Senaste nytt

Avianca / Taca - LifeMiles

Fyller lite jämt under året som kommer och jag har så smått börjat planera för en resa. Har nästan blivit övertygad om LM förträfflighet i en del avseenden. Det jag undrar över är hur ni gör med inköp av poäng. Maxar ni alltid eller köper ni precis så mycket ni tror er behöva?
Ni som har mer erfarenhet:
Är det några särskilda tider på året det är lättare att få till en poängresa? Destinationerna som är aktuella är Nordamerika och Singapore.
Hur långt i förväg kan/bör man boka?

Citerar mig själv och undrar lite stillsamt om det är någon av er långt mer erfarna resenärer som har några åsikter angående ovanstående så vore jag väldigt tacksam:)

Citerar mig själv och undrar lite stillsamt om det är någon av er långt mer erfarna resenärer som har några åsikter angående ovanstående så vore jag väldigt tacksam:)

Jag brukar köpa ett litet överskott, i förhållande till tänkt bokning, men maxar sällan. Jag köper även poäng i ett annat FFP, så det blir helt enkelt för stora utgifter att maxa varje gång - det är trots allt 4-5 reor/år med lifemiles.

Tror inte att man kan urskönja några speciella månader för tillgång till dina destinationer. Det är klart att t.e.x. julen har ett högre bokningstryck till NYC än mitt i veckan i Augusti, men då handlar det om specialla högtider som firas på många håll i världen.
Dina avreseorter är ju inte heller tydligt säsongspräglade (ur resesynpunkt). Om man t.e.x letar bonusplatser till Kanarieöarna kan man generellt sätt säga att det är lättare på sommaren, även om avgångarna är färre.

Är man hyfsat flexibel med datum så brukar det inte vara några problem :)

Maxar ni alltid eller köper ni precis så mycket ni tror er behöva?
Jag har köpt max (75.000 x 2) alla gånger

Är det några särskilda tider på året det är lättare att få till en poängresa? Destinationerna som är aktuella är Nordamerika och Singapore.
Bonusresa till Singapore är lättare med LifeMiles poäng än med andra bonusprograms poäng då det går att boka Business class award på Singapore Airlines Boeing 777-300ER, Airbus A380 som det ofta inte går att boka med många andra bonusprograms poäng.

Hur långt i förväg kan/bör man boka?
Det beror på ens situation. Jag har bokat både i långt förväg och nära inpå avresedatumet.

Så blir jag allt mer, enligt min fru, förstörd av denna sida.:) Har nu inhandlat 150 000 poäng och planerar resa med familjen till USA i vår med ekonomi dit och business hem. Faktiskt helt ok värde på ekonomi också. Poäng kostar som hälften av billigaste tur och returbiljetten jag hittat på flera destinationer. Ska bli skönt med business hem på kvällsavgång med barn. På de flesta resmål jag tittat på kostar det ganska precis 10000 kr mer än ej om- och avbokningsbar ekonomi för fyra personer med kombon ekonomi dit och business hem inkl skatter och avgifter. Jag har dock sagt det tidigare på det här forumet: Det kommer att bli dyrt i längden att hänga här!
Stort tack till er alla kunniga resenärer dock! Det senaste året sedan jag upptäckte er har inneburit flera trevliga reseupplevelser!

Last edited:
Är det någon av er som bokat biljetter med Lifemiles som vet hur det fungerar vid förseningar? Säg att jag har en flygning bokad via Lifemiles med SAS till Chicago med byte till United till Orlando. Ponera att SAS-planet blir försenat så anslutningen missas. Fungerar det som en vanlig biljett med anslutning dvs att bolagen ordnar snabbaste möjliga anslutning? Kan man checka in bagage hela vägen som vanligt? Ber om ursäkt för nybörjarnivån på frågorna!

Är det någon av er som bokat biljetter med Lifemiles som vet hur det fungerar vid förseningar? Säg att jag har en flygning bokad via Lifemiles med SAS till Chicago med byte till United till Orlando. Ponera att SAS-planet blir försenat så anslutningen missas. Fungerar det som en vanlig biljett med anslutning dvs att bolagen ordnar snabbaste möjliga anslutning? Kan man checka in bagage hela vägen som vanligt? Ber om ursäkt för nybörjarnivån på frågorna!

Har aldrig använt lifemiles, men jag skulle bli mycket förvånad om det hanterades på andra sätt än vilken bonusresa som helst. Jag antar med andra ord att du kommer få all den hjälp som du skulle fått med en annan biljett om det blir förseningar. (jag kan ju självklart ha fel)

Jag bokade en bonusresa mellan Hong Kong-New York åt min vän med LifeMiles miles och första flight mellan Hong Kong-Frankfurt var försenad och Lufthansa visste redan att min vän skulle missa anslutnings flight Frankfurt-New York med Singapore Airlines.
Min vän tillfrågades vid check in att han skulle kontakta Avianca i El Salvador för ombokning men han sa att det var inget alternativ. Till slut Lufthansa agenten bokade om min vän till Lufthansas egen flight till New York.

Så det är operating carriers (som är försenad) ansvar att omboka passageraren.

http://www.businessclass.se/forum/o...ing-bonusresor-haer-2013-a-18.html#post141357

Kan jag som har siver på Thai och nästan uteslutande flyger till Thailand ha någon nytta av LifeMiles direkt eller måste jag först flyga med detta bolag?

Det kanske var en dum fråga men va fan.

Kan jag som har siver på Thai och nästan uteslutande flyger till Thailand ha någon nytta av LifeMiles direkt eller måste jag först flyga med detta bolag?

Du behöver inte flyga med Avianca för att få nytta av Lifemiles. Köp lite Lifemiles och flyg Thai F. Finns gott om plaster i C och F. Dock så tjänar du inte några poäng på bonusresor.

Fortsätt att lägga in poäng på Thai när du flyger på betald biljett tycker jag :)

Toppen