Senaste nytt

Bästa bonusprogrammet för att nå status inom Europa

Gnopps

Medlem
Om du vill flyga direktflyg är som Jacob säger SAS/Star enda alternativet så länge du vill hålla dig till en allians. Är du villig att ha ett byte så blir alternativen fler. Oneworld fungerar tyvärr dåligt från Danmark till norra Europa men Skyteam kan vara ett alternativ (KLM och till viss del Czech). Med Czech (OK Plus) och KLMs (Flying Blue) program blir du rätt lätt statusmedlem på antal segment (dock inte med de allra billigaste biljetterna). Flyger du exempelvis Köpenhamn-Amsterdam-Venedig och tillbaka får du 4 segment. 15 segment ger silver och 30 guld (dvs. 7-8 t/r resor per år).

Ett annat alternativ är att gå med i något av de amerikanska programmen, de ger ofta 100% poäng även på billiga biljetter med deras europeiska partners. Dock är det svårare att uppnå status med dem.
 

Marcus01

Medlem
Känner man att man verkligen vill ha Lounge-tillgång redan i början kan man ju alltid gå med i United Club eller liknande som ger tillgång till *A Business Lounger i samband med *A flygning.

Byter man flyg så räknas det som 2 eller fler. Det är varje sträcka som räknas för sig. Exempel. CPH-FRA-LHR = 2 sträckor.

Uppdatering: Jacob var såklart snabbare! :)
Tolkar jag dej rätt när du säger att det räcker med ett medlemsskap i United Club för att få tillgång till lounge vid en *A flygning i vilken bokningsklass som helst? Låter ju för bra för att vara sant....
 

Jacob

Medlem
Tolkar jag dej rätt när du säger att det räcker med ett medlemsskap i United Club för att få tillgång till lounge vid en *A flygning i vilken bokningsklass som helst? Låter ju för bra för att vara sant....
Nej så är det inte. Man köper medlemskap i United Airlines Red Carpet Club. Vill minnas att det kostar 500 USD per år och ger tillgång till alla Star Alliance business lounger (men inte t.ex. Lufthansa Senator loungerna och SAS Scandinavian loungerna).

Har man status i United Airlines bonusprogram har man inte lounge tillgång i USA annat än om man är medlem i Red Carpet Club (men utanför USA är det inga problem om man är motsvarande Star Alliance guld). Lite fånigt egentligen eftersom inrikes loungerna i USA är ganska usla. Dock får man rabatt på medlemskap om man har status.
 

Senator

Moderator
Nej så är det inte. Man köper medlemskap i United Airlines Red Carpet Club. Vill minnas att det kostar 500 USD per år och ger tillgång till alla Star Alliance business lounger (men inte t.ex. Lufthansa Senator loungerna och SAS Scandinavian loungerna).

Har man status i United Airlines bonusprogram har man inte lounge tillgång i USA annat än om man är medlem i Red Carpet Club (men utanför USA är det inga problem om man är motsvarande Star Alliance guld). Lite fånigt egentligen eftersom inrikes loungerna i USA är ganska urusla. Dock får man rabatt på medlemskap om man har status.

Status medlemskap i amerikanska bolag ger andra fördelar än vad vi har i Europa. För amerikanska resenärer verkar uppgraderingar vara viktigare än lounge.

CO President Club och United Red Carpet Club heter numera United Club. Det har blivit lite bättre för RCC men samma som gamla CO President Club; gratis öl och vin samt lite mera mat, dock inte så mycket.

Jag tror reglerna är så här:
Inrikes i USA krävs det betalt medlemskap för UA/CO, AA, DL osv.
Resor man på en international PNR, får man gå in som Star Gold, OW Emerald etc, det gäller också eventuella anknytningar inrikes

Senast jag åkte DEN-EWR-LHR med CO hade reglerna ändras lite. Gamla CO President Club fick man som BusinessFirst kund ha med sig 2 gäster, nu bara 1 gäst.

Men kontentan är; andra förmåner som status kund.
 
Nej så är det inte. Man köper medlemskap i United Airlines Red Carpet Club. Vill minnas att det kostar 500 USD per år och ger tillgång till alla Star Alliance business lounger (men inte t.ex. Lufthansa Senator loungerna och SAS Scandinavian loungerna).

Fast jo, i grunden är det ju precis så jag menade (och skrev). Du är medlem i United Club och så länge du flyger *A i valfri bokningsklass får du tillträde till Business Lounger. :)

Personlig erfarenhet (har det just nu) är att det fungerar riktigt bra.

Det som Senator skriver stämmer fullständigt. :)
 

Senator

Moderator
Precis Erik, om man aldrig når upp till Star Gold, men man reser 30 sträckor per år kan ett US Airways Club eller UA Club medlemskap kanske vara ett ok alternativ.

En sak som ni bör veta som har varit en regel tidigare:
När jag hade UA Premier Executive i 1999 och 2000 fick jag ett gratis RCC kort eftersom jag bodde i Europa
Precis innan CO lämnade SkyTeam och gick med i Star reste jag mellan EWR och ARN på en AF/KLM award ticket i BusinessFirst. CO Concierge såg min LH SEN tag på väskan, och undrade på om jag reste mycket. Ja sa jag, och han sa jag skulle COMP mitt SEN till One Pass Gold. När jag landade nästa morgon kollade jag, och det var fixat :cool: Där också fick jag ett President Club Card eftersom jag bodde i Europa.
 
Senator: Oja, det är helt klart värt det! :) Nu är det ju klart ett personligt avgörande, men själv tjänar jag in pengarna som det kostar tack vare ökad komfort och möjlighet att få jobb gjort vid layovers osv.
 

henke12

Medlem
Lånar tråden lite:

Har en resa bokad MMX-ARN med SK i E-klass vilket ger 100% intjäning hos A3 i deras Bonusprogram.
Dock står det min. 600 miles

Innebär det att jag får 600 miles eller att jag får 0 miles på en sån kort flygning?


MVH
Henke
 

Dr. Miles

Expert
Har en resa bokad MMX-ARN med SK i E-klass vilket ger 100% intjäning hos A3 i deras Bonusprogram.
Dock står det min. 600 miles

Innebär det att jag får 600 miles eller att jag får 0 miles på en sån kort flygning?

Om det är SAS E klass flyg på Malmö-Stockholm, du kommer att tjäna 600 EB poäng.
 
Toppen