Har bara skummat igenom artiklarna kring det här, och man bör väl vara lite försiktig med slutsatser kring sånt här.. men nos ned i samband med stall är ju bland det första man lär sig i grundutbildningen för ett PPL..
Har bara skummat igenom artiklarna kring det här, och man bör väl vara lite försiktig med slutsatser kring sånt här.. men nos ned i samband med stall är ju bland det första man lär sig i grundutbildningen för ett PPL..
I det här fallet verkar det som att piloterna haft nosen 16 grader uppåt och planet bromsade under 60 knop så alla felindikationer slutade - ingen kan flyga så långsamt verkar det som att utvecklarna tänkt när dom tog fram styrsystemen. När piloterna sänkte nosen passerade dom 60 knop (dom hade TOGA på motorerna) och då började det tjuta. Resultatet? Dom höjde nosen igen... Planet stod stilla och föll rakt nedåt med över 10.000 fot per minut...
Håller med Kristofer. Med respekt till alla som drabbats är det är för tidigt att dra slutsatser även om mycket idag talar för brister/problem i cockpit.
Ja, det är inte rolig läsning direkt. Det är skrämmande att man missar sådana saker. Även en nybörjare borde veta vad "stall" innebär och hur man undviker det. Det är ju inte direkt raketforskning...
Ingen kul läsning alls, nu har jag ingen aning om hur piloter tränas och hur det är tänkt att de ska agera men det känns som om de gjort mer eller mindre allt tvärt emot vad de borde ha gjort.