Senaste nytt

Bästa stad att besöka nära Malaga/Torremolinos

Nemo

Medlem
Granada ligger en bit upp i bergen, dvs svalare än Sevilla. Har alhambra som ett måste (boka slot-tid i förväg). Alhambra y Generalife
Besök albaicin (gamla kvarteren) där det även finns arab bath, tapas-barer (tapas ingår när du köper dryck i Granada), gå på Flamenco i någon av deras cuevas (grottor). Dagen efter ta lokalbuss till Sierra Nevada och vandra med utsikt över Medelhavet.

Finns flera bussbolag, bland annat Viajes baratos Malaga-Granada. Billetes de bus desde 5,45€ | - ALSA

Vandringar (har själv gått ett par av dessa) Summer - Trek Sierra Nevada
 
Last edited:

Cremant

Medlem
Sentinel de las Bodegas - liten ort med hus och turistgata med berget hängande över... googla för bilder.
Ronda - fantastisk arkitektur i den gamla delen...googla för bilder.

Rekommenderar att man bor i Ronda då det finns många bra restauranger där!
 
Last edited:

JGG

Medlem
Jerez stad är spännande och prova sherry och tapas och uppleva flamenco som inte är turist dravel. Att se den fantastiska procedur det är att göra sherry är intressant.
Sedan åka ner till Cadiz vid havet och strosa omkring eller till Sanlucar de Barrameda. Det lär gå bussar ner till dessa två från Jerez.
Kan tyvärr inte ge mer exakta namn på ställen att besöka på dessa ställen för det var så länge sedan jag var där men jag gillade det skarpt
 

Trox

Medlem
Tack för bra tips! Eftersom jag har svårt för att bestämma mig så lutar det lite mot Cordoba, med dagsutflykter till Granada och Sevilla. Varför nöja sig med en när man kan få tre?
 

Jönsson

Medlem
Tack för bra tips! Eftersom jag har svårt för att bestämma mig så lutar det lite mot Cordoba, med dagsutflykter till Granada och Sevilla. Varför nöja sig med en när man kan få tre?
Egentligen är kanske Malaga den bästa utgångspunkten med tanke på att det är ungefär samma distans till alla sevärda de sevärda städerna samt flygplatsen som utgångspunkt. Ger en helt annan flexibilitet.
 

oneM

Medlem
Bättre är väl inte rätt ord, men mer av allt du räknar upp.
Sevilla, Córdoba och Granada är liksom en "Golden Triangle"
Sevilla är dock lika stort som de andra två tillsammans.

Alla 3 är värda att besöka, och eftersom du skrev utan bil
till Córdoba kan du ta snabbtåget som tar 1 timme (tror jag)
Snabbtåget från Malaga är ca 1 timme och det åker även vidare till Sevilla efter Cordoba.
 

Homer

Medlem
Det enda du ska tänka på är att Sevilla, m fl städer i juli kan vara hiskeligt varmt. Jag besökte staden i juli en gång, 44 grader varmt. Gör sig bättre i september men för en utflykt med övernattning går det nog an.

Kan vara småvarmt i maj också, aktuell dagstemperatur. :)

Sevilla.jpg
 
Toppen