med tipset "Naked Airport: A Cultural History of the World's Most Revolutionary Structure" av Alastair Gordon.

"From global politics to action movies to the daily commute, Gordon shows how the airport has changed our sense of time, distance, and style, and ultimately the way cities are built and business is done."

Mycket arkitektur och varför flygplatser, i den tid de byggdes, kom att se ut som de gjorde. Hur resandet förändrats och hur flygplatsen har bidragit till det. Och sedan kan man stila med kunskapen om vilken berömd arkitekt som har ritat vilken flygplats. :) Framförallt USA och Europa-fokus, men på slutet kommer de "nya" nationerna i Mellanöstern och Asien.

Jag tar och lyfter upp denna tråd och lägger in lite tips. Mitt bibliotek av flyglitteratur är rejält och huvudsakligen fokuserat på det tekniska och historiska.

Först kan jag varmt rekommendera Yefim Gordons böcker om ryskt flyg, framförallt OKB-böckerna om Tupolev, Ilyushin och Yakovlev.

OKB Tupolev: A History of the Design Bureau and its Aircraft: Yefim Gordon: 9781857802146: Amazon.com: Books

Andra bra böcker från det hållet är bl.a denna om Tu-104 - en riktigt intressant maskin för min del som jag dessutom lyckats studera en del i Prag (flygmuséet i Kbely).

Tupolev Tu-104: Aeroflot's First Jetliner, Vol. 35 (Red Star): Yefim Gordon: 9781857802658: Amazon.com: Books

Sedan har vi den utmärkta serien Air Disasters som dessvärre inte trycks längre men som beskriver olika haverier på ett mycket bra sätt, komplett med utmärkt grafik.

Amazon.com: Air Disaster, Vol. 1 (9781875671113): MacArthur Job: Books

Sedan finns ju bl.a denna utmärkta bok om Airbus historia:

Amazon.com: Airbus: The Complete Story (9781844255856): Bill Gunston: Books

Rekommenderas varmt, en liknande finns även om Boeing även om jag personligen föredrar deras egna verk Boeing - Planemaker to the world.

En sak jag noterat är att böcker om ryska flygplanstyper ofta är djupare än dito om västerländska. Jag har t.ex letat länge efter en riktigt bra bok om t.ex Airbus A320 men kammat noll, resultatet blev att jag plockade ihop min egen "Complete Story" från Flight Internationals artikelarkiv för att få med allt från det tidiga JET-projektet (Joint European Transport) via SA1/SA2 tills det blev A320.

Vissa undantag finns, Crowood Aviation Series är generellt bra böcker, bl.a om de Havilland Comet och Vickers VC-10.

Jag skall förövrigt kolla upp boken om QF32 som det tipsats om i tråden.

ACervin skrev:
Hittade i alla fall idag boken om QF 32. Den exploderande Rolls Royce Trent motorn på Qantas Airbus 380. Har inte läst den men den handlar om den rättrådiga och hjältemodiga besättningen ombord med den stridspilot tränade kaptenen i spetsen. Kanske kan ge en bra inblick i hur en krissituation hanteras ombord och på marken.
Stort tack för tipset. Boken är numera inhandlad och även utläst.
Mycket intressant läsning. I sammanhanget kan jag även tipsa om Four Corners dokumentär om samma incident:
http://www.youtube.com/watch?v=WkdQvMpKb_w

Toppen