Senaste nytt

Award med sky partner - inställt flyg

miramax

Medlem
Hej,

Jag hade en t/r USA med sky-partnerflyg. Partnerflyget blev inställt. Då ringer jag SAS och de kan sätta oss istället på ett SAS-flyg på samma sträcka. Bokningen innehåller nu endast SAS-flygningar.

Min fråga: Kundtjänst säger till mig idag att jag då inte får någon refund. Trots att det nu endast är SAS-flygningar. Jag hade hoppats få tillbaka mellanskillnaden i poäng och även i skatter. Stämmer det att vid en involuntary reroute inte återbetalas någonting?

MVH
 
Hej,

Jag hade en t/r USA med sky-partnerflyg. Partnerflyget blev inställt. Då ringer jag SAS och de kan sätta oss istället på ett SAS-flyg på samma sträcka. Bokningen innehåller nu endast SAS-flygningar.

Min fråga: Kundtjänst säger till mig idag att jag då inte får någon refund. Trots att det nu endast är SAS-flygningar. Jag hade hoppats få tillbaka mellanskillnaden i poäng och även i skatter. Stämmer det att vid en involuntary reroute inte återbetalas någonting?

MVH
Intressant det där. Din bokning är en ofrivillig ändring som slumpar sig så att den nu utförs endast av SAS-flyg. Så sett så borde du inte få några pengar tillbaka. Jämför med att du har en betald biljett där du blir ofrivilligt ombokad till flyg som nu kan köpas till ett lägre pris, då får du ej heller någon återbetalning.

Men, om SAS har bokat om dig till bonusplatser (dvs. den bokningsklass som används för bonusresor) på de nya flygen, så kanske du kan lyckas om du frivilligt ändrar ett segment och ber dem prisa om resan.?
 
Intressant det där. Din bokning är en ofrivillig ändring som slumpar sig så att den nu utförs endast av SAS-flyg. Så sett så borde du inte få några pengar tillbaka. Jämför med att du har en betald biljett där du blir ofrivilligt ombokad till flyg som nu kan köpas till ett lägre pris, då får du ej heller någon återbetalning.

Men, om SAS har bokat om dig till bonusplatser (dvs. den bokningsklass som används för bonusresor) på de nya flygen, så kanske du kan lyckas om du frivilligt ändrar ett segment och ber dem prisa om resan.?
Ja. Initalt så blev vi automatiskt ombokade på ett annat virgin-flyg men som var för sen ankomsttid för våra behov. Så jag ringde för att höra om alternativ och då kunde de erbjuda ett SAS-flyg istället. Vilket jag då accepterade. Jag frågade direkt i det samtalet om refund men den agenten hänvisade till eurobonus-personalen som hade gått hem för dagen och att jag skulle ringa nästa dag.

Rent krasst så hade jag fått tillbaka pengar och poäng om jag hade bett om ändringen istället för om SAS hade gjort ändring pga inställt flyg.

resan är för övrigt i oktober iår.

mvh
 
Ja. Initalt så blev vi automatiskt ombokade på ett annat virgin-flyg men som var för sen ankomsttid för våra behov. Så jag ringde för att höra om alternativ och då kunde de erbjuda ett SAS-flyg istället. Vilket jag då accepterade. Jag frågade direkt i det samtalet om refund men den agenten hänvisade till eurobonus-personalen som hade gått hem för dagen och att jag skulle ringa nästa dag.

Rent krasst så hade jag fått tillbaka pengar och poäng om jag hade bett om ändringen istället för om SAS hade gjort ändring pga inställt flyg.

resan är för övrigt i oktober iår.

mvh
Som Gnopps säger, vilken bokningsklass fick du på nya biljetten? Är det ombokat i en revenue-klass så får du ju en liten kompensation med intjäning, tänker jag.
 
Hade det hänt mig hade jag resonerat så här:

Om bonusplatser med SAS i business fanns tillgängliga för bokning och agenten bokade om dig till dessa hade jag legat på för att endast betala priset för en sas award.

Däremot, om inga bonusresor med SAS fanns tillgängliga och agenten ändå bokade in dig på SAS-flyg, hade jag bara tackat för hjälpen och skitit i någon återbetalning.
 
Hej,

Jag hade en t/r USA med sky-partnerflyg. Partnerflyget blev inställt. Då ringer jag SAS och de kan sätta oss istället på ett SAS-flyg på samma sträcka. Bokningen innehåller nu endast SAS-flygningar.

Min fråga: Kundtjänst säger till mig idag att jag då inte får någon refund. Trots att det nu endast är SAS-flygningar. Jag hade hoppats få tillbaka mellanskillnaden i poäng och även i skatter. Stämmer det att vid en involuntary reroute inte återbetalas någonting?

MVH
Finns det awardplatser öppna på de flighter som SAS lägger om dig till? Isåfall så förstår jag att du kan känna att du har rätt till mellanskillanden.

Om de däremot öppnar upp awardsäten för dig för att lösa din resa så är det nog fullt rimligt att man får se det prisat som partner.
 
Jag var inte tillräckligt vaksam för att hinna se om det fanns tillgängliga awards. Dock såg jag idag att det fanns på en annan flight. Så ringde helt sonika och bokade om biljetten. Har inte räknat efter exakt hur det blir på totalen nu iom ombokningsavgiften men får tillbaka poäng och säkert en slant också i slutänden.
 
Toppen