Senaste nytt

Bästa kort / upplägg för företagsutlägg ?

Amex Platinum Points Plus. 8x poängen på utländsk valuta kan likställas med Amex 2for1 vouchern när man ser till antalet poäng (Avios) som du tjänar per spenderad hundralapp. I detta fall 40 Avios per 100kr.

En årlig spend på 2M SEK I utländsk valuta motsvarar 16M Amex-poäng vilket motsvarar 800 000 Avios. För 360 000 Avios kan ni resa två personer i business med Qatar till Australien eller Nya Zeeland. För resor till USA/Asien är Finnair ett bra alternativ, kostar endast 125 000 Avios per person för en tur och returresa till valfri long haul destination i business.

Otillåtet enligt villkoren men i praktiken så ser Amex mellan fingrarna. Ingen policy som de enforcar (i alla fall enligt min uppfattning).

Ja Points Plus förändrade lite hela mitt tankesätt nu faktiskt då det blev helt andra bullar med 8x poängen.

Vart kunde du hitta dessa priser för Avios med Qatar tex?

Ni får gärna granska nedan långa uträkning.

Amex Platinum med Points Plus. Årsavgift med Points Plus är 9000 skr.

Baserat på omsättning:
2000000 skr i utländska köp x8 = 16000000 MR
120000 skr i Svenska köp. 50/50 i dubbla poäng (snittar 1.5poäng/krona) = 180000 MR

Bli inbjuden till: https://www.businessclass.com/forum/threads/amex-värvningskampanj.105567/page-4 = 1500000 MR
2025-10-31 beräknar jag att då ha på kontot 17.680.000 MR
Omsatt totalt: 2120000 Skr. Belönad med 17.680.000 MR

Detta kan då omvandlas till 884000 Avios hos BA/Finnair/Qatar
Alternativt 609655 Flying Blue eller Eurobonus (gräns finns).
Begränsning hos SAS. Maximalt 988900 MR poäng får överföras per år. (=34100 EB)
Begränsning hos Finnair. Maximalt 990000 poäng får överföras per år. Går dock att cirkulera den gränsen genom att först skicka till BA och överföra sedan till Finnair.
Överföring till Qatar är 29:1 men går att komma ned till 20:1 genom att först skicka till BA och sedan BA>Qatar som 1:1

Med detta upplägg är det endast SAS jag går egentligen miste om som resebolag pga begränsningen i att överföra EB.

En resa till Japan kostar med Finnair för 2 personer totalt 250000 Avios tur/retur.
En resa till Australien med Qatar kostar för 2 personer totalt 360000 Avios tur/retur.
= 610000 Avios kommer att spenderas och jag har då 274000 Avios motsvarande kvar i kassan vilket täcker mina beräknade Europa resor.

Problemet här är att valda resebolag (förutom SAS) inte reser direkt till mina Europeiska destinationer. Flertalet Star Alliance bolag gör det men SAS lämnar som bekant Star Alliance. Resterande bolag i Skyteam har jag knappt användning utav till någon utav mina planerade destinationer varken Europa eller utanför.

Min målsättning är som sagt att kunna åka 2 långresor (Asien/Oceanien/Paradis ö) årligen i business/first tur och retur, jag och min fru på enbart poäng/vouchers.
Samt kunna genomföra 2-3 resor i Europa som räcker med reseklassen motsvarande SAS Plus.

Om alternativet är istället SAS Amex Elite (20p per 100skr). Årsavgift 6000 skr.
SAS EuroBonus Mastercard Premium för att erhålla Flyg Premium Business. Årsavgift 2335 skr.

Totalt: 8335 skr. Vilket är lite lägre kostnad än Amex Platinum.
Jag kommer att erhålla vouchers Res 2 för 1 till hela världen, två gånger per år.

Totalt intjänat kommer vara utan att utnyttja speciella dubbla poäng dagar.
Omsatt 2120000 skr och erhålla 424000 EB via SAS Amex.

Resekostnad (om flyg hittas): Två st Tur+Retur ut i världen i Business kostar 200000 EB för två personer (2-4-1 voucher applicerad båda gånger).
Kvar har jag hela 224000 EB som går att använda på övriga SAS resor i Europa eller världen (fly premium). Tillgången till resor med SAS Plus/Business med Fly Premium i Europa är god så mina Europeiska resor har jag löst.

Tillkommer sedan skatter per resmål.

Frågor:
1. Vilken utav ovanstående beräkning anser ni vara mest lönsam för mitt ändamål ?

2. Hur ser tillgången ut för bonusbiljetter för resa utanför Europa (Obs EJ USA) för Avios partners respektive med SAS (2-4-1 voucher) ?

3. Går det att komma åt Japan Airlines, Singapore Airlines, Qantas eller ANA med Svensk Amex MR på något sätt ?
Enligt https://www.americanexpress.com/sv-...avel/airlines?currenttravelproducttype=Travel går det endast överföra till dessa bolag nämligen.

Det är lite potato potato, same same but different.

Japan Airlines och Qantas tillhör OneWorld så dessa kommer du åt med Avios via OneWorld.

Då SAS byter allians nu inom 1 månad vet ingen hur tillgången på Awards kommer se ut efter det. Det kommer att finnas, men i vilken utsträckning får vi se.

Kampanjen för inbjudan till Amex Platinum är riktigt bra, så jag skulle valt det till att börja med. De 1,5M poängen kan växlas till lite mer än 50k eurobonus vilket får anses som ok som signup.

Du får även justera lite i Platinum uträkningen, intjäningen är 4MR per krona i Sverige, förutom diverse större kedjor där det är 2MR per krona, så det borde bli i snitt 3MR per krona.

För egen del hade jag kört båda två, det bästa av båda världar. Då kan du även utvärdera framåt. Men om jag måste välja ett alternativ utifrån det fu skriver skulle jag initialt börja med Amex Platinum första året och sen efter 1 år när vi vet mer om SAS i Skyteam omvärdera om det är rätt eller byta helt till Eurobonus.
Amex Platinum i sig har många andra fördelar än just poängen som kan göra kortet värt i vilket fall.

Resekostnad (om flyg hittas): Två st Tur+Retur ut i världen i Business kostar 200000 EB för två personer (2-4-1 voucher applicerad båda gånger).
Kvar har jag hela 224000 EB som går att använda på övriga SAS resor i Europa eller världen (fly premium).
Jag tror att 200 000 EB är lite snålt räknat, det förutsätter ju att du åker rena SAS-awards. Ska du till paradis-ö eller Asien kommer det förmodligen kosta dig 165k-275k beroende vad paradis-ö innebär. Skulle snarare räkna med att hela din pott på 424k går åt.

Ni får gärna granska nedan långa uträkning.

Baserat på omsättning:
120000 skr i Svenska köp. 50/50 i dubbla poäng (snittar 1.5poäng/krona) = 180000 MR

Bli inbjuden till: https://www.businessclass.com/forum/threads/amex-värvningskampanj.105567/page-4 = 1500000 MR
2025-10-31 beräknar jag att då ha på kontot 17.680.000 MR
Omsatt totalt: 2120000 Skr. Belönad med 17.680.000 MR

Detta kan då omvandlas till 884000 Avios hos BA/Finnair/Qatar
Alternativt 609655 Flying Blue eller Eurobonus (gräns finns).
Begränsning hos SAS. Maximalt 988900 MR poäng får överföras per år. (=34100 EB)
Begränsning hos Finnair. Maximalt 990000 poäng får överföras per år. Går dock att cirkulera den gränsen genom att först skicka till BA och överföra sedan till Finnair.
Överföring till Qatar är 29:1 men går att komma ned till 20:1 genom att först skicka till BA och sedan BA>Qatar som 1:1

Med detta upplägg är det endast SAS jag går egentligen miste om som resebolag pga begränsningen i att överföra EB.

En resa till Japan kostar med Finnair för 2 personer totalt 250000 Avios tur/retur.
En resa till Australien med Qatar kostar för 2 personer totalt 360000 Avios tur/retur.
= 610000 Avios kommer att spenderas och jag har då 274000 Avios motsvarande kvar i kassan vilket täcker mina beräknade Europa resor.

Problemet här är att valda resebolag (förutom SAS) inte reser direkt till mina Europeiska destinationer. Flertalet Star Alliance bolag gör det men SAS lämnar som bekant Star Alliance. Resterande bolag i Skyteam har jag knappt användning utav till någon utav mina planerade destinationer varken Europa eller utanför.

Min målsättning är som sagt att kunna åka 2 långresor (Asien/Oceanien/Paradis ö) årligen i business/first tur och retur, jag och min fru på enbart poäng/vouchers.
Samt kunna genomföra 2-3 resor i Europa som räcker med reseklassen motsvarande SAS Plus.

Om alternativet är istället SAS Amex Elite (20p per 100skr). Årsavgift 6000 skr.
SAS EuroBonus Mastercard Premium för att erhålla Flyg Premium Business. Årsavgift 2335 skr.

Totalt: 8335 skr. Vilket är lite lägre kostnad än Amex Platinum.
Jag kommer att erhålla vouchers Res 2 för 1 till hela världen, två gånger per år.

Totalt intjänat kommer vara utan att utnyttja speciella dubbla poäng dagar.
Omsatt 2120000 skr och erhålla 424000 EB via SAS Amex.

Kvar har jag hela 224000 EB som går att använda på övriga SAS resor i Europa eller världen (fly premium). Tillgången till resor med SAS Plus/Business med Fly Premium i Europa är god så mina Europeiska resor har jag löst.

Tillkommer sedan skatter per resmål.

Frågor:
1. Vilken utav ovanstående beräkning anser ni vara mest lönsam för mitt ändamål ?

2. Hur ser tillgången ut för bonusbiljetter för resa utanför Europa (Obs EJ USA) för Avios partners respektive med SAS (2-4-1 voucher) ?

3. Går det att komma åt Japan Airlines, Singapore Airlines, Qantas eller ANA med Svensk Amex MR på något sätt ?
Enligt https://www.americanexpress.com/sv-...avel/airlines?currenttravelproducttype=Travel går det endast överföra till dessa bolag nämligen.
Ett stort hål i din uträkning är kostnaden för valutapåslag med Amex Platinum jämfört med betydligt billigare alternativ. Det blir minst 1,5% mer än de billigaste alternativen. Dvs 30.000 kronor. Nästan 4 gånger årsavgiften för kortet.

Baserat på omsättning:

Ett alternativ vore ju att åtminstone komplettera Amex Platinum med ett SAS Amex Premium och lägga de svenska köpen (och lite av av de utländska så att du kommer upp i 150kSEK) på det. Då får du bra utväxling på poäng som du eventuellt växlar till Eurobonus.
Och så troligtvis något SAS Mastercard för de tillfällen där Amex inte accepteras.

Ett stort hål i din uträkning är kostnaden för valutapåslag med Amex Platinum jämfört med betydligt billigare alternativ. Det blir minst 1,5% mer än de billigaste alternativen. Dvs 30.000 kronor. Nästan 4 gånger årsavgiften för kortet.
Fast alla de kort som nämns har "valutapåslag", inget av dom har 0,5% påslag eller lägre. Självklart kan man ju köra Curve eller annat kort med minimalt påslag, men då får man inga poäng heller.

De 30k det kostar i eventuellt valutapåslag täcker med råge de 2 resor i C/F som avses att göras för 2 personer varje år.

Men detta är ju hela "spelet" optimera och med vissa medvetna val på högre kostnad kan man få en extremt bra kickback.

• Gilla
Reactions: hco
Fast alla de kort som nämns har "valutapåslag", inget av dom har 0,5% påslag eller lägre. Självklart kan man ju köra Curve eller annat kort med minimalt påslag, men då får man inga poäng heller.

De 30k det kostar i eventuellt valutapåslag täcker med råge de 2 resor i C/F som avses att göras för 2 personer varje år.

Men detta är ju hela "spelet" optimera och med vissa medvetna val på högre kostnad kan man få en extremt bra kickback.
Jag skrev aldrig att det inte skulle vara lönsamt. Jag skrev bara att om man ska ta upp årsavgiften som en kostnad bör man även ta med valutapåslaget också.

Sedan ska man självklart fundera om man tycker resorna är värda den totala kostnaden, inte bara om resorna är billigare än kontantpriset.

Man får inte bara stirra sig blind på hur mycket pengar man sparar. Man ska också tänka på hur mycket man tycker det man får är egentligen värd.

Till exempel skulle jag aldrig köpa en Hugo Boss kostym, även om jag kunde köpa den för 300 kronor, eftersom jag bär aldrig kostym. Nu bortser jag från eventuella möjligheter att sälja kostymen till någon annan för mer än 300.

Toppen