Senaste nytt

Bästa first flygbolag o class/buisness class Köpenhamn - Dubai?

Loffas

Medlem
@Loffas för att sätta rätt förväntningar skulle jag tänka såhär:
1. Liten flexibilitet gällande datum OCH destination är lika med ”beggars can’t be choosers”. Med andra ord om det är Dubai du vill åka till med poäng och med ”bara” två dagar ut och två dagar hem kommer alternativen vara få.

2. Om destinationen är Dubai, samt du kan åka ”när rätt bolag finns” är det inte så svårt.

3. Om destinationen är oväsentlig, datumen flexibla (låt oss säga 1-2 veckor både ut och hem) så kommer du ganska troligt (kanske med undantaget av SAS) kunna hitta det flygbolag du vill åka med (om det är det viktigaste).

Så i ditt fall är jag ledsen att säga att (troligtvis) kommer alternativen vara få om alls.
Hej! Ja, jag har börjat förstå det. Jag som tycker det är att vara ute i god tid när man bokar 4 månader innan :). Ja, måste absolut vara framme och på plats 1-11 april och kan tänka mig att komma ett par dagar innan eller ett par dagar senare. Just nu håller jag tummarna för att det skall öppna upp sig andra möjligheter - även om det blir längre flygtid - om man kan flyga omvägar medvetet. Man kan ju ringa till 2-4-1 och fråga, men vill gärna ha några egna förslag på rutter jag skall be de kolla först. Det kändes ändå som bra idé här på forumet att tänka att man kan flyga andra vägar dit och få en långflygning från europa först.
 

Loffas

Medlem
Kan förstå din känsla, men det grundläggande argumentet emot din tanke är ju just i de fall väldigt närliggande frågor till den man önskar ställa redan bearbetats in depth och utförligt just på detta forum. I de fall ngn ny, individuell touch adderas, som inte tidigare avhandlats, eller rör ngt akut-akut hjälpbehov, är min erfarenhet att de flesta här gärna hjälper till. Ibland kan jag dock tycka att påpekanden om att själv göra grovsorteringen kunde göras med lite mer ödmjukt språk och ngt förfinad vänlighet, särskilt när det är ngn ny medlem. Att komma in i detta forum är i sig en process. It always takes two to a tango och det är alltid en balans mellan att själv göra det man kan och be om hjälp. Välkommen hit!
Tack! Håller med dig och förstår vad du menar. Min poäng i detta var dock att jag har just en personlig touch i min fråga. Annars hade ju någon bara skickat mig en länk med svaret som matchade mitt inlägg, men det finns inte eftersom min fråga är lite mer specifik och i en kombination jag inte hittat här. Detta är min grovsortering så jag skall kunna utröna lite mer klara frågor tills det är dags för bokningen. Jag har läst parallellt på lite andra ställen och t.ex. sett att man kan se flygplanstyperna då man söker på Star Alliance och sedan googla på youtube för att se businessclassen. Därför jag nu heller inte önskar flyga Turkish Airlines - utöver att det var nr 2 på listan av osäkra flygbolag :)
 

agehall

Medlem
Om man måste vara på plats vissa datum och är ute så här sent är det inte att rekommendera att vänta och hoppas på att fler platser dyker upp.

Awards är bra om man är ute i god tid (dvs ca 11 månader före avresa) eller har tur med att det finns platser - annars är det enda sättet som garanterar att man kommer fram i tid att köpa biljetter.

Och jag kan även tipsa om funktionen multicitat - använd "+ Citat" istället för "Citera"-knappen när du vill citera flera olika inlägg och sedan kan du lägga in alla citat med hjälp av knappen "Lägg in citat.." som dyker upp under rutan du skriver i.
 

Loffas

Medlem
Varför åka rakaste vägen? Du säger inget om att det finns ett tak för antal bonuspoäng (och ingen budget i örigt) så jag tänker mig att du kör en Open Jaw med utresa till Bangkok och hemresa från Bangkok till Dubai (detta blir bara ett stopp). Med detta upplägg får ni 10h i Bangkok också att göra vad ni vill med.

Detta alternativ borde bli 147,5k poäng per person (utan voucher)

Utresa 30e mars
Visa bifogad bild 82173
"Hemresa" 31 mars
Visa bifogad bild 82174


Hem från Dubai köper du sedan en business biljett cash, finns flera olika alternativ att välja på (priser i DKK)
Visa bifogad bild 82175
Visa bifogad bild 82176


Vad det gäller övrig diskussion om hur mycket information man ska leta själv och hur mycket man ska få serverat så brukar jag göra enligt följande.
  1. Titta upp vad man kan tänkas åka.
  2. Läs sedan reserapporter som finns publicerade i massor på detta forum om just dessa bolag
  3. Sök lite efter information på forumet om de bolag man är intresserad av
  4. Ställ kompletterande frågor utifrån den info man hittat själv och behöver veta mer om.

Artikel om Austrian och deras stolar
Alla Austrian Airlines långdistansflygplan har nu ny kabin ombord - BusinessClass.se

Reserapport från Lufthansa Busines (inte säkert att ni har samma flygplanstyp, men stolar och mat ska väl vara ungefär samma)
Lufthansa Business class Frankfurt - Buenos Aires (747-8) | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Medlemsrecension om Swiss Business och Turkish Business
Medlemsrecension: Till Japan i business med Swiss och tillbaka med Turkish (och LCC till Okinawa!) - BusinessClass.se

Hej! Supertack för idéen. Vad gäller tipset kring diskussion o leta info själv har jag parallellt läs lite här och där, kollat flygbolag e.t.c. och har bestämt att jag inte vill flyga Turkish Airlines, Ethiopian eller liknande utan vill hålla mig till SAS, Austrian, Lufthansa eller bra asienflyg. Din idé känns bra att flyga Thai airlines till Bangkok, men vill ha något liknande på hemvägen. Inget alternativ att betala cash, då jag har motsvarande 360.000 bonuspoäng (2-4-1 voucher). Så just nu är jag inne på att försöka just enbart inrikta mig på vilka ruttalterantiv jag kan välja till Dubai från Köpenhamn och som är bekväma.
 

palmen

Moderator
Hej! Supertack för idéen. Vad gäller tipset kring diskussion o leta info själv har jag parallellt läs lite här och där, kollat flygbolag e.t.c. och har bestämt att jag inte vill flyga Turkish Airlines, Ethiopian eller liknande utan vill hålla mig till SAS, Austrian, Lufthansa eller bra asienflyg. Din idé känns bra att flyga Thai airlines till Bangkok, men vill ha något liknande på hemvägen. Inget alternativ att betala cash, då jag har motsvarande 360.000 bonuspoäng (2-4-1 voucher). Så just nu är jag inne på att försöka just enbart inrikta mig på vilka ruttalterantiv jag kan välja till Dubai från Köpenhamn och som är bekväma.
Just till Dubai har du inte så många möjligheter till roliga routings. Dels är det "för nära" för att kunna göra något kul. Sen är det väldigt dåligt med resor just dit inom Star Alliance då Emirates mfl är så starka i den regionen.
 

ulagun

Medlem
Oavsett bolag och bokningsklass hur roligt är det med ankomst/avgång runt midnatt på Dubai flygen. Nu senast Swiss avgång 02.15 ankomst Zürich 6tiden på morgonen lokal tid. Fvb CPH med short conection stapplande runt passkontroll mm när man knappt är vaken
Anser Star A flygen dit är en ren pina pga tidtabellerna
 

Loffas

Medlem
Oavsett bolag och bokningsklass hur roligt är det med ankomst/avgång runt midnatt på Dubai flygen. Nu senast Swiss avgång 02.15 ankomst Zürich 6tiden på morgonen lokal tid. Fvb CPH med short conection stapplande runt passkontroll mm när man knappt är vaken
Anser Star A flygen dit är en ren pina pga tidtabellerna
Ja, har upptäckt det nu när jag försökt varje dag hitta resor. Något var framme kvart i fyra på morgonen. Finns inga Lufthansa eller Austrian eller Swiss resor heller, utan Egypt air samt Turkish och då med flertalet byten. Har läst här på forumet också att de inte serverar någon alkohol på Egypt air och det flyg jag hittade där fanns det dessutom inte platser bredvid varanra och 3-3 säten i business. Lät inte så bra. Har kollat från flertalet destinationer i europa. Vill ju inte gärna flyga via Kairo eller Istanbul heller då det blir för korta resor avhuggna i flera etapper dessutom.
 

Jonas C

Medlem
Austrian slutade flyga till Dubai för 2-3 år sedan, så det är inte ett alternativ. Lufthansa First Class till Dubai är bortplockat sedan ett drygt år tillbaka.

Tyvärr är Dubai en av de sämsta destinationerna för bonusresor med Star Alliance. Lufthansa har tillgänglighet på enstaka strödatum under vintern/våren, så om ni är flexibla med datum så går det att lösa med Lufthansa. SWISS släpper även de platser i Business på ett fåtal datum, men betydligt färre än Lufthansa. Tidtabellerna på SWISS lämpar sig inte heller för anslutningar från Skandinavien, och man har en lång väntetid på hemresan om man reser vidare till Stockholm. Även Turkish har väldigt få bonusplatser till Dubai, som inte inkluderar flygplatsbyten eller två stopp i Europa.

Överlag ser jag inget större värde i att boka Business för poäng till Dubai med tanke på hur kort restiden är från Skandinavien med direktflyg med Emirates/Norwegian. Om destinationen är en prioritet så hade jag hellre satsat på en betald biljett med så kort restid som möjligt, och sparat poängen till en annan resa.
 

Loffas

Medlem
För er som undrar...

Nu är bokningen klar. Det är inte optimalt alls att använda bonuspoängen i business denna sträcka, utan lämpar sig bättre för långflygning, men nu är det så att vi har ett evenemang vi skall vara med på dessa datum och min voucher är bara giltig att boka året ut. Jag har en voucher kvar så det får bli som tidigare en långresa på den istället.
Så här blir rutten, allt i business class. Nöjd jag fick större plan från Frankfurt respektive München t/r hela vägen. Tack för tips om research vad gäller plantyperna. Vi har heller ingen brådska utan får hänga i loungerna och ta dagen till resa.

Vi fick 2-säten fönster på någon av de första tre raderna alla resor.

Fram till den 31/12 letar jag efter att kunna boka om med direktflyg med Lufthansa från Frankfurt, men som det ser ut nu så har de inga business biljetter kvar och det lär bli svårt. Annars blir det som nedan.

UTRESA
14.45 Copenhagen-Frankfurt med Lufthansa Airbus 320 (sharklets) - 1 tim 30 min
19.10 Frankfurt - Istanbul med Turkish Airlines Airbus 330-200 - 3 tim
00.30 Istanbul-Dubai med Turkish Airlines Boeing 777-300 ER - 4 tim 15 min, framme 5.45 lokal tid

HEMRESA
07.00 Dubai - Istanbul med Turkish Airlines Boeing 777-300 ER - 4 tim 40 min
15.10 Istanbul - München med Turkish Airlines Airbud 330-200 - 2 tim 45 min
20.15 München - Copenhagen med Lufthansa Airbus 319 - 1 tim 30 min

Känns skönt att det äntligen är bokat!
 
Toppen