Senaste nytt

Bästa Business class inom Europa?

Oj tusan...tack för input!
De verkar sälja business class-biljetter, utan indikation om detta, för ganska så saftiga priser! (dock E175 på linjen nu vad det verkar).
All annan information på sidan lovar ganska mycket, och så även recensionerna (men de har ej gällt Arlanda). Det är också exakt samma prisspann som på de linjer där man får annan service och garanterat C-säte (förhoppningsvis låter det som... :p ).

Det skiljer nämligen rätt mycket i pris mellan även den mest flexibla ekonomibiljetten och en business-biljett, och det vill man ju inte bidra till om maten är densamma och man ändå kan sätta sig bekvämt där fram (i mån av lediga säten vid bokning). Enda motivet skulle vara om man, mot förmodan, behöver 84kg bagage med sig (vilket fungerar utmärkt i business tydligen).

Det verkar vara svårt att upptäcka om extra service erbjuds på olika linjer.... Samma priser, ingen extra info om mat heller när det erbjuds (förutom generell på hemsida, men den var ju här missvisande). Mycket förvånande att det kan sälja slut på biljetter om det är bagaget som är skillnaden. Rent teoretiskt, om andra kan sätta sig på C-platser, borde de ju kunna ta slut innan de sålt en enda business-biljett?

Jag vet inte riktigt. Belavia hållar på omvandlas ordentligt. Tidigare köpte man alltid biljett till mer eller mindre samma standard pris. Spannet för en t/r Stockholm-Minsk var typ 2000-3000kr (ekonomi såklart), bagage gick på viktprincip och då kunde man även köpa extra bagage för 5 euro/kilot (!). Senast året har de börjat följa västvärlden stegvis men i raskt takt. Priserna är mer dynamiska, bagage enligt styck koncept, incheckat bagage ingår inte längre i billigaste ekonomi (men handbagaget kontrolleras inte tillräckligt, även SAS gör bättre), sittplats reservering börjat kosta, osv. Jag känner att jag har bra koll pga regelbunden resande allmänt och även med Belavia, men jag tappar ibland tråden med dem numera. Kanske deras revenue-management också gör det :)

Deras agent på Arlande är dock mycket trevlig, man hamnar nog hos honom om man ringer Stockholms numret (så var det i alla fall förr). Han kan säkert förklara hur business class servicen ser ut från april och framåt. Loungen är dock Norrsken, och Minsk loungen är ok, men enda skillnaden med Norrsken är att det finns varm rysk buffetmat. Frun gillar det, men det är långt ifrån säg Lufthansas lounger.

Edit: anledningen till omvandling är att det finns planer på att släppa fler slots och till olika bolag på vitryska flygplatser. Bl.a. skulle WizzAir etablera sig. Priskänsliga vitryssar tar nu tåg eller bil till Vilnius för att flyga därifrån istället.

Toppen