Senaste nytt

Bästa sättet att fånga ToR resa jul 2023?

Hej!

Jag är intresserad av att åka STO-SFO ToR julen 2023, helst i business long-haul.

Hur bokar jag biljetter med poäng på bästa sätt, innan de blir tagna av någon annan...?

Tänker att ifall jag vill åka den 20e dec och komma tbx 5 jan - och väntar till 5 jan att boka ToR (eftersom biljetter släpps tidigast 365 dagar innan) så hinner biljetterna för den 20 dec bokas upp. Går det t ex att boka SFO-STO som Utresa först med temporärt datum, och sen boka "hemresan" (STO-SFO) exakt ett år innan jag vill resa, dvs göra bokningen 20/12 2022 - och sedan boka om SFO-STO till min önskvärda hemresedag när 365 dagar bokningen närmar sig (dvs boka 5 jan 2023)..?

Tankar kring detta kanske lite omständiga upplägg? (Men vad gör man inte för att få business biljetter :)). Bättre idéer mottages tacksamt!

/Chris

Last edited:
Hej!

Jag är intresserad av att åka STO-SFO ToR julen 2024, helst i business long-haul.

Hur bokar jag biljetter med poäng på bästa sätt, innan de blir tagna av någon annan...?

Tänker att ifall jag vill åka den 20e dec och komma tbx 5 jan - och väntar till 5 jan att boka ToR (eftersom biljetter släpps tidigast 365 dagar innan) så hinner biljetterna för den 20 dec bokas upp. Går det t ex att boka SFO-STO som Utresa först med temporärt datum, och sen boka "hemresan" (STO-SFO) exakt ett år innan jag vill resa, dvs göra bokningen 20/12 2023 - och sedan boka om SFO-STO till min önskvärda hemresedag när 365 dagar bokningen närmar sig (dvs boka 5 jan 2023)..?

Tankar kring detta kanske lite omständiga upplägg? (Men vad gör man inte för att få business biljetter :)). Bättre idéer mottages tacksamt!

/Chris
Snacka om framförhållning! Men ja, boka slutet av 2023 och början av 2024 (!) är det du behöver göra under förutsättning att biljetter släpps. SAS är generellt restriktiva med biljetter runt jul, på sommaren etc då dessa går åt ändå.

Edit: det säkraste sättet är att få biljetter i business på önskade datum är att börja spara pengar nu och köpa biljetterna i början på 2024 ;)

Hej!

Jag är intresserad av att åka STO-SFO ToR julen 2023, helst i business long-haul.

Tänker att ifall jag vill åka den 20e dec och komma tbx 5 jan - och väntar till 5 jan att boka ToR (eftersom biljetter släpps tidigast 365 dagar innan) så hinner biljetterna för den 20 dec bokas upp. Går det t ex att boka SFO-STO som Utresa först med temporärt datum, och sen boka "hemresan" (STO-SFO) exakt ett år innan jag vill resa, dvs göra bokningen 20/12 2022 - och sedan boka om SFO-STO till min önskvärda hemresedag när 365 dagar bokningen närmar sig (dvs boka 5 jan 2023)..?

/Chris
SAS kommer med största sannolikhet inte släppa bonusbiljetter under de datumen långt i förväg, historiskt sett så gör de inte det. Det händer att de släpper biljetter dessa datum senare, typ under hösten. Vill du vara säker på att resa just då så får du hålla koll på Star Alliance bonusplatser.

När det kommer till att få tag i SAS bonusplatser "normalt" sett,
1. boka utresa (häng på låset vid midnatt) som enkelresa
2a. har du poäng så det räcker, boka hemresa när den släpps, sen avbokar du båda resorna nån dag senare, håller tummarna för att de kommer tillbaka (i min erfarenhet gör de oftast det om man avbokar långt ut), boka sen som t/r
2b. om du vet när hemresan kommer släppas kan du avboka din utresa 1 minut innan och sen hugga en t/r

SAS kommer med största sannolikhet inte släppa bonusbiljetter under de datumen långt i förväg, historiskt sett så gör de inte det. Det händer att de släpper biljetter dessa datum senare, typ under hösten. Vill du vara säker på att resa just då så får du hålla koll på Star Alliance bonusplatser.

När det kommer till att få tag i SAS bonusplatser "normalt" sett,
1. boka utresa (häng på låset vid midnatt) som enkelresa
2a. har du poäng så det räcker, boka hemresa när den släpps, sen avbokar du båda resorna nån dag senare, håller tummarna för att de kommer tillbaka (i min erfarenhet gör de oftast det om man avbokar långt ut), boka sen som t/r
2b. om du vet när hemresan kommer släppas kan du avboka din utresa 1 minut innan och sen hugga en t/r
Lägger till alternativ 2c. Häng på låset och boka utresa som enkel direkt när den släpps. Ring sedan SAS när hemresan släpps och lägg till den. På så sätt slipper du riskera att resan inte kommer tillbaka som award när du avbokar (vilket inte alls är säkert även om den ofta gör det). Nackdelen med detta alternativ är att SAS kanske inte har öppet kundtjänsten när returen släpps.

Mig veterligen släpper inga flygbolag biljetter 365 dagar innan, åtminstone inte några som du nyttjar för att flyga SFO-ARN.
Att få tag på biljetter över jul/nyår brukar vara extremt svårt då många flygbolag har blckout på awards under den tiden, med andra ord stor risk att inget släpps alls.

Vill du boka annat än SAS är det bara hänga på låset för när biljetterna släpps, missar du med 1-2 minuter lär biljetterna ha gått åt till någon annan. Det är så verkligheten ser ut när man vill åka över loven. Vill du boka med SAS så tänk om, det är väldigt osannolikt att de släpper awards över jul och nyår, även om vi inte vet hur de tänker för julen 2023. Du lär i vilket fall inte vara ensam om att vara ute efter dessa biljetter, snarare kommer du slåss med 100 andra som försöker boka exakt samma sak.

Lägger till alternativ 2c. Häng på låset och boka utresa som enkel direkt när den släpps. Ring sedan SAS när hemresan släpps och lägg till den. På så sätt slipper du riskera att resan inte kommer tillbaka som award när du avbokar (vilket inte alls är säkert även om den ofta gör det). Nackdelen med detta alternativ är att SAS kanske inte har öppet kundtjänsten när returen släpps.
Tack, bra idé - men hur funkar det med poängen. Antar att det dras poäng vid första enkelresan och sedan ytterligare poäng när hemresan bokas? I slutändan samma antal poäng som dras som om ToR skulle bokas samtidigt, eller..?

Tack, bra idé - men hur funkar det med poängen. Antar att det dras poäng vid första enkelresan och sedan ytterligare poäng när hemresan bokas? I slutändan samma antal poäng som dras som om ToR skulle bokas samtidigt, eller..?
Korrekt!
Låt säga att en ToR kostar 100k
Då kommer det först dras 60k för en enkelresa

Sen när du bokar om kommer troligen 60k återbetalas och 100k kommer dras
= netto så dras det en ToR resa

Korrekt!
Låt säga att en ToR kostar 100k
Då kommer det först dras 60k för en enkelresa

Sen när du bokar om kommer troligen 60k återbetalas och 100k kommer dras
= netto så dras det en ToR resa
Tack för info, en extra klurig fråga: ifall jag vill använda en 2for1 amex-voucher - hur funkar det ifall jag enbart bokar enkelresa först? Förbrukas den vid första bokningen av enkelresan eller kan den även användas vid bokningen av returresan...?

Toppen