Senaste nytt

Bästa kombinationen 2018

Odman

Ny medlem
Finns mängder med av diskussioner om alla kort. Men som jag förstått det har fördelarna minskat med åren.

Jag tänkte se över mitt kort innehav och undrar hur jag skall ha detta för att maximera eurobonus poängen.

Idag har jag ett av storbankernas kreditkort.

Jag reser mycket i jobbet inom Sverige med både tåg och flyg (SJ+SAS). Bor alltid på scandic i dagsläget och nyttjar då scandic friends.

Resorna betalas via företagets resebyrå men poängen tillfaller mig.

Ligger på ca 20 000 kr/mån idag på bef kreditkort och gör alla matinköp på Ica.

Är det SAS amex premium + Coops kreditkort som ger den bästa kombon eller finns det någon annan kombo som är bättre?

Som jag förstått det finns ingen gratis möjlighet till fakturabetalning som ger poäng?

Tacksam för all hjälp och trick!

Finns mängder med av diskussioner om alla kort. Men som jag förstått det har fördelarna minskat med åren.

Jag tänkte se över mitt kort innehav och undrar hur jag skall ha detta för att maximera eurobonus poängen.

Idag har jag ett av storbankernas kreditkort.

Jag reser mycket i jobbet inom Sverige med både tåg och flyg (SJ+SAS). Bor alltid på scandic i dagsläget och nyttjar då scandic friends.

Resorna betalas via företagets resebyrå men poängen tillfaller mig.

Ligger på ca 20 000 kr/mån idag på bef kreditkort och gör alla matinköp på Ica.

Är det SAS amex premium + Coops kreditkort som ger den bästa kombon eller finns det någon annan kombo som är bättre?

Som jag förstått det finns ingen gratis möjlighet till fakturabetalning som ger poäng?

Tacksam för all hjälp och trick!

Hej!

Om jag hade varit dig hade jag skaffat dig ett SAS Amex Premium för alla dina inköp. Detta för att få en 2-4-1 vouncher per år efter 150.000 spenderat på kortet. Sedan hade jag skaffat ett SAS MC World att komplettera AMEX med, för alla ställen som inte accepterar AMEX.

Något COOP kreditkort behöver du inte, men dra alltid ditt vanliga COOP medlemskort när du betalar så att du få poäng hos coop (som du kan växla till eurobonus) och beala sedan med AMEX. Det är detta som kallas att dubbeldippa. Jag har valt att enbart handla på COOP pga detta.

Angående kostnadsfri räkningsbetalning med kreditkort så stämmer det att det itne finns något gratis, men med lite engagemang och välvilja av vänner och bekanta kan du uppnå mycket. Billhop har en värvningsbonus som ger dig 10.000kr i fribelopp att betala räkningar för varje vän du värvar till tjänsten. Här kan du lätt komma upp i ytterligare 100.000 spend.

Om du har varje år får in mycket poäng på ditt konto så kan du i ditt fall även överväga att skaffa ett AMEX Elite (för en extra 2-4-1) eller/och SAS MC Premium (för Fly Premum).

Säg till om du har fler funderingar! :)

AMEX Elite + SAS MastercarD Premium för maximal intjäning av EB poäng.
Som Mattias nämner överväg att handla på COOP istället och växla in poängen till EB.
För bättre Lounge access AMEX Platinum som ger dig både ett Priority Pass samt tillträde till AMEX lounger runt om i världen.

Jag skulle nog överväga med att skaffa Coop Med Mera MS istället för SAS MS om man reser mycket och spenderar utomlands i annat valuta än SEK. Då blir SAS MS ganska dyr i längden pga 2% valutakonverteringspåslag medan Coop MM är nog det enda kortet som inte har några sådana % påslag als. Har haft SAS MS i flera år och med enkel kalkyl blev det ganska dyra poäng på utlandska spenderingar. På många ställen utomlands kan du ju välja att betala i SEK när du drar kortet, men då är den lokala bankens vaxlingskurs som är nästan alltid inte i din fördel.

Jag skulle nog överväga med att skaffa Coop Med Mera MS istället för SAS MS om man reser mycket och spenderar utomlands i annat valuta än SEK. Då blir SAS MS ganska dyr i längden pga 2% valutakonverteringspåslag medan Coop MM är nog det enda kortet som inte har några sådana % påslag als. Har haft SAS MS i flera år och med enkel kalkyl blev det ganska dyra poäng på utlandska spenderingar. På många ställen utomlands kan du ju välja att betala i SEK när du drar kortet, men då är den lokala bankens vaxlingskurs som är nästan alltid inte i din fördel.

Det är korrekt att SAS MC inte är optimalt vid resor, men att skippa det helt och istället ta ett COOP MM är enligt mig inget alternativ. Då går du ju miste om alla poäng på köp hos alla som inte tar AMEX. Så jag rekommenderar fortfarande både AMEX och SAS MC och sedan eventuellt komplettera med COOP MM för resor
Isåfall.

Fast jag går inte miste om några EB poäng på min COOP MS, konverterar dessa till SAS EB med jämna mellanrum när de kör kampanjer på dessa överföringar. Kräver bara lite planering och långsiktighet, och så sparar jag pengar på årsavgift som är lägre på Coop.

Fast jag går inte miste om några EB poäng på min COOP MS, konverterar dessa till SAS EB med jämna mellanrum när de kör kampanjer på dessa överföringar. Kräver bara lite planering och långsiktighet, och så sparar jag pengar på årsavgift som är lägre på Coop.

Okey, när du växlar in dessa poäng som erhållit från COOP MM vid konsumtion utanför coop, motsvarar det intjäningen på SAS MC? 10-15 eurobonuspoäng per 100kr? Om inte så går du ju faktiskt miste om potentiella poäng.

Jag kan ha räknat fel, men har även svårt att tro att ett icke branded kort skulle ha högre intjäning till eurobonus än SAS branded.

Toppen