Senaste nytt

Avies ut från Hagfors/Torsby

Det var trevliga nyheter. Får vi verkligen hoppas att det till nästa upphandlingen dyker upp lite villkor som gäller säkerheten.
Och så låter man veta att den punkten kommer värderas högst vid en utvärdering.
 
Läste i bladet (NWT) att Avies skulle besöka juridiskt bevandrade för att undersöka huruvida denna uppsägning är med lagen överstämmande.
Självahade VD ? - Ansvarig ? inte den minsta aning om förhållandena som nämnts som skäl.

Är väl tur det bara är våra skattepengar som ryker när det visar sig att avtalet är så dåligt/vagt att det inte är en berättigad uppsägning enligt lagar och förordningar. Och så får man betala Avies under resterande löptid ;)
Eller. Kan Avies komma tillbaka som underleverantör till någon ?
 
Läste i bladet (NWT) att Avies skulle besöka juridiskt bevandrade för att undersöka huruvida denna uppsägning är med lagen överstämmande.
Självahade VD ? - Ansvarig ? inte den minsta aning om förhållandena som nämnts som skäl.

Är väl tur det bara är våra skattepengar som ryker när det visar sig att avtalet är så dåligt/vagt att det inte är en berättigad uppsägning enligt lagar och förordningar. Och så får man betala Avies under resterande löptid ;)
Eller. Kan Avies komma tillbaka som underleverantör till någon ?

Skriver man ett riktigt bra upphandlingsunderlag så kan inte Avies komma tillbaka som underleverantör. I många av de kontrakt jag har varit med om att tagit fram har man lagt in ett krav att den som får kontraktet skall redovisa samtliga underleverantörer och att samma krav gäller dessa. Dessutom bör man lägga till att huvudleverantören inte får byta underleverantör utan godkännande av beställaren. Detta är ingen ovanlig kravställning vid en statlig upphandling.
 
Flexflight: Avies kommer aldrig flyga för oss - op.se
Enligt T.T. som är Flexflights svenska kontaktperson.
– Flexflight har aldrig använt sig av Avies och kommer aldrig att göra det, säger hon.
Enligt Trafikverkets J.H. ska det inte heller från deras sida vara någon risk att de olycksbenägna esterna kommer tillbaka till de rutter som de har sparkats ifrån.
– Flexflight har för avsikt att låta det holländska bolaget AIS Airlines trafikera Avies tidigare rutter och det är på de grunderna vi har gett dem kontraktet. Skulle de tvingas byta bolag, om det så handlar om kortsiktiga lösningar, så måste vi godkänna ersättaren, säger han.
 
Good, good! Da er spørsmålet hvordan AIS er. Det er jo framdeles et sammensurium... "FlexFlight (dansk) operated by AIS airlines (nederlandsk) flying ARN-EVG (svensk innenriks)". Det er blitt en global verden.... Vet ikke om jeg liker det. Minner mye om manx2-operasjonene.
 
En god vän och samarbetspartner jobbar i Pajala och har haft ett elände med Avies och deras inställda flyg. Framförallt har det gällt att få upp folk söderifrån hela vägen. Det mesta hittills har väl blivit med taxi från Luleå...
 
Nu skall vi ju vara glada över att man slängt ut Avies från att flyga reguljärtrafik på svenska flygplatser.

Här är en skräckrapport som presenterades i dag om allvarlig incident i form av avåkning i samband med landning på Torsby.

http://www.havkom.se/utredningar/ci...d-med-luftfartyget-es-pjr-pa-torsby-flygplats

Man borde ju granska ett bolag lite bättre så man får koll på deras rutiner. Här saknar man helt rutiner för stabiliserad inflygning. Att sedan starta en flygning i vinterväder med snö och då det förekommer isbildning utan ett fungerande avisningssystem på en propeller visar på en kultur som inte hör hemma inom flygbranchen.

Det är med en mängd sådana och liknande rapporter jag tar mej friheten att välja bort en mängd flygbolag som förekommer alldeles för ofta med helt onödiga incidenter.
 
Toppen