Senaste nytt

Bästa bakverk i Paris?

fiffig

Medlem
Ska till Paris över dagen på väg tillbaka från Lissabon innan vi flyger vidare till Arlanda. Min vännina fyller 30 år och vet att hon är förtjust i fina bakverk - vill jättegärna prova Frankrikes finaste bakverk där.
Eftersom vi har bara ca.8 timmar på oss och hon också vill till något parfymeri mitt i stan, vi vill gärna hålla oss in i stan någonstans.

Har ni några idéer? :) Tack på förhand!
 

Thornado

Medlem
Efter alla trådar med diskussioner om bästa champagne eller öl så kommer äntligen en tråd i min smak!

Finns ju många bra ställen i Paris, men min personliga favorit är Pierre Hermé. Jag ser att han har öppnat ett ställe på Champs Élyssées nu också, och den kvalificerar ju bra in på kriteriet om att vara centralt. Går ni dit så har ni dessutom bara ett par kvarter ner på samma gata till Ladurée som också är ett säkert kort (där Pierre startade sin karriär innan han öppnade eget).

Rekommenderar att köpa en Plaisir Sucré, något annat bakverk (kanske något ur Ispahan-serien om ni vill ha något lite mer fruktigt/blommigt), och så ett gäng macaroons av olika smaker förstås.
 

Lipstick

Medlem
Bakverk eller fin cafe? Går inte alltid hand i hand. Håller med att både Angelina på Rue Rivoli och Fouchon är klassiker. Caféet högst upp på Printemps, Boulevard Haussmann är känd. Galleriae Lafayettes gourmet avhandling på gatuplanet är värt att gå förbi, finns många butiker där med magiska bakverk, dock inte cafe att rekommendera.
 

fiffig

Medlem
Efter alla trådar med diskussioner om bästa champagne eller öl så kommer äntligen en tråd i min smak!

Finns ju många bra ställen i Paris, men min personliga favorit är Pierre Hermé. Jag ser att han har öppnat ett ställe på Champs Élyssées nu också, och den kvalificerar ju bra in på kriteriet om att vara centralt. Går ni dit så har ni dessutom bara ett par kvarter ner på samma gata till Ladurée som också är ett säkert kort (där Pierre startade sin karriär innan han öppnade eget).

Rekommenderar att köpa en Plaisir Sucré, något annat bakverk (kanske något ur Ispahan-serien om ni vill ha något lite mer fruktigt/blommigt), och så ett gäng macaroons av olika smaker förstås.

Vad roligt att jag har skapat en tråd i din smak :) Jag älskar själv caféer, känns som att det är ett måste i Paris!
Har googlat Pierre Hermé och Plaisir Sucré, det blir nog ett besök dit, tack för tips ;)

Fauchon, t.ex. den vid Pl. Madeleine är bra. Men, vår favorit är nog ändå Angelina, finns vid bla. Rue Rivoli 226 nära Louvren.

Det blir hennes första besök i Paris, kanske kul med klassikern :) Angelina är dock så fint också- svårt att välja!

Bakverk eller fin cafe? Går inte alltid hand i hand. Håller med att både Angelina på Rue Rivoli och Fouchon är klassiker. Caféet högst upp på Printemps, Boulevard Haussmann är känd. Galleriae Lafayettes gourmet avhandling på gatuplanet är värt att gå förbi, finns många butiker där med magiska bakverk, dock inte cafe att rekommendera.

Hennes önskemål är faktiskt både bakverk och kaffe, känner du till något cafe med godaste kaffe?

Om man känner för att gå all-in på bakverk kan man faktiskt bo på Fauchon L’Hôtel "The objective is to enable locals and travelers alike the opportunity to indulge in everything Fauchon both day and night".

Vi är tyvärr där under dagen i ca. 8 timmar, men bra att veta för nästa gång, tack ;)

Lite rolig kuriosa, Ladurées macarons tillverkas numera i Enney i Schweiz (av skatteskäl). Det är lite kontroversiellt att en sådan gammal symbol för Frankrike och Paris sedan 1862 inte längre tillverkas där...

Ja det verkar inte vara bara vi som krånglar till med skatten :p Låter underligt…
 
Last edited by a moderator:

rvarttinen

Medlem
Ja det verkar inte vara bara vi som krånglar till med skatten :p Låter underligt…
Det är jätteenkelt, lite förenklat så så åker man runt till de olika kantonerna och säger att man skall lägga en fabrik eller HK där, och då bjuder de under varandra på hur mycket man skall skatta. Om det här gjordes någon annanstans än i Schweiz skulle det bli ett jäkla liv ;)
 
Toppen