Senaste nytt

Bästa sättet att växla SEK till 6000 EUR

Wise + Revolut + andra liknande kort --> växla SEK --> EUR och maxa ATM-uttag per dag per kort i EUR-land i vanliga bankomater.

Tar olika många dagar beroende på hur många kort du jobbar parallellt.

Var beredd på att det kan komma frågor om du avviker från dina normala kort-mönster. Var beredd med supporting documents (köpavtal eller liknande).

Ja, du växlar pengar från ditt eget konto och gör ett kontantuttag i EUR över disk på bankkontoret.
Den här varianten tror jag också är bäst och billigast. Storbankerna brukar ha en fast avgift för valutaväxling och sedan inget påslag på kursen, dvs kostnadeb blir totalt någon/några hundralappar. Dessutom får du kontanter i handen och behöver inte bekymra dig för uttag i Spanien .

Utmaningen ligger i att få de att beställa hem EUR i kontanter för kassauttaget.

Sen finns det faktiskt också Bankomater här i Sverige där man kan ta ut diverse olika valutor!!
Så här ser det ut på kartan för Euro.

Skärmbild (157).png

Sen finns det faktiskt också Bankomater här i Sverige där man kan ta ut diverse olika valutor!!
Så här ser det ut på kartan för Euro.

Visa bifogad bild 159366
Gäller inte beloppsgränserna även för dessa automater? D.v.s. kommer det inte att ta flera veckor att ta ut ca 70 000 kr i kontanter, förutsatt att inte kortet/kontot spärras före dess? Jag menar, om trådstartaren inte använt kontanter sedan 90-talet och sedan plötsligt börjar ägna sig åt maximala kontantuttag, så borde någon algoritm rimligen varna för att kortet troligen blivit stulet eller identiteten kapad.

Last edited:
Gäller inte beloppsgränserna även för dessa automater? D.v.s. kommer det inte att ta flera veckor att ta ut ca 70 000 kr i kontanter, förutsatt att inte kortet/kontot spärras före dess? Jag menar, om trådstartaren inte använt kontanter sedan 90-talet och sedan plötsligt börjar ägna sig åt maximala kontantuttag, så borde någon algoritm rimligen varna för att kortet troligen blivit stulet eller identiteten kapad.
Bankomat har även ett samarbete med Loomis för hem leverans av valuta. Men där är begränsningen 5000 sek, vilket visserligen är högre än automaterna men fortfarande en magnitud under behovet.

Att få ut den mängden kontanter överhuvudtaget i Sverige lyfter nog väldigt många ögonbryn, oberoende av valuta.

Även western union har ju begränsningar - men 9k i start och 40k efter extra verifiering räcker ju inte det heller, och blir rätt dyrt.

Jag skulle nog också titta på lösningen att ta kontakt med en bank på plats där kontanterna ska levereras. Allra enklast kanske om TS svenska bank har en bank de samarbetar med på plats, det kan förenkla mycket.

Jag behöver betala 6000 EUR i cash i Spanien. Har inte använt kontanter sedan 90-talet så lite offline här... :) Vad är bästa sättet, eller ja billigaste att få 6000 EUR i handen? Kollade att helt enkelt växla på Forex och att skicka med Western Union men kursen är ju 12,50 typ så blir rätt dyrt. Några ideer?
Ett tips är att fråga din bank hur du ska göra. De kommer helt säkert ändå att utreda denna transaktion om du ska använda medel på dina konton och då kan du lika gärna förklara i förväg. Vid minsta tecken på utförd penningtvätt så är risken nämligen väldigt stor att dina konton blir spärrade och då blir det verkligen besvärligt.

Toppen