Vissa säger att man bör undvika att mellanlanda i USA, varför då?
Jag försöker normalt undvika detta i så stor utsträckning som möjligt främst p.g.a. Immigrationprocessen.
Befinner mig själv i Sydamerika en stor del av året och reser häremellan och Europa. Således försöker jag helst hitta flyg direkt till/ifrån Europa samt flyger mer gärna omvägen via GRU / EZE om jag t.ex. flyger First till/från Europa.
Mitt mindset är lite att “har jag något att göra i USA (t.ex shopping, hälsa på vänner mm.) eller “måste jag verkligen” byta där av någon anledning så gör jag det (kanske t.ex. som i ditt fall när det inte finns så många möjligheter) ..
Reser man på veckobasis därigenom bara för att byta flyg så mäktar åtminstone inte jag med allt skrik, otrevliga uppblåsta säkerhetsvakter som behandlar en som en idiot mm.
Nu skall jag säga att min uppfattning av detta är baserat på att göra transfer, och man kan nog säga att en gång är ingen gång. Ibland går det relativt smärtfritt, ibland tar det otrolig tid.
Nu har man ju “automatiserad” immigration i Houston (och är en flygplats där maskinerna faktiskt fungerat bra sista gångerna man passerat in). Tycker IAH fungerar extremt mycket smidigare än typ New York / Washington..