Senaste nytt

Avgift för av- och ombokning på SAS awards

Hade 4 biljetter SAS plus bonus på en bokning och 1 SAS go på separat bokning. (Fanns endast 4 platser vid bokning i plus).
Nu släpptes fler i plus så den ”lösa” go-bokningen bokades om så alla 5 nu åker Plus.
Kostar det (ombokningsavgift?) om man vill slå ihop bokningarna till en? Eller är det i princip meningslöst kanske, spelar ingen roll?
(Tänker om det i otursfall kan ske något med ena bokningen enbart från SAS håll).
 

palmen

Moderator
Hade 4 biljetter SAS plus bonus på en bokning och 1 SAS go på separat bokning. (Fanns endast 4 platser vid bokning i plus).
Nu släpptes fler i plus så den ”lösa” go-bokningen bokades om så alla 5 nu åker Plus.
Kostar det (ombokningsavgift?) om man vill slå ihop bokningarna till en? Eller är det i princip meningslöst kanske, spelar ingen roll?
(Tänker om det i otursfall kan ske något med ena bokningen enbart från SAS håll).
Det går inte slå ihop bokningar.
Men teoretiskt borde du kunna lägga till en person till på den bokningen med 4, borde trigga ombokningavgift då. Jag hade dock inte rört det, ska mycket till för att det ska blicken riktigt brunt i fläkten... Risken finns ju dock.
 

Fredde18

Medlem
Om man har bokat PLUS på en longhaul SAS, och sen öppnas det upp business-award på samma flight som man blir sugen på. Är det en ombokning som renderar 750kr avgift? Jag kan argumentera både för och emot men någon kanske har en datapunkt eller fakta i målet?
 

Tomas E

Medlem
Om man har bokat PLUS på en longhaul SAS, och sen öppnas det upp business-award på samma flight som man blir sugen på. Är det en ombokning som renderar 750kr avgift? Jag kan argumentera både för och emot men någon kanske har en datapunkt eller fakta i målet?
Av ren nyfikenhet, hur ser argumentet ut för att det inte är en ombokning när du vill ändra i biljetten på detta sätt?
 

Fredde18

Medlem
Av ren nyfikenhet, hur ser argumentet ut för att det inte är en ombokning när du vill ändra i biljetten på detta sätt?
Det är ju såklart en ombokning, men då antalet award-platser totalt är intakt (oaktat vilken klass det gäller) så ”förstör” man inte tillgängligheten på den flighten. Det var ju lite av syftet SAS själva framförde när man införde detta. Då kunde avgiften ha sluppits. Men jag inser i grunden det rimliga i att få betala avgiften för att jag ändrar något. Oavsett vilken ändring det är.

Det var mitt enda argument åt det hållet ;)
 

Linmet

Medlem
Om man bokar CPH-EWR i business men vill lägga på ARN-CPH i go. Vad får man betala för avgift? Söker man hela vägen får man endast upp go på hela resan då det inte finns tillgänglighet i plus för arn-cph.
 

Davvelavve

Medlem
Om man bokar CPH-EWR i business men vill lägga på ARN-CPH i go. Vad får man betala för avgift? Söker man hela vägen får man endast upp go på hela resan då det inte finns tillgänglighet i plus för arn-cph.
Säg att du inte kunnat boka den själv för det var två olika klasser. Kör huaca om de inte håller med. Annars är det väl 750 nu för tiden?
 

Filip

Medlem
SAS borde tänkte om när det gäller ändringar och sänka avgiften men kvarstå med nuvarande avgift för avbokning. Jag anser att risken finns att man ändå sitter och håller på biljetterna i förhoppning kring större ändring eller inställt flyg. Det kostar ju ändå ingenting att göra så, snarare så att man skjuter på en kostnad då man får köpa sig ur bokningen då avgiften oftast är större än kostnaden för ursprungliga bokningen.

Mitt läge just nu:
Jag har 4 st i C (enkel) till USA som jag nu vill ändra till en annan avgång med tillgängligt 4st i C, vilket kostar mig 3000 kr. Jag kan lika gärna göra en ny bokning och hålla kvar den gamla till avgång. Inte sagt att det är varken så sannolikt med inställt flyg eller särskilt omtänksamt mot varken SAS eller övriga medlemmar, dock en risk att resonemanget blir standard.
 

TP12

Medlem
SAS borde tänkte om när det gäller ändringar och sänka avgiften men kvarstå med nuvarande avgift för avbokning. Jag anser att risken finns att man ändå sitter och håller på biljetterna i förhoppning kring större ändring eller inställt flyg. Det kostar ju ändå ingenting att göra så, snarare så att man skjuter på en kostnad då man får köpa sig ur bokningen då avgiften oftast är större än kostnaden för ursprungliga bokningen.

Mitt läge just nu:
Jag har 4 st i C (enkel) till USA som jag nu vill ändra till en annan avgång med tillgängligt 4st i C, vilket kostar mig 3000 kr. Jag kan lika gärna göra en ny bokning och hålla kvar den gamla till avgång. Inte sagt att det är varken så sannolikt med inställt flyg eller särskilt omtänksamt mot varken SAS eller övriga medlemmar, dock en risk att resonemanget blir standard.
Förutsätter dock att man har tillräckligt med poäng för att kunna boka nytt utan avbokning. Det kanske inte är så många som är i den situationen.
 
Toppen