Senaste nytt

Avianca / Taca - LifeMiles

Jag har vacklat fram och tillbaka om jag ska ge mig in på LifeMiles. Men nu ser jag en möjlighet att prova LH First. För min del blir det inte spontant och jag vill stanna mer än 8 timmar.

Hur lång tid i förväg går det att boka dessa biljetter och hur många miles behövs för First på utresan och Business på hemresan?

Alternativ 1. Boka en T/R i ekonomiklass till Frankfurt om det är därifrån du vill åka. Ju tidigare du bokar, desto billigare. Kostar runt 1500-2500:-
Avgår du och ankommer Frankfurt kan du ju åka F båda vägar.

Alternativ 2. Boka en enkelresa till Frankfurt i ekonomiklass. Prislappen hamnar någonstans kring 1500:- allt som oftast.

Alternativ 3. Använd LifeMiles poäng för att boka en T/R eller en enkelresa till Frankfurt. Kostar 12.500 poäng / väg i ekonomi.
Det ger inte bra valuta för poängen men kan vara en nödlösning om man bokar tätt inpå då priserna gått upp rejält.

Du behöver alltså göra 3 bokningar på LifeMiles om du inte köper anslutningsflyget på sidan av.

För min del..
ARN-FRA (Fredag kväll), LifeMiles (12.500 poäng)
FRA-JFK (Lördag morgon), LifeMiles (72.500 poäng)
JFK-FRA-ARN (Lördag kväll), LifeMiles (52.500 poäng)

Använder såklart inte alla poäng enligt ovan utan drar "cashdelen" till max då det är bättre.
Sedan tillkommer skatter givetvis.

Edit: Lufthansa släpper F platser cirka 14 dagar före.

Last edited:
Tackar. Då får jag titta över när det skulle passa med 14 dagars framförhållning och se till att jag har poäng på kontot. Antar att first First är värt besväret?

OBS, LH kan släppa F 14 dagar före avgång men det betyder inte att de gör det till alla flighter såklart. På vissa låter det som en självklarhet att F awards ska finnas, men på vissa avgångar är det slutsålt eller bara ett par lediga stolar och då släpps det sällan till partners.

Tackar. Då får jag titta över när det skulle passa med 14 dagars framförhållning och se till att jag har poäng på kontot. Antar att first First är värt besväret?

Jag skulle inte lägga poäng på Lufthansa affärsklass, men Lufthansa F är ett måste om du kan få plats! Det finns väsentligt bättre alternativ inom Star för att resa i affärsklass.

Jag har totalt 5 flygningar i LH F inklusive 3 förra året. Tyvärr alltid i gamla produkten, och har bara varit en gång i FCT och två gånger i FCL. Men det är absolut toppen hela vägen.

Tråkigt detta med mixade klasser; annars skulle jag nog boka Swiss A330-300 om det finns plats från ZRH. Bästa hårdvaran jag har testat!

Tips på rätt bra valuta för sina LifeMiles. (Visst, det går att åka t.ex F NRT-FRA-EZE som "vinner över detta men detta är ett tips om man vill åka A340-500 innan den tas bort av SQ.)
PEK-SIN-EWR för 62.500 Miles.

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Ska även vara tekniskt möjligt att åka från andra städer än Beijing.

PVG-SIN-EWR (finns tillgång och är bokbart) - 62.500 Miles
DEL-SIN-EWR (bara hittat "ghost" platser.) - 65.000 Miles
BNE-SIN-EWR (bara hittat "ghost" platser.) - 67.500 Miles
PER-SIN-EWR (bara hittat "ghost" platser.) - 67.500 Miles
MEL-SIN-EWR (bara hittat "ghost" platser.) - 67.500 Miles

Ett tips kan vara:

LH F FRA-PVG (747 med typ 98% chans till nya F)
SQ J PVG-SIN-EWR (Först 772/77W och sedan A340-500 All Business.)

Finns många alternativ på hemresa till Sverige sen men varför inte t.ex Swiss JFK-GVA-ZRH-ARN? :)

Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

Last edited:
Finns det någon här (eller som läst om någon) som lyckats boka NZ Business mellan LHR-LAX eller vice versa? Ekonomiklass finns på ett par datum men Business verkar stendött.

Kan man inte lika väl starta i SIN istället för i PEK, PVG, etc. om man har för avsikt att tillbringa några dagara i detta land? LifeMiles tillåter ju inga stopovers, så startar man i någon av de andra städerna kan man bara flyga via SIN men inta ta en stopover där.

Toppen