Senaste nytt

Bästa businessäte för lång person?

Jonas-hbg

Ny medlem
Ska flyga till Wellington och det tar ju sin lilla tid, och kommer flyga i business dit. Då jag är närmare två meter lång så undrar jag vilket bolag som erbjuder bäst benplats, framförallt i flat-bed läge? Jag kommer att flyga från Köpenhamn men är också flexibel att utgå från andra länder i Europa om lämpligt bolag inte flyger från Köpenhamn.

Det kommer inte att spela så stor roll. Alla de stora bolagen är ungefär samma-lika i business och att flyga till Nya Zealand är en lång resa i business oavsett bolag.

Hur många bolag har egentligen säten som rymmer en 2m lång person? Jag tänker inte så mycket på det eftersom jag nästan aldrig ligger helt utsträckt.

Många plan har ju t.ex. första raden där benutrymmet är helt annorlunda än de andra platserna. Kanske du kan knipa ett sådant säte redan när du bokar?

Skulle säga att Qatar har mer plats än vissa andra jag upplevt, speciellt i deras konfig där man har två säten brevid varann. Inte en sån egen kub som man har på Dreamlinern. Osäker vad dom flyger mot Wellington hållet dock.

Jag har inte provat Singapore, men tycker Air New Zealands Dreamliner har fantastiskt bra business-säte som borde funka även för längre personer. (Jag är 186.)
För själva sovläget är det i min mening helt tveklöst mkt bättre än de jag provat i Thai och Qatar (och SAS men det är kanske mindre relevant).
(Är man riktigt lång och tycker sömnen är viktig så kanske Skycouch är ännu bättre?)

Jag är själv 198cm lång och enligt min erfarenhet så är ofta 2+2+2 uppsättningen vara mer generös med benutrymmet än Herringbone-säten även om Herringbone känns mer modernt (ofta är det trångt för benen vilket gör att man inte kan böja och greja med benen hur man vill). Bästa business-säten för min del är Qatars 777 och Turkish 777 som både tillåter mig att ligga i princip raklång eller på sida med halvt böjda ben, men inga av dessa flyg går direkt till Nya Zeeland utan det närmsta man kommer är nog Qatars 777 till Australien med byte där för vidare hopp över till ön. Även Emirates A380 är ganska okey för min del då dom sätena är 79" långa och den går ju både till Christchurch och Auckland, så den kanske kan vara värd att funder över?

Toppen