Senaste nytt

Bästa noise-cancelling hörlurarna?

Jag köpte också. Jag är sjukt nöjd. Jag har ju kört med mina Etymotic Research in-ear, som nog är de bästa in-ear på marknaden om man vill stänga ute ljud o samtidigt kunna ligga på sidan. Men, när man är vaken o sitter upp i stolen så är dessa Bose sanlöst bra tycker jag. Rekommenderas starkt.

Jag köpte också. Jag är sjukt nöjd. Jag har ju kört med mina Etymotic Research in-ear, som nog är de bästa in-ear på marknaden om man vill stänga ute ljud o samtidigt kunna ligga på sidan. Men, när man är vaken o sitter upp i stolen så är dessa Bose sanlöst bra tycker jag. Rekommenderas starkt.

Testade QC20i på Bose-butiken i Emporia (Malmö) häromdagen. Makalöst bra. Men för svettigt för mig, 3k i dagsläget är en tusenlapp mer än vad jag är beredd att betala.

Hej,

Jag håller på att utvärdera två modeller från AUDIO-TECHNICA:

ATH-ANC70 kostar 1499 SEK inkl moms
ATH-ANC70.jpg

ATH-ANC7B kostar 1124 SEK inkl moms
ATH-ANC7B.jpg

ATH-ANC7B har jag testat nu under eftermiddagen och de håller god kvalité. Modellen är den billigare alternativet av dessa två hörlursmodeller. Jag ser fram emot att testa den lite dyrare modellen ATH-ANC70 och kommer därefter bestämma vilket hörlurspar som jag kommer behålla.

Jag har nu testat den billigare modellen ATH-ANC7B. Som bakgrund till detta test vill jag berätta att jag har under en längre tid suktat efter Bose QC15, men känner att prisbilden är för hög. Jag har därför letat efter billigare alternativ och tagit beslut att testa Audio-Technicas utbud av billigare noise-cancelling lurar.

Inledningsvis vill jag förtydliga att jag inte är en expert inom ljud och musik, jag anser mig själv vara en normal användare.

ATH-ANC7B

Innehåll:
Deluxe-bärväska
2 st olika 3,5 mm längder
Adapter för stereo 6,3 mm
Adapter för flygplan
Headset inkl mikrofon
Batteri (AAA)

Första känslan när jag packade upp hörlurarna ur sin Deluxe-bärväska (läs Necessär för hörlurarna) var positiv. Jag förväntade mig inte att ATH-ANC7B skulle kännas så trevliga som de gjorde, det jag förväntade mig var en mer plastig upplevelse. Deluxe-bärväska var större än vad jag förväntat mig, vilket kanske inte är optimalt i ett handbagage.

Ljud
Helt ärligt så är ljudet helt ok, jag testade inledningsvis att ha på mina Sennheiser in-ear lurar (MM30i) samt även kollegans NuForce HP-800 för att få in känsla för olika ljudkvaliteter innan jag slutligen tog på mig ATH-ANC7B.

Jag valde tre låtar som jag tycker ger många olika register för att känna ljudet ordentligt:

Mumford and sons - Below my feet
Sabaton - gott mit uns
Hans Zimmer – I will find him

Jag inledde med att lyssna med avaktiverad noise-cancelling (även kallat ”NC” nedan) och ljudet var ”ok” (ej makalöst bra men inte heller dåligt). Värt att notera är att Bose's modeller kräver att NC funktionen är aktiv för att hörlurarna skall fungera.

När musiken i den tredje låten tystnade kunde jag genom en knapptryckning göra NC funktionen aktiv, och ljudet från omgivningen dämpades. Jag uppfattade kollegors brus runt omkring mig i det kontorslandskap som jag arbetar i dagligen, jag uppfattade knapptryckningar på tangenter och telefonsamtal. Men det var stor skillnad från att inte ha aktiv brusreducering. Jag startade nämnd musikslinga och upplevde ytterligare dämpning av bruset i min omgivning.

Ljudet var aningen bättre i min mening med brusreduceringen aktiverad.

Jag har testat Bose QC15 vid flera tillfällen och upplevt att vill jag kunna höja volymen när en bra låt spelas, dock upplever jag att Bose har lagt på en spärr gällande volymen. Det jag vill komma till är att ATH-ANC7B modellen inte har denna spärr som Bose QC15, om det är bra eller dåligt är upp till användaren. Jag tror dock att jag listat ut en anledning till varför Bose lagt till denna spärr på volymen, ett exempel var när jag tog av mig hörlurarna uppmärksammade jag att ATH-ANC7B släpper ut onödigt mycket ljud, både i aktivt läge och i avstängt läge.

Jag bad även mina kollegor som är normala användare att testa ATH-ANC7B och samtliga var positivt överraskade till ljudet och NC funktionen.

Kontentan är att ATH-ANC7B var bättre än vad jag hade förväntat mig, dock vill jag testa den dyrare ATH-ANC70. På pappret är modellerna likadana, bortsett från att ATH-ANC70 har fler funktioner på hörlurarnas kåpa samt att ATH-ANC70 kan vikas ihop för att ta mindre plats i handbagaget.

Positivt:
Pris
Tillbehör
Ljudet

Negativt:
Släpper ut ljud (stör grannen)
Upplevde att dämpningen av ljudet var ok men det finns bättre alternativ, dock till en högre prislapp.
Tar plats i handbagaget.

Fotnot:
Jag känner till att Bose QC15 är svårslagna och jag kommer inte hitta billigare alternativ som levererar lika bra som Bose QC15. Mitt mål är att komma så nära som möjligt gällande upplevelse och kvalité.

Last edited:
Köpte mig ett par QC20i på ett outlet utanför New York. Valde mellan dessa och QC15i. Det blev QC20i (för ca 1900 kr) dels därför att de är mindre och smidigare att ha med sig (dvs kommer använda dem oftare) och dels för att jag tycker att in-earlurar dämpar väldigt bra i sig själva.

Jag är helnöjd. Använder dem ibland också på kommunala transportmedel (läs: tunnelbana). Skönt att slippa höra så mycket av bullret och tjattret från medresenärer. =)

I affären sålde de även refurbished lurar. Dock valde jag att köpa helt nya.

Hej,

det blev ett par Bose QC15 på Elgiganten. Har testat dem på SJ-tåg mellan Malmö och Stockholm samt flygning CPH-KRS i Dash 8 Q400 och är nöjd. Bruset försvinner helt upplever jag det som. En fördel/nackdel är att alla meddelanden från crew/cockpit hörs betydligt tydligare....

Toppen