Senaste nytt

Bästa kortet poängmässigt, reser ensam

Nanaki

Medlem
Hej!

Så många otroligt givande diskussioner på denna sida! Jag har lärt mig mycket. Jag försöker bestämma mig kring vilket kort jag ska använda för att maximera mina Eurobonuspoäng, i syfte att:

1. Kunna resa Business Class alt. First Class till Asien (Kambodja / Bali) - reser ensam
2. Kunna ta in på bra lounger (SAS egna är ganska dåliga i mitt tycke, den bästa jag upplevt hitintills är Singapore Airlines lounge i just Singapore Airport)

Den efterforskning jag har gjort får mig att dra slutsatsen att jag bör välja något av följande kreditkort:

1. SAS MC Premium
2. SAS Amex Premium

Finns det andra kort jag borde titta på givet ovanstående? Vilket av alternativ 1 och 2 är bäst för mig?

Hej!

Så många otroligt givande diskussioner på denna sida! Jag har lärt mig mycket. Jag försöker bestämma mig kring vilket kort jag ska använda för att maximera mina Eurobonuspoäng, i syfte att:

1. Kunna resa Business Class alt. First Class till Asien (Kambodja / Bali) - reser ensam
2. Kunna ta in på bra lounger (SAS egna är ganska dåliga i mitt tycke, den bästa jag upplevt hitintills är Singapore Airlines lounge i just Singapore Airport)

Den efterforskning jag har gjort får mig att dra slutsatsen att jag bör välja något av följande kreditkort:

1. SAS MC Premium
2. SAS Amex Premium

Finns det andra kort jag borde titta på givet ovanstående? Vilket av alternativ 1 och 2 är bäst för mig?
Då du vill till Singapore och eller Kambodja så skulle jag säga att ett SAS Amex premium passar bäst då du får en 2-4-1 voucher efter 150k spend.

Tack för svar
Blir det inte onödigt dyrt att ha två kort? Tänkte avsluta mitt SAS MC, behålla SHBs betalkort och nyttja Amex till samtliga utgifter (förutom räkningar)

Tack för svar
Blir det inte onödigt dyrt att ha två kort? Tänkte avsluta mitt SAS MC, behålla SHBs betalkort och nyttja Amex till samtliga utgifter (förutom räkningar)
Självklart blir det merkostnad att ha två, men om du vill maximera så skulle jag säga två. Ska du välja ett av korten, och du vet att du kan tjäna ihop tillräckligt med poäng till resa, samt uppnå 150k spend, så är SAS Amex premium en no-brainer.

Kanske jag som inte hänger med men förstår ntw varför man har nytta av två. Sett det föreslås i andra trådar men ingen som anger exakt vad "maximerandet" innebär annat än att ha SAS MC som backup när Amex inte kan användas.

Kanske jag som inte hänger med men förstår ntw varför man har nytta av två. Sett det föreslås i andra trådar men ingen som anger exakt vad "maximerandet" innebär annat än att ha SAS MC som backup när Amex inte kan användas.
Det är just som du säger, vid de tillfällen då inte Amex accepteras.
Samt att SAS MC Premium brukar köra dubbla poäng några gånger om året.

Jag har dock endast dubbla kort just nu för att jag har högsta fly premium nivån (inte länge till)

När det löper ur kommer jag nog att säga upp det.

Kanske jag som inte hänger med men förstår ntw varför man har nytta av två.

Allting handlar om hur mycket du är villig att betala för att "optimera".

Ska du endast välja ett av de två kort du räknar upp så är nog Amex-kortet att föredra, då du med tillräcklig spendering (150k) får en voucher som gör att du kan göra en bonusresa med Star Alliance för halva priset.

Mastercard har en snarlik förmån, där man kan få upp till 40% rabatt på en bonusresa, men den gäller endast för SAS-flyg och SAS flyger inte till så många destinationer i Asien.

Amex fungerar inte överallt, så om du vill tjäna poäng även på betalningar där du inte kunnat använda Amex behöver du ett SAS Mastercard också.

Ingetdera av dessa kort ger tillgång till lounger. Om du blir Eurobonus Guld-medlem så får du tillgång till SAS och Star Alliance lounger, och då kan ett SAS Mastercard Premium hjälpa dig på traven (det ger dig 1000 statusgrundande poäng per månad, vilket alltså betyder att du endast behöver flyga in 33 000 poäng per år). Du kan ytterligare bättra på dina chanser genom att välja ett Amex Elite istället för Premium, vilket utöver en högre poängintjäning även ger dig 20 000 statusgrundande poäng per år. Kombinationen Amex Elite och SAS Mastercard Premium betyder att du bara själv behöver flyga in 13 000 poäng per år för att bli Eurobonus Guld-medlem.

Eftersom du skriver att du inte gillar SAS Lounger, så kan du optimera ytterligare genom att skaffa ett tredje kort, Amex Platinum som ger tillgång till ett antal fina lounger (bl.a. Pontus på Arlanda), och tusentals av mer blandad kvalitet runtom i världen. Dessutom har Amex Platinum den bästa Eurobonus-intjäningen vid köp i utländsk valuta.

Det bästa läget är alltså tre kort, SAS Mastercard Premium, Amex Elite och Amex Platinum, och att du använder rätt kort vid rätt tillfälle. Har du dessa får du bästa möjligheten till bra lounger, flest Eurobonus-poäng och bäst användning av poängen till dina önskade destinationer. Dock betalar du nästan 12 000 kr / år i kortavgifter. Om det är värt det eller inte, dvs vad som är "optimalt", kan endast du svara på.

Tack Jane för det utförliga svaret ! 12 KSEK/år är mer än jag vill betala för poänginsamlingen. Amex Platinum har jag faktiskt inte kikat på ut ett loungeperspektiv - sett det nämnas som latenativ till Premium men bara för att spara pengar och som alternativ. Kollar upp det!

Toppen