ante888
Medlem
Men då är syfte en affärsresa eller hur? Vänd på frågan: kan jag förlänga en affärsresa vid att stanna längre på destinationen och betala extrakostnader privat?
Det är inte bara semantik men avsikt och intention. Jag tror med fokus på tror att detta är helt ok. Jag baserar det på erfarenhet och att jag tror inte bolag med 10 MRD SEK skulle begå skattebrottPå den tiden det kostade skjortan att åka mitt i veckan, hade min dåvarande arbetsgivare som policy att man kunde stanna helgen och få hotell samt traktamente så länge det inte översteg det man sparade på flyget. Det var inte förmånsbeskattning på.
Samma borde gälla idag: om det uppstår en besparing eller att du tydlig särskiljer mellan de extra privata utlägg borde du kunna förlänga en affärsresa.
Nu vet jag inte om du skämtar, men det fetmarkerade är ju en ståndpunkt som din tidigare arbetsgivare hade, har svårt att tro att skatteverket hade hållit med arbetsgivaren vid ev. revision. Är nog svårt att hitta lagar som går i linje med det.
Jag tror/misstänker att skatteverket resonerar så här:
* Är resan nödvändig för verksamheten?
* Hade resan blivit av om du inte hade kunnat stanna alls utöver arbetsinsatsen på plats?
* Har du fått utgifter utöver de nödvändiga i samband med resan betalade av företaget?
Om svaret är ja på någon ovanstående fråga, då tycker jag att man skall fundera ett varv till.
Sen kan jag tycka att det är rimligt att man stannar över en helg om man är på resande fot, och att företaget "tillåter" en att ta hemresan på ex.vis en söndag istället för direkt efter mötet/arbetet, om inte priset skiljer sig så mycket. Men då bör man fundera på att betala sitt hotell+övrigt själv för de dagarna man inte jobbar.
Tycker f.ö att ämnet är väldigt intressant!
Last edited: