Senaste nytt

Bästa Business Star Alliance, Kanada/ Kalifornien - Sverige

Jag skulle säga att det är svårt att skilja United och Air Canada i luften om du får senaste hårdvaran. Rustik enkel mat och inget lyx dricksvägen. Lite kul med Air Canada att det alltid finns kanadensisk vin som ett alternativ.

Från Europa spelar det ingen roll tycker jag utöver att transit i Toronto är väldigt smidigt.

Baserat på observation från fönstersäten i 1-2-1 skulle jag säga att United är lite bättre om man reser två och sitter i mitten om man vill konversera mycket. Det är lite mycket luta sig fram på Air Canada.

United Polaris Lounge (ORD, EWR, SFO) jämfört med Air Canada Signature Suite Lounge (YYZ) vinner Air Canada. Känns mycket lyxigare.

Men får man access till AC Signature...(YYZ) om man kommer fr Europa och skall vidare inrikes Kanada...?

Men får man access till AC Signature...(YYZ) om man kommer fr Europa och skall vidare inrikes Kanada...?
En snabb googling säger följande
"Elevate your preboarding experience with the Air Canada Signature Suite, designed exclusively for our Air Canada Signature Class customers travelling to Europe, Asia and South America on an Air Canada flight booked in J, C, D, Z, P booking classes."

Inrikes ska med andra ord inte gälla.
Air Canada Signature Suite

En snabb googling säger följande
"Elevate your preboarding experience with the Air Canada Signature Suite, designed exclusively for our Air Canada Signature Class customers travelling to Europe, Asia and South America on an Air Canada flight booked in J, C, D, Z, P booking classes."

Inrikes ska med andra ord inte gälla.
Air Canada Signature Suite

Det är också så att det är en helt annan terminal

Förlåt eftersom det finns inlägg i 3 olika trådar om samma resa (“Trains, planes and automobiles”) så hänger jag inte 100% med

Är tanken t/r ARN-YVR eller var det open-jaw hem från USA? Om det gäller t/r till Canada är mitt tveklösa råd att bara åka Air Canada. Finns ingen anledning att åka tillbaks till USA för det.

Ett ”wild-card” på denna Super Bowl Sunday är att kolla om det finns plats med Swiss på ZRH-YUL på utresan i P- eller D-klass och sen boka detta för att uppgradera till First. Den är en rutt som ofta har plats i A-klass.

Så ARN-ZRH-YUL-YVR-YYZ-XXX-ARN utfärdat på 724 SWISS ticket stock är mitt tips. Antigen boka P-klass och lägga ett bud senare på CHF 1.000 per person senare eller boka D-klass nu och uppgradera med EuroBonus nu. Inga garantier, men det är mitt slutliga bud

Tanken är enkel, årets semester skall gå till Vancouver, Victoria, Seattle, Portland, Oregons vindistrikt och hem fr. SFO.

Så nu har jag (tack för alla tips...! ) bokat följande...

STO-CPH-YYZ-YVR med AC,
Vancouver - Victoria Island med hyrbil plus färja
Victoria - Seattle med Clipper Katamaran
Seattle - Portland med Amtrak (tåg - Talgo )

Fr. Portland och hyrbil och rundresa i Oregon inkl Crater Lake.
Därefter flyg fr EUG (Eugene) till SFO med UA.
Några dagars stopp i San Francisco och hemresa fr. SFO.

SFO-FRA med UA 777W och senaste (riktiga) Polaris kabinen, FRA-ARN med SK. Dock UA med LH prefix och SK med LH Prefix, annars gick det inte att få till vettiga anslutningar fr. FRA...

(om vi hade bokat UA med UA prefix så ville varken SK eller LH öppna FRA-STO, så kan de gå...). Allt bokat i P-klass.

Om man vill slippa att återinchecka sin väska och gå genom säkerhetskontroll igen i USA är det ju en fördel att åka direkt från europa till Kanada. På hemvägen slipper man det även om man åker via USA då de flesta stora flygplatser i Kanada har pre-check, Calgary (YYC) inkluderat.

Om man vill slippa att återinchecka sin väska och gå genom säkerhetskontroll igen i USA är det ju en fördel att åka direkt från europa till Kanada. På hemvägen slipper man det även om man åker via USA då de flesta stora flygplatser i Kanada har pre-check, Calgary (YYC) inkluderat.

Så om man byter i Toronto (YYZ) fr. AC (CPH) till AC Vancouver (YVR), då är det ”bara” pass och tull, då... Brukar man inte åka på säkerhetskontroll vid alla byten utanför Schengen numera??

Tanken är enkel, årets semester skall gå till Vancouver, Victoria, Seattle, Portland, Oregons vindistrikt och hem fr. SFO.

Så nu har jag (tack för alla tips...! ) bokat följande...

STO-CPH-YYZ-YVR med AC,
Vancouver - Victoria Island med hyrbil plus färja
Victoria - Seattle med Clipper Katamaran
Seattle - Portland med Amtrak (tåg - Talgo )

Fr. Portland och hyrbil och rundresa i Oregon inkl Crater Lake.
Därefter flyg fr EUG (Eugene) till SFO med UA.
Några dagars stopp i San Francisco och hemresa fr. SFO.

SFO-FRA med UA 777W och senaste (riktiga) Polaris kabinen, FRA-ARN med SK. Dock UA med LH prefix och SK med LH Prefix, annars gick det inte att få till vettiga anslutningar fr. FRA...

(om vi hade bokat UA med UA prefix så ville varken SK eller LH öppna FRA-STO, så kan de gå...). Allt bokat i P-klass.

Biljetterna ute nu! . Vi lade dock om vår rundresa i Oregon lite så att det blir tåg (AMTRAK Coast Starlight, Portland - Klamath Falls (Crater Lake)) och 1 övernattning där.

Sedan hyr vi bil I Klamath Falls och bilar upp igenom Oregon och 3 nätter McMinville (Oregons motsv. till Napa) därefter ner fr. Portland (PDX) med UA till SFO och hem med deras 777-300 och Polaris (dock med LH prefix) pga att vi ville kunna ansluta med SK (LH prefix) upp till ARN...

Bara hoppas att man slipper ”pants down” i USA...

Så om man byter i Toronto (YYZ) fr. AC (CPH) till AC Vancouver (YVR), då är det ”bara” pass och tull, då... Brukar man inte åka på säkerhetskontroll vid alla byten utanför Schengen numera??
Vet helt ärligt inte då jag inte gjort en sådan transfer i Kanada, bara flugit inrikes där som inte varit kopplad till en transfer. Men sådana saker brukar skilja sig mellan flygplatser då de kan vara utformade lite eljest. Se Arlanda som ett exempel där man måste gå genom säkerhetskontrollen mellan T5 och T4... Det jag menar dock är att om man gör transfer i USA utan att ha gjort pre-check innan så måste man utöver passkontroll och säkerhetskontroll, även vänta på att få sin incheckade väska och sedan checka in den igen.

Toppen