Senaste nytt

Avis (Generell diskussion)

Joje_66

Medlem
När jag tittar på villkoren som finns nu i bokningen efteråt så står det angående "pris" att allt som skatter, flygplatsavgifter.......... & speciella stationsavgifter ingår om inte annat anges. Då blir frågan så klart, anges var? I bokningen skulle jag tycka men kan ju vara gömt i villkor, tredjepartssida, muntligen till lokalvårdaren på flygplatsen.... allt kan tolkas.

De som tycker att beteendet är OK kan ju berätta var gränsen går. Extraavgifter på 10, 20, 100, 500% av hyrpriset?
 
Om du åker taxi runt midnatt då?
Ja det är ju ett utmärkt exempel - när Uber tillämpar så kallad surge pricing så framgår det tydligt i appen vad multiplikatorn är och totalpriset blir. Du verkar förfäkta att det vore acceptabelt att boka en taxi för 500 spänn runt midnatt, men när man kommer fram så är priset 750 kr pga sen upphämtning/surge pricing/hög efterfrågan?
 

Meazza

Medlem
Då framgår priser tydligt, och om jag förbokar/förbetalar så ingår alla kostnader. Det står inte ordinarie pris på bekräftelsen, men tas ut något annat när man kommer till betalningen.
Nu gällde min kommentar enbart att vissa saker kostar mer på natten.

Problemet är inte avgiften i sig utan att dom inte redovisar kostnaden vid bokningstillfället tillsammans med alla andra kostnader utan ”gömmer” den i villkoren. Det finns ju bara en anledning tillsättandets så, att kunderna ska missa den och tro det är billigare än det egentligen är.
Jag håller med till 100%.

Just den här diskussionen började med att @Joje_66 påstod sig ha fått en extra avgift för att han kom 25 minuter senare än bokning. Jag försökte då bara förklara vilken avgift han faktiskt hade fått. Verkar som att du med fler fått för dig att jag tagit Avis part i detta...?

Ja det är ju ett utmärkt exempel - när Uber tillämpar så kallad surge pricing så framgår det tydligt i appen vad multiplikatorn är och totalpriset blir. Du verkar förfäkta att det vore acceptabelt att boka en taxi för 500 spänn runt midnatt, men när man kommer fram så är priset 750 kr pga sen upphämtning/surge pricing/hög efterfrågan?
Förklara gärna hur du kom fram till att jag tycker det bara för att jag har försökt att förklara vilken avgift som Avis har lagt på?
 
Nu gällde min kommentar enbart att vissa saker kostar mer på natten.


Jag håller med till 100%.

Just den här diskussionen började med att @Joje_66 påstod sig ha fått en extra avgift för att han kom 25 minuter senare än bokning. Jag försökte då bara förklara vilken avgift han faktiskt hade fått. Verkar som att du med fler fått för dig att jag tagit Avis part i detta...?


Förklara gärna hur du kom fram till att jag tycker det bara för att jag har försökt att förklara vilken avgift som Avis har lagt på?
Nej absolut inte, mina inlägg är inte riktade till dig personligen utan bara mina åsikter om hyrbilsföretaget. Jag förstår att du inte tagit Avis parti utan bara är saklig i vad som står i villkoren.
 
Nu gällde min kommentar enbart att vissa saker kostar mer på natten.

Ja, och det har du så klart helt rätt i.

Min poäng, som inte var riktad specifikt mot dig, är att det normala när man besöker en näringsidkare under dess ordinarie öppettider (även om dessa är 24/7), är att man tillgång till samma produktsortiment till samma priser som under någon annan del av ordinarie öppettider. Det finns undantag, men eftersom presumtionen är att ordinarie öppettider innebär just ordinarie villkor, så måste undantagen göras väldigt tydliga. Och vi verkar vara överens om att Avis inte riktigt uppfyller detta.
 

Bankiren

Medlem
Hej på er,

Kanske inte helt on topic, men vi har en hyrbil bokad för 2 veckor med Alamo och upphämtning på LAX. Priset för minibussen landade på 7200 kr ungefär med någon roadside-försäkring. Bokningen skedde med AmEx Elite.

Med Avis nuvarande kampanj om uppemot 25% i rabatt, så landar motsvarande bil på 6500 kr. Tidigare pris var omkring 10000, vilket var anledningen till att vi valde Alamo. Vad jag kan se ingår inte heller något som motsvarar roadside-försäkring.

Hur ska jag resonera här? Hur är Alamo vs. Avis i en jämförelse? Vi har varit nöjda med Avis när vi har hyrt via dem.
 

Kakadua

Ny medlem
Hej!

Hyrde en bil på LAX och fick följande specat på kvittot efter att jag återlämnat bilen:
"Combination"

Är det någon som vet vad detta är för nåt? Jag har googlat men inte hittat någon förklaring.
 
  • Gilla
Reactions: srg

Joje_66

Medlem
Hej på er,

Kanske inte helt on topic, men vi har en hyrbil bokad för 2 veckor med Alamo och upphämtning på LAX. Priset för minibussen landade på 7200 kr ungefär med någon roadside-försäkring. Bokningen skedde med AmEx Elite.

Med Avis nuvarande kampanj om uppemot 25% i rabatt, så landar motsvarande bil på 6500 kr. Tidigare pris var omkring 10000, vilket var anledningen till att vi valde Alamo. Vad jag kan se ingår inte heller något som motsvarar roadside-försäkring.

Hur ska jag resonera här? Hur är Alamo vs. Avis i en jämförelse? Vi har varit nöjda med Avis när vi har hyrt via dem.

Alamo LAX är den uthyrare vi haft det största problemet med, så även om jag haft lite problem även med Avis så hade jag aldrig hyrt av Alamo igen :(
Kolla även Hertz och Sixt, priserna kan vara ologiskt fluktuerande, ibland är en uthyrare dyr en annan gång billigast..... Vet inte dina datum men kollade i Augusti och då var Hertz billigast (med Amex Platinum) av dessa uthyrare (kollade inte på Alamo).
 

srg

Medlem
Hej!

Hyrde en bil på LAX och fick följande specat på kvittot efter att jag återlämnat bilen:
"Combination"

Är det någon som vet vad detta är för nåt? Jag har googlat men inte hittat någon förklaring.
Hyrde New York -> Boston nu i dagarna och fick tillbaks ett kvitto som är 83USD dyrare än det överkomna priset. Som Avis preferred medlem så fick jag en parkeringsplats för bilen kommunicerad både via appen och via en skärm på kontoret så jag kunde gå direkt dit.. tänkte att utan någon som helst interagering med någon avis agent på uthyrningsstället att jag skulle få en korrekt faktura, men nope. Har anmält detta och efterfrågat vart dom 83USD kommer ifrån, på specifieringen har jag också en hel del "Combination".
 

Joje_66

Medlem
17 dagar utan svar mer än en bekräftelse att de hör av sig inom kort. Enligt hemsidan "max 10-15 dagar" (är det 10 eller 15 som är max???). Får ni andra återkoppling på ärenden?

Skickade även ett mejl med en simpel fråga för ca. en vecka sedan som inte heller besvarats.

Har samtidigt mejlat till Sixt (UK) två gånger angående betalning med Amex på Las Palmas, kom svar från Spanien inom ett dygn. Likaså ca. ett dygn vid fråga till Sixt (SE).

Avis skriver dessutom i bekräftelsemejlet att fakturan inte behöver betalas förrän de hört av sig men pengarna drar de på kortet direkt!

Har avbokat hyra hos Avis nu och undviker dem framöver :( Funderar på att bestrida fakturan hos Amex bara för att se vad som händer :)

Har tidigare varit med om att boka hos Avis.se, sen få ett högre pris på kontraktet (vilket man inte kan visa i appen när de aktiverat hyran!) men det debiterade priset har sen ändå varit enligt bokningen, därför reagerar jag knappast på att summorna på plats inte stämmer.

"Combination" är inget jag har sett eller iallafall reflekterat över, nytt hittepå? Googlade och det finns nämnt i några diskussioner men ingen förklaring till vad det är, kan tydligen vara ganska dyrt.....
 
Toppen