Senaste nytt

Avianca / Taca - LifeMiles

Inlägg från http://www.businessclass.se/forum/s...usresa-trad-star-alliance-100.html#post238733

Däremot kan man ju ha mycket nära vänner som också har ett konto :rolleyes:
Jag hade en hel del krångel när jag bokade min väns bonusresa med mina miles och betalade skatter&Cash-del med min väns kreditkort. Så var beredd för eventuella problem om kontohavaren och betalaren inte är en och samma person.

Tips: Kontrollera om betalarens kredit har Verified by Visa eller MasterCard SecureCode eller inte innan du bokar med andras kort. LifeMiles webbsida stödde inte dessa funktion då och jag fick bokningsnummer utan biljettering.
Att prata med LifeMiles kundtjänst om betalning var en plåga!

Inlägg från http://www.businessclass.se/forum/s...usresa-trad-star-alliance-100.html#post238733

Jag hade en hel del krångel när jag bokade min väns bonusresa med mina miles och betalade skatter&Cash-del med min väns kreditkort. Så var beredd för eventuella problem om kontohavaren och betalaren inte är en och samma person.

Tips: Kontrollera om betalarens kredit har Verified by Visa eller MasterCard SecureCode eller inte innan du bokar med andras kort. LifeMiles webbsida stödde inte dessa funktion då och jag fick bokningsnummer utan biljettering.
Att prata med LifeMiles kundtjänst om betalning var en plåga!

Går det att betala med American express så borde det vara lugnt alltså?

För övrigt kan man ju isf betala med "mitt" Eurobonus American express och den man bokar åt har ett lika dant kort enligt villkoren för försäkringen.

Angaende AMEX sa ar det vart att namna att transaktionen automatiskt flaggas som "fraud attempt", atminstone for australien issued cards. Sa en ide kan vara att kontakta AMEX och whitelista alla transaktioner innan du gor en betalning till Lifemiles.

Inlägg från http://www.businessclass.se/forum/s...s-kampanj-tom-2014-maj-30-a-6.html#post238713

Lufthansa flyger med First Class på fem sträckor till Sydamerika. Jag gjorde en snabb koll för att se vad möjligheterna att åka ensam till Sydamerika med Lufthansa First Class de närmaste fjorton dagarna. Så här ser det ut just nu:

SträckaF-kabinFlygplanDagar med 1 plats
Frankfurt - Buenos AiresNya F7447
Frankfurt - Sao PauloNya F7483
Frankfurt - Rio de JaneiroNya F7446
Frankfurt - Mexico CityNya F7480
München - Sao PauloOfta nya FA3463

För din information, det finns också Frankfurt-Caracas (333) och Frankfurt-Bogota (346).

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Går det att betala med American express så borde det vara lugnt alltså?

För övrigt kan man ju isf betala med "mitt" Eurobonus American express och den man bokar åt har ett lika dant kort enligt villkoren för försäkringen.
Poängen är att min vän som bor i ett annat land ska helst betala med sitt kreditkort så mycket så möjligt.
Jag pratade om detta igår på Monks träffen men det är fruktansvärt jobbigt att sätta in kontanter i Sverige numera.

Från http://www.businessclass.se/forum/s...s-kampanj-tom-2014-maj-30-a-2.html#post238702
Min fråga är väl: LH F, släpps de 2 veckor innan utresa? Är tillgången till t.ex. Sydamerika ok?
Ja, typiskt finns Lufthansa First tillgänglig inom 14 dagar från dagens datum. I undantagsfall dyker det upp resor med längre framförhållning, och ibland dyker det upp fler stolar närmare avgång. Generellt är min erfarenhet att det finns fler platser lediga med kort varsel, exempelvis om man kan resa imorgon eller övermorgon. Kort sagt: man har störst möjligheter om man kan vara lite flexibel med när och vart man reser.

Lufthansa flyger med First Class på fem sträckor till Sydamerika. Jag gjorde en snabb koll för att se vad möjligheterna att åka ensam till Sydamerika med Lufthansa First Class de närmaste fjorton dagarna. Så här ser det ut just nu:

SträckaF-kabinFlygplanDagar med 1 plats
Frankfurt - Buenos AiresNya F7447
Frankfurt - Sao PauloNya F7483
Frankfurt - Rio de JaneiroNya F7446
Frankfurt - Mexico CityNya F7480
München - Sao PauloOfta nya FA3463

(Metod: Jag sökte sträckan med LifeMiles för 1 (en) person i Lufthansa First och noterade hur många dagar under de närmaste fjorton dagarna som tillgänglighet visades. Kabintypen avgjordes med hjälp av stickprov på Lufthansa ® Germany - Lufthansa First Class Product. Flygplanstypen avgjordes med historik från FlightAware - Flygspårare/Flygstatus/Flygtracking. YMMV)

Inlägg från http://www.businessclass.se/forum/s...s-kampanj-tom-2014-maj-30-a-6.html#post238713
För din information, det finns också Frankfurt-Caracas (333) och Frankfurt-Bogota (346).
Bra notering. Såg dock inte att de flighterna hade First Class enligt Lufthansas verktyg igår, men det verkar bero på att de inte flyger alla veckans dagar.

Tillgänglighet på dessa rutter lämnas som en övning till läsaren.

Last edited:
Angaende AMEX sa ar det vart att namna att transaktionen automatiskt flaggas som "fraud attempt", atminstone for australien issued cards. Sa en ide kan vara att kontakta AMEX och whitelista alla transaktioner innan du gor en betalning till Lifemiles.

Även svenska kort (iaf mitt) blev "MISSTANKE OM OBEHÖRIGA TRANSAKTIONER". Min fru hade nog hållit med. ;)

Kan som tillägg till Kristofers fina tabell ovan dela med mig av lite sökningar jag gjort på sista tiden.

Urvalet för mig baseras på tanken att ta med min fru till FCT; så har sökt på lite random LH destinationer, alla från FRA, och 2 platser per flight.

Till vissa destinationer är det svettigare än andra är väl lärdomen. Och också att de släpper flera platser när det närmar sig, till både AUH och DXB var det t.ex. rött 30 april vid sökning 22 april, men öppnades upp (minst) 2 platser vid sökning 28 april.

Detta kanske hjälper någon!

2 x LH F.PNG

Toppen