Senaste nytt

Avdrag för flygresor

Finns det inga sätt att häva att den privata resan har med företaget att göra? Exempelvis så kommer jag att träffa en kund i samband med resan.

Men då är syfte en affärsresa eller hur? Vänd på frågan: kan jag förlänga en affärsresa vid att stanna längre på destinationen och betala extrakostnader privat?

Det är inte bara semantik men avsikt och intention. Jag tror med fokus på tror att detta är helt ok. Jag baserar det på erfarenhet och att jag tror inte bolag med 10 MRD SEK skulle begå skattebrott På den tiden det kostade skjortan att åka mitt i veckan, hade min dåvarande arbetsgivare som policy att man kunde stanna helgen och få hotell samt traktamente så länge det inte översteg det man sparade på flyget. Det var inte förmånsbeskattning på.

Samma borde gälla idag: om det uppstår en besparing eller att du tydlig särskiljer mellan de extra privata utlägg borde du kunna förlänga en affärsresa.

• Gilla
Reactions: Alf
Finns det inga sätt att häva att den privata resan har med företaget att göra? Exempelvis så kommer jag att träffa en kund i samband med resan.

Nu är du ju lika oärlig som en del fackföreningstoppar, en veckas betald badsemester och sex timmars möte.

Det är klart du kan hävda att du träffat en kund även om du inte gjort det. Men tänker du driva ditt företag med den typen av bluffaktiga resor lär nog både revisor och Skatteverket ha synpunkter. Var det något min revisor var noga med så var det motiv och underlag för just utlandsresor.

Jag tycker vi har ett ganska generöst skattesystem för just företag så jag tycker det är himla dumt att försöka tillskansa sej extra förmåner med att direkt ljuga och bluffa.

Men då är syfte en affärsresa eller hur? Vänd på frågan: kan jag förlänga en affärsresa vid att stanna längre på destinationen och betala extrakostnader privat?

Det är inte bara semantik men avsikt och intention. Jag tror med fokus på tror att detta är helt ok. Jag baserar det på erfarenhet och att jag tror inte bolag med 10 MRD SEK skulle begå skattebrott På den tiden det kostade skjortan att åka mitt i veckan, hade min dåvarande arbetsgivare som policy att man kunde stanna helgen och få hotell samt traktamente så länge det inte översteg det man sparade på flyget. Det var inte förmånsbeskattning på.

Samma borde gälla idag: om det uppstår en besparing eller att du tydlig särskiljer mellan de extra privata utlägg borde du kunna förlänga en affärsresa.

När jag var statligt anställd så tillät den resepolycyn att man kunde ta semester i anslutning till en tjänsteresa antingen i slutet eller början av tjänsteresa. Självklart fick man själv stå för kostaderna slälv under semestern. Däremot fick man inte ta semester både i början och slutet av resan.

Driver man företaget själv är det ju ingen som borde ha synpunkter på att man tar semester i början eller slutet om du själv står för kostnaderna under den lediga tiden, precis som du skriver.

Jo lite så tänker jag också. Jag läste på lite vilka regler som faktiskt gäller. Ett sätt att kunna dra av flygresan är ifall det är en utbildningskostnad och utbildningen har gett mer kunskap till företaget. Om jag som grafisk designer åker iväg någonstans 4 dagar och sedan skriver in mig på en fotokurs som pågår kort under dessa dagar så borde det vara godkänt. Ni kan läsa mer om det här: Guide: Så fungerar avdrag i enskild firma | Ageras

Är det någon som har lyckats göra avdrag på liknande sätt? Finns det några regler för hur länge en kurs ska ha pågått och hur mycket den bör kosta?

Jo lite så tänker jag också. Jag läste på lite vilka regler som faktiskt gäller. Ett sätt att kunna dra av flygresan är ifall det är en utbildningskostnad och utbildningen har gett mer kunskap till företaget. Om jag som grafisk designer åker iväg någonstans 4 dagar och sedan skriver in mig på en fotokurs som pågår kort under dessa dagar så borde det vara godkänt. Ni kan läsa mer om det här: Guide: Så fungerar avdrag i enskild firma | Ageras

Är det någon som har lyckats göra avdrag på liknande sätt? Finns det några regler för hur länge en kurs ska ha pågått och hur mycket den bör kosta?

Det handlar till syvende och sist om du kan övertyga en domstol om att resan inte var till övervägande del för privata ändamål. För att en konferensresa inte ska vara förmånspliktig för anställda krävs normalt minst 6h schemalagda konferenspass per dag.

Om du kan motivera att du måste gå just den design kursen i Honolulo istället för Arboga så lär det inte vara några problem. I varje fall inte om du har ett AB. En konferens är ju uppsyrd om hur många timmar per dag den skall innehålla, enligt vad @seat56f skriver. Mässor och utställningar är inte heller något problem om du tydligt kan motivera att det för din verksamhet. Allt är enklare om du har ett AB

Alla avdrag går bra... tills man är utsatt för revision...

Håll dig tillräckligt långt ifrån gråzon för att kunna sova gott!
Alternativt ha tillräckligt med pengar när du blir eftertaxerad ett antal år med 40% påslag. ;)

Om du kan motivera att du måste gå just den design kursen i Honolulo istället för Arboga så lär det inte vara några problem. I varje fall inte om du har ett AB. En konferens är ju uppsyrd om hur många timmar per dag den skall innehålla, enligt vad @seat56f skriver. Mässor och utställningar är inte heller något problem om du tydligt kan motivera att det för din verksamhet. Allt är enklare om du har ett AB
Skattelagstiftningen är i stort sett densamma oberoende av hur du bedriver din näringsverksamhet. Det betyder att du har i princip samma rätt till avdrag för kostnader i din enskilda firma som ett AB har förlöpande kostander. Däremot finns det andra fördelar med att driva sin verksamhet i aktiebolagsform så det är att rekommendera.

Toppen