Senaste nytt

Bästa kreditkortet för resor 2025?

MgHa

Ny medlem
Hej!

Denna fråga har säkert dykt upp tidigare, men jag ger det en chans ändå. Jag är ute efter ett kreditkort som främst ska användas för resor – att boka flyg, hotell och hyrbil. Det är viktigt för mig att kortet erbjuder bra försäkringar och gärna lite guldkant på resan, exempelvis tillgång till lounger för mig och min familj (totalt 3 personer).

Mitt resår 2025 kommer att ha utgångspunkt från Köpenhamns flygplats och innehålla cirka 4-5 resor inom Europa, 2-3 till Asien.

Vilket kreditkort tycker ni passar bäst för detta ändamål?

Tack på förhand för era tips och erfarenheter!

American Express Platinum är kortet du ska satsa på. Det ger best in class försäkring, access till Eventyr lounge på CPH samt Lounge on the go från Espresso House.
Dessutom en massa andra trevliga förmåner som du inte efterfrågat, exempelvis dining by Amex.

Sedan något som Northmill utan valutapåslag att använda på plats i utlandet för restauranger och liknande eftersom Amex försäkringarna har inget värde då, och ett sämre värde för varje krona du spenderar

Sedan något som Northmill utan valutapåslag att använda på plats i utlandet för restauranger och liknande eftersom Amex försäkringarna har inget värde då, och ett sämre värde för varje krona du spenderar
Amex Platinum Plus ger fler Eurobonuspoäng/krona än ngt av de andra (Amex Elite/SAS MC mfl)

Det är ju utomlands som Amex Platinum med Points Plus är värt kostnaden, att då ta kostnader på något annat kort är allt annat än smart om man vill få kickback på sitt kort. Nu har jag inte räknat på det helt, men 100k Amex MR ger möjlighet till 280 kronor avdrag på fakturan och man behöver en spend på 12.500 kronor i utländsk valuta för att få 100k MR. 2% påslag på 12.500 kronor är 250 kronor, man borde alltså minimum "tjäna" 30 kronor för varje 12.500 man spenderar i utländsk valuta.

Att använda MR för att minska fakturan är dessutom det "sämsta" sättet/värdet att nyttja sina MR så nyttjar man dom till något mer värdefullt blir det betydlig bättre kalkyl.

Det är ju utomlands som Amex Platinum med Points Plus är värt kostnaden, att då ta kostnader på något annat kort är allt annat än smart om man vill få kickback på sitt kort. Nu har jag inte räknat på det helt, men 100k Amex MR ger möjlighet till 280 kronor avdrag på fakturan och man behöver en spend på 12.500 kronor i utländsk valuta för att få 100k MR. 2% påslag på 12.500 kronor är 250 kronor, man borde alltså minimum "tjäna" 30 kronor för varje 12.500 man spenderar i utländsk valuta.

Att använda MR för att minska fakturan är dessutom det "sämsta" sättet/värdet att nyttja sina MR så nyttjar man dom till något mer värdefullt blir det betydlig bättre kalkyl.
Stämmer, om han har tillräckligt mycket spend på sitt AMEX Platinum med Points Plus för att täcka kostnaden på 100/månaden. Om hans spend är endast utomlands skulle det behöver vara minst 40000 kr in månaden för att "tjäna" ihop. 100 kronor varje månad.

Har han mycket spend i Sverige på sitt Platinum, där det inte finns något valuta påslag, kan han kanske tjäna 100 i genomsnitt varje månad även om man får bara 1/2 eller till och med bara 1/4 del av poängen för spend i Sverige. Men om det är köp i Sverige finns det andra kort som ge bra kickback till inget eller lägre månadskostnad. Amex Blue cashback ger 1,25% för typ 35 kr/månad, OK/Q8 kan ge upptill 0,6% utan månadskostnad.

Ska han använda AMEX poängen på annat sätt än minska fakturan blir det en annan uträkning som kommer att kräva mindre spend totalt för att täcka extra kostnaden på 100 kronor i månaden som Points Plus innebär.

Det blir som det är men bensinförbrukning med en bil, "your mileage may vary". Alla får göra sin egen uträkning baserad på sin egna användning av kort och sitt personliga värde av olika typer av kickback, som Eurobonus poäng eller Avios, eller ren cashback. Värdet av Eurobonus poäng skiljer sig drastiskt beroende på vad man använder de till.

Stämmer, om han har tillräckligt mycket spend på sitt AMEX Platinum med Points Plus för att täcka kostnaden på 100/månaden. Om hans spend är endast utomlands skulle det behöver vara minst 40000 kr in månaden för att "tjäna" ihop. 100 kronor varje månad.

Har han mycket spend i Sverige på sitt Platinum, där det inte finns något valuta påslag, kan han kanske tjäna 100 i genomsnitt varje månad även om man får bara 1/2 eller till och med bara 1/4 del av poängen för spend i Sverige. Men om det är köp i Sverige finns det andra kort som ge bra kickback till inget eller lägre månadskostnad. Amex Blue cashback ger 1,25% för typ 35 kr/månad, OK/Q8 kan ge upptill 0,6% utan månadskostnad.

Ska han använda AMEX poängen på annat sätt än minska fakturan blir det en annan uträkning som kommer att kräva mindre spend totalt för att täcka extra kostnaden på 100 kronor i månaden som Points Plus innebär.

Det blir som det är men bensinförbrukning med en bil, "your mileage may vary". Alla får göra sin egen uträkning baserad på sin egna användning av kort och sitt personliga värde av olika typer av kickback, som Eurobonus poäng eller Avios, eller ren cashback. Värdet av Eurobonus poäng skiljer sig drastiskt beroende på vad man använder de till.
Alla är nog överens om att spend i utländsk valuta på amex platinum är det i särklass bästa sättet att tjäna poäng, även om det är eurobonus man vill ha.

De flesta visa/mc kort som inte har "valutapåslag" har istället fel växelkurs mot utländsk valuta. Tex så är påslaget på 2% med amex oftast lägre än det påslag som blir med sas mc när man handlar i USD.

Men om man nu har amex platinum är det enligt mig en no brainer att ta all utländsk spend på det kortet om man samlar poäng. Senast växlade jag 500k MR till Flying Blue och köpte en enkel Business biljett i Mexico. Samma flyg i ekonomi hade kostat 6000 kronor så min besparing blev 5000 kronor och flög Business istället, räcker med att spendera lite drygt 60k i utländsk valuta för att få de poängen, dvs kickback på ca 8% på kortet.

Alla är nog överens om att spend i utländsk valuta på amex platinum är det i särklass bästa sättet att tjäna poäng, även om det är eurobonus man vill ha.

De flesta visa/mc kort som inte har "valutapåslag" har istället fel växelkurs mot utländsk valuta. Tex så är påslaget på 2% med amex oftast lägre än det påslag som blir med sas mc när man handlar i USD.

Men om man nu har amex platinum är det enligt mig en no brainer att ta all utländsk spend på det kortet om man samlar poäng. Senast växlade jag 500k MR till Flying Blue och köpte en enkel Business biljett i Mexico. Samma flyg i ekonomi hade kostat 6000 kronor så min besparing blev 5000 kronor och flög Business istället, räcker med att spendera lite drygt 60k i utländsk valuta för att få de poängen, dvs kickback på ca 8% på kortet.
Det är ju din situation. Men här är en annan uträkning direkt från AMEX sida där de försöker sälja in Points Plus. Uppdelningen av spend är orealistisk positiv. Få personer har en spend på 120 000 kr i utlandet. Och den stora spend i Sverige är hos ICA, Coop, Willy. Där har AMEX det lägsta spend 70 000 kr. Finns få personer som köpa livsmedel för endast 70K men spenderar 120K i utlandet. Man jag använder det som ett exempel.

Exempel: När du spenderat 350 000 kr motsvarar det 1 740 000 Amex-poäng.
Räkneexemplet utgår från följande spendering: 

2 x poängen: 70 000 kr
4 x poängen: 160 000 kr
8 x poängen: 120 000 kr

1 740 000 Amex-poäng kan till exempel omvandlas till:
British Airways: 87 000 Avios-poäng
Qatar: 64 400 Avios-poäng
SAS: 60 000 EuroBonus Extrapoäng.

Med points Plus. Kostnader
1200 sek i extra månadsavgift
Valutapåslag 1800, 120K * 1,5%. Det är inget som helst problem att få det exakta växelkurs hos WIZE som med en avgift av endast 0,5%. DVS 1,5% lägre än AMEX 2%.
Missad cashback i Sverige jämfört med AMEX Blue 2455 sek, 230K*1,25%= 2875 - 420 sek i månadsavgift
Total kostnad för 60000 poäng: 1200+1800+2455= 5455

60000 Eurobonus Poäng, värde
Resa T/R till London ong weekend för 2 Person SAS Go 31st jan-4 feb gratis men 1452 sek i skatt. Så nu kostar resan 6907 sek.

Samma resa med samma bagage köpt hos Norwegian: 4100 sek.
Förlust 2807 sek

Ja, min uträkning är lite extrem åt det negativa hållet. Men din och AMEX är extrem åt det andra hållet. Frågan är om AMEX Platinum Points plus är värt det överhuvudtaget. Om man har räknat ut att det är värt 100 kr i månaden även utan en massa spend utanför Sverige då är det ett bra kort att använda i utlandet också. Annars kan kombo normal Amex Platinum plus AMEX Blue Cashback vara en bättre alternativ för original poster. Jag försöker bara ge en komplett bild så man kan själv räknat ut vad som passar en bäst.

60000 Eurobonus Poäng, värde
Resa T/R till London ong weekend för 2 Person SAS Go 31st jan-4 feb gratis men 1452 sek i skatt. Så nu kostar resan 6907 sek.
Ja, om man nyttjar 60k poäng på att flyga till London så är värdet sjukt dåligt och då bör man även se över sin strategi för poäng insamlande.
När jag använder eurobonuspoäng så får jag som sämst ut ett värde på 20 öre poängen, oftast ligger värdet omkring 25-30 öre per poäng.
Nu senast med Flying Blue så fick jag ett värde på omkring 40 öre poängen (fullt medveten om att man inte kan värdera flying blue poäng men eurobonus). Men med det sagt så nyttjar jag bara poäng om jag får ett bra värde, annars köper jag biljetterna för pengar istället.

Points Plus är inte för alla, men om man redan har Amex Platinum och spenderar lite utomlands varje år så är det värt det för mig åtminstone. Använder aldrig kortet på 2x butiker i Sverige, då är SAS MC bättre för min del eller SAS Amex. Men alla ställen där det är 4x eller 8x så är Amex Platinum alltid förstahandsval för min del.

Senast jag nyttjade Avios så åkte jag jorden runt för 140k poäng i First, hade kunnat göra det för 120k poäng också. Värdet på en sån resa för mig är lätt 30k SEK (nu räknar jag inte vad biljetter kostar att köpa för mig, utan värdet på bokningen för mig). Dvs med ditt räkneexempel ovan så kan man göra en sådan resa var 18e månad, dvs kostnad på 1800 kronor för points plus och får tillbaka en kickback på 35.000 kronor om man växlar till avios.

Självklart maxar jag värde på mina poäng. Men om man väljer att spendera sina poäng på saker med väldigt lågt värde så kommer kalkylen alltid vara dålig, men då ska man nog också se över om man ska samla poäng över huvud taget.

Alla får göra sin egen kalkyl, men för mig är det en no brainer med Amex Platinum med points plus i utlandet, överväger inte ens andra kort oavsett valutapåslag eller inte.

1 740 000 Amex-poäng kan till exempel omvandlas till:
British Airways: 87 000 Avios-poäng
Qatar: 64 400 Avios-poäng
SAS: 60 000 EuroBonus Extrapoäng.
Varför skulle någon växla till Qatar? Då har man helt missat hur saker fungerar då man gratis kan flytta avios från BA till Qatar så är det aldrig aktuellt att föra över till Qatar över huvud taget.

Varför skulle någon växla till Qatar? Då har man helt missat hur saker fungerar då man gratis kan flytta avios från BA till Qatar så är det aldrig aktuellt att föra över till Qatar över huvud taget.
Den fråga får du ställa till Amex. Hela tabellen var copy/paste från deras sida om Points Plus.

Toppen