Senaste nytt

Avbokning av Star Alliance-bonusresa på grund av SAS pilotstrejk, med utgången 2-4-1-voucher

Big Birger

Medlem
Har en resa till USA 30/6 som jag inte kommer att använda. Ditresan med SAS. Hemresan med United till Zürich och sedan hem med SAS sista biten.

Har väntat/hoppats på en tidtabellsändring så att jag skulle kunna boka av den för att få tillbaka alla skatter och avgifter, Star Alliance-avgiften + få en förlängning på den voucher som har gått ut.

Nu har jag på grund av SAS-strejken fått erbjudande om att boka om resan. Men det är lite oklart vad som gäller om jag istället väljer att boka av den.

Ringde in till kundtjänst nu på morgonen 09:00,0. Efter 53 minuters kö kom jag fram till en kvinna som försiktigt viskade i telefonen och som ger intryck av att vara helt clue less.

Hon hade mycket riktigt ingen aning och satte mig att vänta när hon förstått frågan.

Hon återkom efter 20 minuter och sa att vouchern inte alls har gått ut. Vilket jag vet är fel. Så jag bad henne att verkligen dubbelkolla när vouchern går ut.

Då blev det vänta igen.

Efter ytterligare 20 minuter kom hon tillbaka och viskade att jag behöver ange min "voucherkod" för att hon ska kunna se när vouchern går ut.

Ridå. Tackade jag för mig, och lade på luren.

Att ringa kundtjänst och fråga hur något fungerar kan som bekant innebära att vad som helst kommer fram från svars-tombolan.

Parallellt så väntade jag i chatten. Började på plats 122, och efter någon timme fick jag svaret: "En utgången voucher förlängs INTE vid avbokning pga strejk. Planet måste ha ställts in."

Vet inte hur korrekt det är, men det är i alla fall en datapunkt.

Får ringa in igen och se om jag får tag i en agent som är mer erfaren och som kan svara på frågan när vouchern går ut. Det kommer nog att ta hela dagen innan jag kommer fram.
 

henke12

Medlem
Har en resa till USA 30/6 som jag inte kommer att använda. Ditresan med SAS. Hemresan med United till Zürich och sedan hem med SAS sista biten.

Har väntat/hoppats på en tidtabellsändring så att jag skulle kunna boka av den för att få tillbaka alla skatter och avgifter, Star Alliance-avgiften + få en förlängning på den voucher som har gått ut.

Nu har jag på grund av SAS-strejken fått erbjudande om att boka om resan. Men det är lite oklart vad som gäller om jag istället väljer att boka av den.

Ringde in till kundtjänst nu på morgonen 09:00,0. Efter 53 minuters kö kom jag fram till en kvinna som försiktigt viskade i telefonen och som ger intryck av att vara helt clue less.

Hon hade mycket riktigt ingen aning och satte mig att vänta när hon förstått frågan.

Hon återkom efter 20 minuter och sa att vouchern inte alls har gått ut. Vilket jag vet är fel. Så jag bad henne att verkligen dubbelkolla när vouchern går ut.

Då blev det vänta igen.

Efter ytterligare 20 minuter kom hon tillbaka och viskade att jag behöver ange min "voucherkod" för att hon ska kunna se när vouchern går ut.

Ridå. Tackade jag för mig, och lade på luren.

Att ringa kundtjänst och fråga hur något fungerar kan som bekant innebära att vad som helst kommer fram från svars-tombolan.

Parallellt så väntade jag i chatten. Började på plats 122, och efter någon timme fick jag svaret: "En utgången voucher förlängs INTE vid avbokning pga strejk. Planet måste ha ställts in."

Vet inte hur korrekt det är, men det är i alla fall en datapunkt.

Får ringa in igen och se om jag får tag i en agent som är mer erfaren och som kan svara på frågan när vouchern går ut. Det kommer nog att ta hela dagen innan jag kommer fram.
En strejk torde ju dock innebära att flygningen blir inställd ☺️
 
Det var den här moment 22-situationen jag hamnade i 2019 med en bonusresa hem från HKG. Även om jag ringde in och försökte boka om när strejken var nära, så innan planet var officiellt inställt kunde inte SAS boka om eller göra nånting, även om det fanns risk för att jag skulle bli strandad där. Kom hem med Thai 24h sent, så det löste sig, men dygnen innan var inte roliga.
 

mha321

Medlem
Exakt. Men det hade varit smidigt för alla inblandade om jag hade kunnat avboka redan nu och fått vouchern förlängd. Nåja. Det löser sig.
Japp. Men det förutsätter att strejken faktiskt blir av. Och att börja tillåta fria avbokningar utifrån det perspektivet riskerar att bli dyrt om det visar sig att strejken inte faktiskt blir av. Så det är nog rörigt för alla parter....
 

Big Birger

Medlem
Efter 1 timmes telefonkö kom jag fram till en agent som kunde sina saker. Han kunde se på 30 sekunder att min voucher i just denna bokning går ut 2022-12-31, så därmed är det bara Star Alliance-avgiften på 450 kr som jag går miste om vid avbokning. Om inte planet ställs in.

Så utslagsfrågan är om jag ska vänta med att avboka, för att eventuellt spara 450 kr. Risken att det inte blir någon strejk och att planet till Chicago går som planerat 30/6 ser jag som extremt osannolikt. Det vore ödets ironi om jag av ren snålhet blev av med både poäng och voucher för att eventuellt spara 450 kr.

Agenten kunde bekräfta att det krävs inställt plan för att utgången voucher ska förlängas.
 
Toppen