Senaste nytt

Bästa platserna med Qatar i Business?

SirSvk

Ny medlem
Det är första gången jag skriver här i forumet och bommar eventuellt någon kutym eller dylikt, men jag gör ett försök!

Hej!

Jag och min blivande fru ska åka på bröllopsresa till Seychellerna i sommar. Vi har bokat business och flyger ARN-DOH-SEZ, där flygen är 787-8 (ARN-DOH) och 777-300er (77W) (DOH-SEZ).

Jag funderar på att välja platser redan nu, då vi vill vara säkra på att sitta så nära/bredvid varandra det går. Någon som åkt denna sträcka och som har tips på bra platser utifrån dessa seatmaps? Första (till vänster med 1-2-1) är ARN-DOH. Jag har kollat igenom 3D-vyn på QA:s hemsida samt även diverse andra siter/YouTube-filmer men det verkar inte helt stämma överens med hur seatmapen nedan ser ut, därav min undran. Fönster/gång spelar ingen större roll. Vissa av flygen har ju en liten vägg emellan platserna man kan dra upp/ned, vilket ju hade varit klockrent, istället för att inte kunna kommunicera/se varandra alls. Men jag är inte säker på vilka av dem som har det. :)

Tacksam för alla tips och tankar!

Allt gott!
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 16.24.08.png
Skärmavbild 2025-04-23 kl. 16.24.17.png

Välkommen hit, om ni vill prata med varandra så är det mittenplatserna på första flyget som gäller, har för mig det är ganska luftigt så man ser varandra. Den andra flygningen är Q Suites, där är det rad 1,3 5 E och F som gäller om ni vill sitta tillsammans, de andra säten är lite långt ifrån varandra även om divider emellan dom fälls ner, fönsterplatserna så ser man inte varandra även om en sitter baklänges det är höga väggar runtikring

Undvik rad 1 på 787-8 tycker jag. Lite mer plats för benen men betydligt stökigare. Undvik också rad 6 då de två platserna är mellan toaletterna och vid entrédörren.

Som framgår av bilderna är 1, 3 och 5 på 77W baklänges så om man tycker det är otrevligt är det bättre att välja mittenplatserna på rad 2, 4 eller 6.

Du kan se bättre skisser här https://www.aerolopa.com/qr

Undvik rad 1 på 787-8 tycker jag. Lite mer plats för benen men betydligt stökigare. Undvik också rad 6 då de två platserna är mellan toaletterna och vid entrédörren.

Som framgår av bilderna är 1, 3 och 5 på 77W baklänges så om man tycker det är otrevligt är det bättre att välja mittenplatserna på rad 2, 4 eller 6.

Hej,

Vill du utveckla varför du tycker första raden är stökig på 787-8? Bokar alltid första raden och denna flygtur verkar vara standard för Arlanda-Doha flygningen. Har den inbokat senare i år.

Tack på förhand. :)

Jag upplevde att ljud och ljus var mer störande på rad 1 (satt på 1D) än exempelvis rad 3 eller 4. Vad än personalen skall göra passerar de ju rad 1 och jag tror de hade någon form av skåp framför första raden som de ofta var och rotade i. Toaletterna är i bakre delev kabinen så det springet slipper man i alla fall. Rad 1 är inte dålig men jag var lite förvånad över att den inte upplevdes bättre.

Det kanske är jag som har fattat fel, men visst är inte 77W med på sidan du skickade där? Ser bara två st 77N (Qsuites och Minipods), 77P, 77I, 77D1 och 77D3. Eller går W in i någon av dessa?

Hade ju undvikit rad 6 i qsuite tror jag då det är nära economy bulkseats med ofta tillhörande barn som kan ligga i bassinet på andra sidan väggen.
Har dock ofta valt rad 5 då andra inte varit ledigt och inte hört något. Dock med NC headphones.
Var bara obs på att par skrikande ungar kan vara på andra sidan väggen :)
Rad 6 hade jag undvikit på 788 då den ligger enskilt nära economy och som någon nämnde är det toaletter och exit där. Ofta är det ju många från economy som går in genom skynket och undrar var WC är....kan vara störande.

Det kanske är jag som har fattat fel, men visst är inte 77W med på sidan du skickade där? Ser bara två st 77N (Qsuites och Minipods), 77P, 77I, 77D1 och 77D3. Eller går W in i någon av dessa?

77W är (enligt mig) flygplansmodellen (777-300ER) som sedan finns i ett antal konfigurationer med olika typer av stolar med mera.

Hade ju undvikit rad 6 i qsuite tror jag då det är nära economy bulkseats med ofta tillhörande barn som kan ligga i bassinet på andra sidan väggen.
Har dock ofta valt rad 5 då andra inte varit ledigt och inte hört något. Dock med NC headphones.

Den modellen som har QSuites till och med rad 6 har galley emellan C och Y-kabinen så skrikande barn kommer nog inte höras alternativt överröstas av köksarbetet. Har bara testat Qsuites mellan Doah och Dubai och där hann jag inte riktigt störas av vare sig barn eller köksarbete

Toppen