Senaste nytt

Bästa routing Stockholm - Cancun med Lufthansa First

Kan man matcha AC’s 777:a ifrån Houston hade jag om möjligt försökt mig på

FRA-IAH LH First
IAH-PTY CA First
Sedan PTY - CUN i CM Business

Kan ju vara värt omvägen till PTY för 2x First..
Verkligen! Kreativ och värt omvägen! Men har Air Canada verkligen F direkt mellan IAH-PTY?

Vissa säger att man bör undvika att mellanlanda i USA, varför då?

Jag försöker normalt undvika detta i så stor utsträckning som möjligt främst p.g.a. Immigrationprocessen.

Befinner mig själv i Sydamerika en stor del av året och reser häremellan och Europa. Således försöker jag helst hitta flyg direkt till/ifrån Europa samt flyger mer gärna omvägen via GRU / EZE om jag t.ex. flyger First till/från Europa.

Mitt mindset är lite att “har jag något att göra i USA (t.ex shopping, hälsa på vänner mm.) eller “måste jag verkligen” byta där av någon anledning så gör jag det (kanske t.ex. som i ditt fall när det inte finns så många möjligheter) ..

Reser man på veckobasis därigenom bara för att byta flyg så mäktar åtminstone inte jag med allt skrik, otrevliga uppblåsta säkerhetsvakter som behandlar en som en idiot mm.

Nu skall jag säga att min uppfattning av detta är baserat på att göra transfer, och man kan nog säga att en gång är ingen gång. Ibland går det relativt smärtfritt, ibland tar det otrolig tid.

Nu har man ju “automatiserad” immigration i Houston (och är en flygplats där maskinerna faktiskt fungerat bra sista gångerna man passerat in). Tycker IAH fungerar extremt mycket smidigare än typ New York / Washington..

Ja, CA är Air China 5th freedom som @Canadien och @Brandten sade. Åtminstone för några månader sedan fanns det gott med lediga Awardplatser på denna, istortsett varje flygning (priset dom tar för den “korta” F resan är ju istortsett samma som mellan Europa / Kina, vilket känns konstigt). Går dock end. Söndagar och Torsdagar men går definitvt att pussla ihop :).. blir nog dock en övernattning!

På genomgående biljett?

Ja. skulle vara arn-fra-iah- cun bokad award via Talinn

Ska försöka boka om till first med lufthansa och då blir det den connectionen. Vill inte att risken är jättestor vi missar tid i cancun. Då missar vi mkt värde i det hotell vi bokat.
Nuvarande bokning har 6h i ewr

FRA-IAH framme 13:50 LH440
IAH - CUN avgång 16:35

vågar man det med tanke på immigration?
Nu vet jag inte om detta gäller IAH men när jag landade på DFW med LH first så hade jag eskort (Nej, inte en sådan eskort, utan en sådan med skylt med ditt namn som skall få dig igenom immigration så snabbt som möjligt.) som väntade på mig vid gaten och fick igenom mig väldigt snabbt till min transfer som inte ens var på samma biljett (AA). Jag fick t.ex. använda samma säkerhetskontroll som normalt bara är avsedd för crew och immigration gick väldigt snabbt. Nu var detta 2016 men kolla med LH om de har samma tjänst på IAH för då kommer det inte att vara några problem.

FRA-IAH framme 13:50 LH440
IAH - CUN avgång 16:35

vågar man det med tanke på immigration?
Inga problem om det är på samma biljett. Måste måste du vara framme den dagen hade jag lagt till ett dygn, men inte p g a immigration på IAH utan p g a risken på inställt flyg över Atlanten. IAH är nog den snabbaste immigration jag haft i US de senaste åren på kanske 50+ entries

Toppen