Senaste nytt

Bästa loungekort för mig?

Som sagt, "resa mycket" är relativt. Jag flyger en hel del i jobbet men skulle ändå ha svårt att komma upp i Eurobonus Guld på egen hand. Därför anser jag personligen att 4000:- per år för ett AMEX Elite är värt pengarna för mig. Med det kortet kommer jag lätt upp i Guld och jag uppskattar verkligen fördelarna som kommer med det, t ex Fast Track, Lounge access och prio boarding. Det senare kan tyckas onödigt men jag reser alltid med bara handbagage och det är riktigt skönt att gå på först så att man slipper yra omkring och leta plats för väskan på ett fullt plan. Och jag får dessutom bra EB poängintjäning och 2-4-1 vouchers som dubblar värdet av poängen, med Elite kan jag få 2 vouchers per år, min första ramlade ut i juni i år så kanske blir det en till innan året är slut. Låter du dig värvas så får du och den som värvar dig 18 000 extrapoäng var. Det finns en särskild värvningstråd för detta här på forumet.

Last edited:
Ett tips kan vara att ta ett American Express Platinum kostnadsfritt i 3 månader och således få prova Priority Pass.
Här kan du se vilka lounger det ger tillgång till. Lounge Search | Priority Pass

upload_2018-8-6_9-27-30.png

Tack för förklaringen
Något kort du rekommenderar enligt mina önskemål?

@agehall har redan skrivit bästa lösningen för dig :)

Ger fast track och loungetillträde när du flyger med Star Alliance. Korten ger dessutom poäng till Eurobonus för alla köp.

Skaffa AmEx Elite då så får du 20000 baspoäng per år den vägen. Sedan kompletterar du med ett SAS Mastercard Premium och får 1000 baspoäng/månad därifrån.

Amex Elite är som nämnt ovan det bästa alternativet för dig om du drar in max 30’ baspoäng via flygresor.

Vet du att du drar in 33’ Så finns även alternativet MC Premium som ger dig 12’ baspoäng om året och är billigare. Vilket kort du bör välja är avhängigt på hur mycket du spenderar per år med kortet. Över 150’ så hade jag valt Amex Elite. Om din spend är lägre och du som sagt drar in över 33’ baspoäng är nog MC Premium att föredra.

Använd sökfunktionen i forumet för att läsa om respektive kort.

Du har fått många bra tips här o når du upp till guld via dem korten så är ju det helt klart att föredra.
Om man inte gör det eller flyger med andra bolag än Star Alliance osv. och vill komma in i lounger ändå så tycker jag att t.ex. Swedbank Platinum funkar bra. Det är ju rätt motsvarande Eurocard som Agehall tipsade om så lite sak samma där, fast jag tycker Swedbanks kort har lite bättre reseförsäkring.
Nu är det ju rätt kassa 3:e partslounger om man flyger inrikes Sverige o man ska ju även komma ihåg att det inte finns någon 3:e parts på Arlanda terminal 4. Allt handlar om vad du har för preferenser o hur många gånger du faktiskt kan nyttja kortet för annars kan du ju lika gärna köpa dig in i lounger som Agehall saom det ändå bara görs 1-2 gånger per år. Jag tycker jag haft bra nytta av ett PP/Lounge-Key kort med det resmönster jag haft sista året då det ofta blivit flyg med bolag utanför Star Alliance. Sedan har jag ju SAS-Amex o Mastercard etc. för att få poäng m.m.. så detta kortet används ju i princip bara för att få loungeaccess i 3:e parts samt bra reseförsäkring ibland.

Toppen