Senaste nytt

Avios och TP på AirBerlin

Nu verkar det som att de uppdaterat kalkylatorn:

AB ARN - TXL
Y: 516 avios, 20 TP
C: 645 avios, 40 TP

Uppdaterat ja, men den lär ju knappast visa rätt.
Ja för Y borde man få det du skriver,
men den visar ju det för discount economy.

Y finns för övrigt inte alls med som alternativ på räknaren,

Nej, jag vet. Jag tycker det verkar konstigt med 20 TP för Economy discounted. Det borde ju vara 10 TP. Annars får man fler TP om man åker billigt med AB istället för med BA och det verkar ju bakvänt. Fast å andra sidan är ju AB som BA baklänges.

Om det stämmer och jag flyger AB till ZRH via BER så skulle jag få 80 TP i ekonomi och flög jag BA via LHR i ekonomi skulle jag få 40. Verkar knas.

Last edited:
Ja, man kan ju undra. Nu har jag bokat resa med AB i alla fall. När man går in på MMB så står det att jag får 0 Avios och 0 TP för min bokning. Spännande att se hur det kommer funka.

Jag har också gjort bokningar i sommar med AB och som du säger visar det 0 på MMB. Däremot så dök de upp där kvickt som ögat när man bokat. Men en inte alltför vågad gissning är väl att det blir 10 TP i rabatterad ekonomiklass.Ska bli intressant och se vad Emerald i OW ger hos AB. Tänkte ringa dem och höra mig för, framförallt när det gäller bagaget. Blir nog inom de närmsta veckorna, men hinner någon före så posta info här.

Jo, det är sant. Kom på att BA inte fattat att BER ersätter TXL från i sommar och att det nog är därför som MMB inte kan räkna rätt.

Nu verkar det som systemen börjar fatta lite grann. Bokningen GOT-BER-COG-PMO som jag gjorde innan AB gick med i OW visar fortfarande 0. Men jag gjorde även en bokning med Supersaver Travel PMO-MUC-BER-GOT i augusti. Jag kunde dock inte lägga in mitt BAEC nummer vid bokningstillfället, men det visade sig att Supersaver Travel sålde en "enhanced service" där man kunde lägga in sitt FF-kort. Aldrig i livet.

Men via MMB kunde jag precis nu gräva fram bokningen och lägga in mitt nummer (Eloge till BA-IT:)). På passagerare-info dyker följande upp: 173 Avios och 10 TP för bokningen PMO-MUC-BER-GOT. Det märkliga är att kalkylatorn enbart på sträckan PMO-MUC visar 691 Avios och 20 TP. MUC-TXL 0 Avios 20 TP, TXL-GOT 0 Avios 20 TP.

Som doc säger verkar dom inte ha greppat att TXL blir BER så småningom och sedan verkar dom inte ha synkat kalkylatorn ännu. Så helt perfekt var inte BA-IT:D

Verkar så. Hela 129 Avios från ARN till TXL samt 10 TP. Dock fattar den fortfarande inte att man kan flyga från BER snart.

Nu har de uppdaterat räknaren med BER också, så att det funkar i MMB. Får alltså hela 40 TP och 502 Avios för resa ARN-BER-ZRH, inte direkt en MR, men så var det inte tanken heller.

Toppen