Senaste nytt

Avkoda 2D streckkoden / QR koden på SAS boardingkortet

Intressant att det finns info om kabinklass och stolnummer.
Så i teorin kan man skriva ut eget boardingkort med 1K i First class på en Lufthansa flight? :D
Borde inte scannern som registrerar ens boarding hålla koll på plats enligt boardingkortet och jämfört med plats enligt seating chart? Varför skulle den annars lysa rött och säga ifrån om man har blivit kringflyttad sedan incheckning?

Sen så borde alla system där man scannar boardingkortet (åtminstone på flygplatser i norden), vara kapabla till att kolla upp mot bokningen. För annars borde inte systemet där man reser på endast kort (Visa/MC/Eurobonuskortet) fungera?
Så frågan är om dessa system är sammanlänkade eller inte egentligen

Det finns möjlighet att lägga in kontrollnr i BCBP

6.8. Issues and solutions
6.8.1. Fraud prevention

(Sid 77-78 i BCBP IATA, se länk ovan)

"Ill-intentioned persons may falsify their BCBP by changing the flight number or class of service. They may also simply print two copies of the BCBP and pass one to a friend, or even create a counterfeit BCBP. Technical solutions exist, e.g. algorithms, called certificates, which can for example secure the bar code if necessary.

Of course, a forged BCBP will not entitle the person carrying it with any right to travel, nor will it create any confusion with the system. The official information is stored in the airline’s system. It is recommended that a disclaimer state on the BCBP that the document itself has no value and is being issued for ease of processing only.

Hence when confronted with a problematic BCBP, e.g. the sequence number is not found in the system, the staff should request that the passenger return to the check-in desk.

To prevent any confusion, DB, the German Railways, have added a security feature to the bar code. In the DB case the agent enters a key, or certificate (see and on figure 63), that will be validated against the bar code. In an airport environment that validation could be automated and would prove that the bar code has been generated by an airline and has not been modified
."

Det finns möjlighet att lägga in kontrollnr i BCBP

Signaturer är ju en smart lösning (så länge man inte läcker nyckeln) eftersom de går att verifiera offline.

Om jag designade en grind till en lounge så skulle jag låta den göra verifieringar online (dvs, inte lite din status i streckkoden utan kolla i bokningsystemet). Men; om bokningsystemet inte går att nå så skulle man lita på det som står i bokningen.

Risken för fusk är ganska liten (folk måste veta att bokningssytemet är offline just när de försöker fuska) men kundnöjdheten är stor eftersom grinden fungerar även när bokningsystemet är nere.

Kul med alla spekulationer här :)
Självklart kollas din informationen som står i streckkoden mot bokningen online både vid t ex boarding, säkerhetskontroll och vid loungepassage.
Samtidigt kollar systemet av att t ex namn och seating stämmer mot bokningssystemet, annars blir det som flera noterat rött ljus.
Även vid loungepassage så kollas din nivå i systemet mha namn, bokningsnummer, eurobonusnummer att du har rätt till access.

Skulle du t ex ha skrivit ut ditt boardingkort den 31/1 som EBG för resa den 1/2 men blivit nedgraderad till EBS under natten så blir det stopp i Loungepassagen, men boarding m.m går bra.
Boarding utan access till bokningssystemet går helt enkelt inte.

Kul med alla spekulationer här :)
Självklart kollas din informationen som står i streckkoden mot bokningen online både vid t ex boarding, säkerhetskontroll och vid loungepassage.
Samtidigt kollar systemet av att t ex namn och seating stämmer mot bokningssystemet, annars blir det som flera noterat rött ljus.
Även vid loungepassage så kollas din nivå i systemet mha namn, bokningsnummer, eurobonusnummer att du har rätt till access.

Skulle du t ex ha skrivit ut ditt boardingkort den 31/1 som EBG för resa den 1/2 men blivit nedgraderad till EBS under natten så blir det stopp i Loungepassagen, men boarding m.m går bra.
Boarding utan access till bokningssystemet går helt enkelt inte.
Boarding utan access går definitivt inte. Men boarding har tillgång till bokningssystemet. Inte till bonussystemet. Och ja, det är helt olika system. Och ja, vid boarding är det hård kontroll.

For bonussystem ser det annorlunda ut för det är inte lika viktig.

SAS kollar antagligen sitt eget system live, men inte andra. Lika så kollar lh sina system, men inte eurobonus.

Det är saker som vi vet (vi vet att de olika bolagen inte har fri access i varandras system - däremot kan de ha det i sina egna).

Däremot finns det antagligen någon asynkron process som skickar viss data tex från eurobonus till Lufthansa. Om denna data är aktuell kommer man direkt in i loungen. Om den felaktig eller bara för gammal, får man visa kortet.

Den delen är ren spekulation, men det är inte en orimlig systemlösning, och den matchar "symptomen".

Jag är ganska övertygad om att bildskärmen bredvid agenten vid fast track på Arlanda visar vad som står i streckkoden och inte vad som står i bokningen. Detta då jag blivit omflyttad efter att ha skrivit ut boardingkortet hemma (planbyte).

Med det sagt är det inte säkert att jag kan helt förfalska ett boardingkort för att ta mig igenom säkerhetskontrollen utan det kan helt enkelt vara så att på skärmen skrivs det ut vad som står på boardingkortet...

Jag är ganska övertygad om att bildskärmen bredvid agenten vid fast track på Arlanda visar vad som står i streckkoden och inte vad som står i bokningen. Detta då jag blivit omflyttad efter att ha skrivit ut boardingkortet hemma (planbyte).

Med det sagt är det inte säkert att jag kan helt förfalska ett boardingkort för att ta mig igenom säkerhetskontrollen utan det kan helt enkelt vara så att på skärmen skrivs det ut vad som står på boardingkortet...
Nja, eftersom jag också kan dra t ex mitt kreditkort (om jag har biljetten på det) så måste ju systemet kolla upp om det finns en bokning kopplat till mitt kortnummer, med avgång inom godkänd tid samt att biljetten eller din statusnivå ger tillträde till fast track - eller tillträde över huvud taget.

Jag hade aldrig godkänt ett säkerhetssystem där man enbart förlitar sig på det som står på boardingkortet utan att kontrollera det (och pricka av det) i systemet. Då kan du ju lika gärna printa ut och kopiera det 10 ggr och dela ut till kreti och pleti som lätt skulle kunna ta sig förbi säkerhetskontrollen.

Här kan ni läsa om Amadues Airport Passenger Verification och hur det fungerar. Förmodligen används detta eller något liknande system på flygplatserna i Sverige: http://www.amadeus.com/web/binaries/1333077607788/blobheader=application/pdf&blobheadername1=Content-Disposition&blobheadervalue1=inline;+filename=14AMIT009-CR-BR-Sales-Sheet-07-PassengerVerification-V6.pdf

"Why Amadeus?
- Real-time passenger checks performed against all airline DCSs and local airport databases"

Jag håller med om att det borde finnas en online-verifiering under ytan. Men jag är också övertygad om att jag vid ett tillfälle redan fått en ny sittplats (på grund av planbyte) när jag passerade säkerhetskontrollen men på skärmen stod min ursprungliga sittplats (1C - men den platsen fanns inte på det nya planet).

Detta borde väl enkelt kunna kollas genom att checka in, skriva ut boardingkort, välja ny plats och visa upp det ursprungliga boardingkortet och se vad som visas på skärmen...

Jag har för övrigt också gått igenom boardingkortkontrollen två gånger med samma boardingkort då säkerhetskontrollen ville beslagta ett multiverktyg (av det lite större/dyrare slaget som jag inte ville bli av med). Så jag skuttade ut i avgångshallen och lämnade den till min "chaufför" och gick sedan tillbaka in för att bli säkerhetskontrollerad. Jag är ganska övertygad om att vakten bara scannade boardingkortet en gång till för att se att jag fortfarande hade åtkomst till fast track. Men eftersom han troligen kände igen mig kan han ha gjort något annorlunda just den gången.

Länken är intressant. Gillar dock inte riktigt denna del:

A seamless process, with DCS integration
The moment the boarding pass is scanned at the airport a first range of verification and security checks is performed. The system retrieves passenger and flight information from both the airport AODB and the airline DCSs. Further checks can be made as the boarding pass is swiped at retail shops, food & beverage facilities and at the lounge access.

Toppen