Senaste nytt

Bästa sättet att växla SEK till 6000 EUR

Matore

Medlem
Jag behöver betala 6000 EUR i cash i Spanien. Har inte använt kontanter sedan 90-talet så lite offline här... :) Vad är bästa sättet, eller ja billigaste att få 6000 EUR i handen? Kollade att helt enkelt växla på Forex och att skicka med Western Union men kursen är ju 12,50 typ så blir rätt dyrt. Några ideer?

Kan du sätta pengarna i någons konto du känner i Spanien, Finland, Tyskland... via Wise och be de att ta ut kontanter? Eller frågar personen som ska få varför du inte kan göra en insättning i deras konto?
Jag skulle även kolla upp lagarna i Spanien runt kontanter. Jag har sett på några hotell att de enligt lag får inte ta emot mer än ett visst belopp, typ 2000 euro, i kontanter som betalning.

Jag behöver betala 6000 EUR i cash i Spanien. Har inte använt kontanter sedan 90-talet så lite offline här... :) Vad är bästa sättet, eller ja billigaste att få 6000 EUR i handen? Kollade att helt enkelt växla på Forex och att skicka med Western Union men kursen är ju 12,50 typ så blir rätt dyrt. Några ideer?
Nu ska jag inte vara moraltant men en mottagare som kräver cash får ju en del varningsklockor att ringa…
Billigast för dig hade nog varit att skicka SEPA betalning från din svenska bank till mottagarens konto, all kostnad över det borde du vältra över på den andra parten.

Ni behöver inte oroa er över varken moral eller varningsklockor. Men i detta fall är cash jag behöver, Så frågan är vilket billigaste sättet att ordna det är?

Kan du sätta pengarna i någons konto du känner i Spanien, Finland, Tyskland... via Wise och be de att ta ut kontanter? Eller frågar personen som ska få varför du inte kan göra en insättning i deras konto?
Jag skulle även kolla upp lagarna i Spanien runt kontanter. Jag har sett på några hotell att de enligt lag får inte ta emot mer än ett visst belopp, typ 2000 euro, i kontanter som betalning.
Hmm ja det var ingen dum ide. Du menar att kursen då är bättre när man gör banköverföring i EUR och sen tar ut i cash?

Det kommer ta tid och evighet att ta ut så mycket pengar i kontanter via bankomat.

Ring en bank i Spanien och se kan hjälpa dig ta ut från ditt kort.

Har du svenska kontanter redan så är Forex nog det bästa.

Förbered dig på många frågor.

Toppen