Senaste nytt

Bästa kort nu efter devalveringarna

Jenkizzz

Medlem
Hej!

Ska göra inköp på $10 000 och 30 000 sek den kommande veckan.

Har just nu EuroBonus world och Amex gold, hade planerat att byta till premium tidigare i år men i samband med försämringarna så känns det inte som ett alternativ. Tänkt att jag inte kommer upp till 300 000 om året men gör det nog nu ändå inser jag så kanske är värt det?!

- Visst kan man inte få uppgraderingskampanjer från gold till Elite?

- Kan jag föra över min kredit från gold till Elite då jag inte tror att jag kan få 100 000 i kredit på den jag redan har? Eller kan man betala in i förväg?

Hur skulle ni göra i min situation? Elite? Bättre att satsa på typ Mastercard Premium? Vad missar jag att tänka på :) Otroligt tacksam för tips!!

Tänk på att ifall du byter från Amex Gold -> Amex SAS Elite så försvinner alla dina MR. Så se till att växla in dessa innan bytet. De går upp i rök annars.
Låter helt sanslöst att poängen skulle försvinna?

Kan tillägga att jag själv ”bytte” via denna sida, från Premium till Platinum. Men verkar inte vara mycket till byte, bara en ny ansökan och nu har jag 2 kort..

Kan tillägga att jag själv ”bytte” via denna sida, från Premium till Platinum. Men verkar inte vara mycket till byte, bara en ny ansökan och nu har jag 2 kort..
Stämde av på chatten som konfirmerade detta, man måste själv aktivt måste säga upp det gamla kortet och att du kan använda dess förmåner (och betala kortet) fram tills dess. Men poängen för jag nog över innan dess ändå.

Något som kanske kan vara till hjälp för någon annan är att det tar 8-10 bankdagar innan kortet anländer från att du fått kortet godkänt, när du redan har ett Amex konto kan du dock ladda ned kortet till Apple Pay och börja använda det där.

Last edited:

nyckelord *BYTER* - alltså när man använder uppgraderingsfunktionen som Amex erbjuder.

Man kan väl ha flera olika Amex-kort samtidigt?

Ja, men som som jag skriver ovan - nyckelord *BYTER*

TS skrev följande frågor:

- Visst kan man inte få uppgraderingskampanjer från gold till Elite?

- Kan jag föra över min kredit från gold till Elite då jag inte tror att jag kan få 100 000 i kredit på den jag redan har? Eller kan man betala in i förväg?

Använder man Amex uppgraderingskampanjer så byter man kortprodukt. En fördel är att man får poäng för uppgraderingen. En annan är att man "för över" krediten från sin nuvarande kortprodukt till den nya, utan att behöva en UC.

Men det som händer är samtidigt att man just *Byter* kortprodukt. Byter man inom samma kortproduktsegment (Amex Green -> Gold -> Platinum) eller (Amex SAS Classic -> SAS Premium -> SAS Elite) så behålls poängen, men byter man till ett annat kortproduktsegment så avslutas i princip ens medlemskap i respektive kategori - och MR försvinner.

Jag har själv förstahandserfarenhet från detta (nu iofs snart 2 år sedan), men det sved ordentligt när en familjemedlem var lite snabb på att klicka på knapparna utan att rådgöra med mig. Hen förlorade nästan 1,4m MR-poäng.

Stämde av på chatten som konfirmerade detta, man måste själv aktivt måste säga upp det gamla kortet och att du kan använda dess förmåner (och betala kortet) fram tills dess. Men poängen för jag nog över innan dess ändå.
Om de har ändrat sedan dess - Bra! Jag hade dock inte litat på kundtjänst ord i det fallet.

Toppen