Senaste nytt

Bästa användandet av avios till premiumkabiner i Asien?

Älskar CX och sist flög jag CMB-BKK-HKG i C i deras nya lokala businessprodukt på deras 777. Visserligen är det inte lie flat men trevliga stolar. Bra mat men det som verkligen imponerade var servicen. Helt outstanding! Får flera F produkter att blekna. Gillar The Cabin i HKG.
 
Skillnaden i hårdvara mellan CX F och C kan variera en del beroende på vilken C-kabin du får.

På BA:s hemsida står det bara att flighten utförs av planen 777-300 och A330. Det kan ju innebära allt från nya businesskabinen till gamla lokala businessprodukten vad jag förstår, i och med att det finns så många varianter av planen. Det känns som att rutten Tokyo-Hong Kong borde vara prioriterad, någon som vet om de har nya business på den?

Det är mycket som inte går att boka på ba.com, ring och insistera på att de inte ska ta ut någon avgift eftersom att det inte går att boka online

Aha, bra tips! Jag trodde att om resan inte dyker upp på BA:s hemsida så finns det inga platser kvar. Men jag ska prova att ringa. Nu provade jag att söka bara sträckan HKG-DPS samma datum som jag sökte TYO-DPS och då finns det platser i ekonomi på sträckan HKG-DPS, konstigt att det inte dyker upp när jag söker TYO-DPS.

Älskar CX och sist flög jag CMB-BKK-HKG i C i deras nya lokala businessprodukt på deras 777. Visserligen är det inte lie flat men trevliga stolar. Bra mat men det som verkligen imponerade var servicen. Helt outstanding! Får flera F produkter att blekna. Gillar The Cabin i HKG.

Det låter ju fantastiskt!
 
På BA:s hemsida står det bara att flighten utförs av planen 777-300 och A330. Det kan ju innebära allt från nya businesskabinen till gamla lokala businessprodukten vad jag förstår, i och med att det finns så många varianter av planen. Det känns som att rutten Tokyo-Hong Kong borde vara prioriterad, någon som vet om de har nya business på den?t!

Om du tar en titt på CX Flyertalk forum hittar du detaljerad och kontinuerligt uppdaterad information
för min del skulle jag på F om det gällde HND-HKG.

T.ex.
F Menus HND-HKD 2013

F catering HND-HKG

New Regional Products for 772, 773 and regionally configured A330's
 
Jag flög HND-HKG i första klass med CX 543 i februari 2013.

Det serveras lunch på den flighten det finns en västerländsk meny och en japansk Kaiseki.
Jag tog den japanska menyn och den var bland det bästa jag ätit på ett flygplan.

Cathay serverar inte Krug i F inom Asien dom har Amour De Deutz 2003 istället.

Några bilder från flygningen:

IMG_0358.jpgIMG_0354.jpgIMG_0359.jpgIMG_0360.jpgIMG_0363.jpgIMG_0364.jpg

Jag har flugit C klass med JAL MNL-NRT med B767 och det var helt ok men inget speciellt skulle helt klart välja CX.
 
Serveras den japanska måltiden endast från Haneda, eller finns den även tillgänglig ex-HKG?

Det är ju frukost så det är inte otroligt att den här beskrivningen stämmer.

ex-HKG is breakfast. IIRC it's kinda lame...a few entree offerings, like dim sum in the fancy F pottery thing and a western offering I think. Reminds me of a dumbed-down LH CX J offering, but with nicer plates, bowls, etc.

ex-HND the return catering is much better. It's dinner and left side of the menu is a complement of Chinese and Western menu items. I recall a starter (lobster or crab maybe, something like that), plus a soup. Then 3 mains I think Chinese + Western inclusive, plus the standard cheese and dessert. OR, you can chose the Kaiseki meal over on the right side of the menu, totally separate from the Western/Chinese options. I think it's 4 courses + fruit. They've also got a Japanese alcohol as an accompaniment. It is good fun to get for a try, the presentation is really quite lovely for plane food, and it's probably the most specialized meal offering CX has across their fleet. Naturally when you're getting food at 30k feet which was prepared 10+ hours earlier (I'm pretty sure the return catering is loaded in HKG) you can't expect Michelin 3 star flavor. However, I'd say they do a great job given the resources. If you don't fly a lot of F class I think this would be a blast to do, especially if you're traveling with someone else. However, if you regularly fly F class and this is just about getting from point A to point B, fwiw I've tried the Kaiseki once and took some pictures on my first HND-HKG flight in F (absolutely don't regret it), but on subsequent flights stuck to the Chinese and Western options.

F catering HND-HKG//HKG-HND
 
JAL 787 mellan China, Taiwan, Bangkok, Vietnam, Indonesien, Sydkorea och Japan
http://airlineroute.net/2015/01/21/jl-s15intl/

Finns en del bra deal, i alla fall jämfört med kontantpriserna.
t.ex. Shanghai-Tokyo i Business 15000 Avios + 643 SEK

http://www.jal.co.jp/jal_panorama/787_kinai/
Om du väntar biljettering tills 2015-FEB-01 blir bränsletillägget på JAL flygningar billigare.
T ex 5.500 JPY (ca 380 SEK) per sträcka på Japan-Kina blir 3.500 JPY (ca 245 SEK) och från 2015-APR-01 riskerar de att sänka det till 500 JPY (ca 35 SEK) per sträcka.

JAL - 国際線「燃油特別付加運賃」「航空保険特別料金」のご案内
 
Toppen