Under januari - mars i år var jag föräldraledig och hade möjligheten att ta med Doctor-X Jr på en liten frukostturné i Stockholm. Här är min rankning av Scandic i Stockholm (Scandic Go erbjuder inte frukostbuffé så är inte med på listan).
#1 Downtown Camper - Utan tvekan störst och bäst utbud. I mitt tyckte den mysigaste lokalen med brasa (såklart trevligare vintertid). Alltid fräscha råvaror. Minus för mig är att det inte finns stekt ägg i buffén (men går att få om man ber om det, samma sak med omelett, men finns en trevlig frittata i buffén). Finns espressomaskin och vanligt bryggkaffe. Våffelmaskin bra toppning alternativ om man är sötsugen.
De kollar att namnet i appen stämmer överens med ID-kort, men tar ej medlemsnummer.
#2* Haymarket - Finast lokal, men kändes alltid trångt vid buffén. Bra utbud men klart mindre än DC - har en riktigt god melon (var värt att återvända bara för denna). Utöver melon och apelsin - är det skralt på frukt (fanns bannan kanske en gång). Finns även alkoholfritt mousserande. Brödet är ofta torrt. Finns espressomaskin och vanligt bryggkaffe. Våffelmaskin, mindre toppning alternativ än DC men helt klart tillräckligt.
#2* Grand Central - Riktigt bra varm buffé (som fylls på rullande pga litet utrymme, men gör också att det känns nystekt) - stekt ägg, rösti, prinskorv, etc. Kalla delen är bra också. God smoothie! Finns chiapudding och overnights (med pina coladasmak). Trevlig lokal. Sonen gillade att han kunde se bilar och busar köra förbi så bra underhållning. Finns espressomaskin och vanligt bryggkaffe.
#3 Malmen - Bäst och störst urval av smoothies! Bra frukt. Skral varm buffé. Konstig/rörig lokal, osköna stolar - ska säkert vara modernt/hippt. Endast bryggkaffe.
#4 Continental - Överlag ett litet snäpp över standard Scandic frukost. Oftast bra frukt. Inget stekt ägg. Finns espressomaskin och vanligt bryggkaffe.
#5 Södra Kajen - Helt standard Scandic frukost, men personalen är den trevligaste och vänligaste i stan så förtjänar en hög placering bara därför. Endast bryggkaffe.
#6 Gamla stan - Annorlunda lokal, gammalt. Förhållandevis liten buffé, lite annorlunda utbud (hade en äggrätt med stenbitsrom). Gick att be om lite andra grejer än vad som fanns framdukat. Kul att ha testat, men inget jag återkom till. Endast bryggkaffe.
#7 Klara, No53, Wallin, Park, Alvik, Anglais** - Standard Scandic frukost. Endast bryggkaffe.
#8 Sjöfartshotellet - Slafsigt, smutsigt, utplockat, trasiga/slita möbler. Väldigt mycket dålig 90-tals vibe med försök till marinkänsla. Enda stället som jag faktiskt vände på och gick och åt frukost på ett annat hotell.
*Grand Central var en återkommande favorit som passade mig och Jr betydligt bättre än Haymarket - jag gillar verkligen varma buffén på Grand och personalen var varmare mot Jr, även om Haymarket har en mer lyxigare känsla och en riktigt bra melon och våfflor.
**Hade verkligen förväntat mig mer, tråkigt att de inte levererar.