Senaste nytt

Awardfares awardsökmotor, nu med fler funktioner

Tonton

Medlem
genten ser tillgänglighet (exempelvis hos Lufthansa) på flygningar som inte syns alls i Awardfares/United. Måste bekanta mig med SAS Awardsökmotor lite mer för att jämöra tillgänglighet framöver. T.ex. ser agenten tillgänglighet redan nu på flighter med Lufthansa som enligt awardfares släpps först om 4 dagar.

Hur menar du med "som enligt awardfares släpps först om 4 dagar"?
 
Ok. Så kontentan är att det ingen visar helt korrekt då alltså. :)
Jupp, awardfare hämtar sin info på lite olika ställen, bland annat hos United.
Nu när sas har ett eget så kan men större säkerhet även kolla där, men bara Tallin alt SAS kan se 100% vad som går.
Den är inte alla system så "live" så det du ser/såg kan någon reda ha tagit och systemet inte hunnit uppdatera sig
 

Capa

Medlem
Hur menar du med "som enligt awardfares släpps först om 4 dagar"?

Något förenklat kan man säga att igår letade jag efter anslutningsflyg med LH den 16 februari 2020. Igår när jag sökte på Awardfares så visade den tillgänglighet den 12:e februari 2020, men ingenting senare än så. Varje dag så släpps tillgänglighet en dag framåt, så för tillgänglighet den 16 februari måste jag vänta 4 dagar till enligt Awardfares. Men jag ringde Tallin ändå för jag ville säkra plats på andra flyg som släppts tidigare. Då sa Tallin att de visst kunde se tillgänglighet på anslutningsflyget med LH den 16 februari 2020. Tillgänglighet "som enligt awardfares släpps först om 4 dagar". Hoppas jag inte rörde till det nu :)
 
Något förenklat kan man säga att igår letade jag efter anslutningsflyg med LH den 16 februari 2020. Igår när jag sökte på Awardfares så visade den tillgänglighet den 12:e februari 2020, men ingenting senare än så. Varje dag så släpps tillgänglighet en dag framåt, så för tillgänglighet den 16 februari måste jag vänta 4 dagar till enligt Awardfares. Men jag ringde Tallin ändå för jag ville säkra plats på andra flyg som släppts tidigare. Då sa Tallin att de visst kunde se tillgänglighet på anslutningsflyget med LH den 16 februari 2020. Tillgänglighet "som enligt awardfares släpps först om 4 dagar". Hoppas jag inte rörde till det nu :)
Där är en del av den procenten dom andra systemen inte kan se och då kan inte awardfare se det.
Det är verktyg för att hjälpa en, inte fullt fungerande bokningssystem med 100% tillförlitlighet
 

Tonton

Medlem
Något förenklat kan man säga att igår letade jag efter anslutningsflyg med LH den 16 februari 2020. Igår när jag sökte på Awardfares så visade den tillgänglighet den 12:e februari 2020, men ingenting senare än så. Varje dag så släpps tillgänglighet en dag framåt, så för tillgänglighet den 16 februari måste jag vänta 4 dagar till enligt Awardfares. Men jag ringde Tallin ändå för jag ville säkra plats på andra flyg som släppts tidigare. Då sa Tallin att de visst kunde se tillgänglighet på anslutningsflyget med LH den 16 februari 2020. Tillgänglighet "som enligt awardfares släpps först om 4 dagar". Hoppas jag inte rörde till det nu :)

@pqvst kan säkerligen bekräfta - men Awardfares verkar enbart visa 337 dagar framåt. Vill man se längre fram än så, så är det andra källor som gäller.

Fast så är det. Ingen av sidorna visar 100% rätt. Endast SAS egna.
Nja, inte ens SAS egna Star Alliance-sökning stämmer.

Jag satt för någon vecka sedan och ville boka en resa som påbörjades med WAW-LAX.

SAS Star Alliance Search - Tillgänglighet finns
Samtal 1 till Tallinn - Tillgänglighet finns inte
Samtal 2 till Talinn - Tillgänglighet finns inte
Samtal 1 till SAS kundtjänst - Tillgänglighet finns inte
Samtal 3 till Tallinn - Tillgänglighet finns inte

*går in och bokar den enskilda sträckan själv online på SAS Star Allliance Search*
ringer sedan kundtjänst som lägger till efterföljande sträckor.

Sedan har jag varit med flera gånger om att Tallinn ser tillgänglighet som inte är tillgänglighet på SAS hemsida.

Kontentan?
Ingen av sidorna visar 100% - inte ens SAS egna :)
 

Capa

Medlem
Där är en del av den procenten dom andra systemen inte kan se och då kan inte awardfare se det.
Det är verktyg för att hjälpa en, inte fullt fungerande bokningssystem med 100% tillförlitlighet

Precis så. Men bra att veta att man inte ska vila på hanen utan testa att ringa Tallin då de kan se tillgänglighet längre fram i tiden än någon av sökmotorerna.
 
@pqvst kan säkerligen bekräfta - men Awardfares verkar enbart visa 337 dagar framåt. Vill man se längre fram än så, så är det andra källor som gäller.


Nja, inte ens SAS egna Star Alliance-sökning stämmer.

Jag satt för någon vecka sedan och ville boka en resa som påbörjades med WAW-LAX.

SAS Star Alliance Search - Tillgänglighet finns
Samtal 1 till Tallinn - Tillgänglighet finns inte
Samtal 2 till Talinn - Tillgänglighet finns inte
Samtal 1 till SAS kundtjänst - Tillgänglighet finns inte
Samtal 3 till Tallinn - Tillgänglighet finns inte

*går in och bokar den enskilda sträckan själv online på SAS Star Allliance Search*
ringer sedan kundtjänst som lägger till efterföljande sträckor.

Sedan har jag varit med flera gånger om att Tallinn ser tillgänglighet som inte är tillgänglighet på SAS hemsida.

Kontentan?
Ingen av sidorna visar 100% - inte ens SAS egna :)
Stämmer, för snabbt skrivet av mig
Det är verktyg för att peka en i rätt riktning
 

Canadien

Medlem
Jo men har inte SQ släpp på 355 dagar för eurobonus?
Jag vet att dom släpper tidigare till eurobonus än tex sas själva men mins inte dagarna
Jo precis, det jag menar är att awardfares som använder mest United i sina sökningar inte kommer visa dessa, utan man får kika i SAS egna verktyg om man vill vara riktigt tidigt ute. Speciellt vid storhelger som Jul så tar platserna slut innan de 330 dagarna så då är man för sent ute om man bara kikar på awardfares eller United
 
Toppen