Senaste nytt

Avbokad->Ombokat flyg till annat flygbolag - vad gäller?

Okej, nu har jag lite intressanta uppgifter att tillge.

Inledningsvis vill jag berätta att detta var min andra gravt sena flygresa med Finnair, de senaste kvartalet, och Finnair har nekat ersättning och jag har blivit ersatt av Handelsbankens kortförsäkring - båda gångerna. Visserligen bara 2000 kr, men Handelsbanken ska ha eloge för att det går helt smärtfritt och snabbt.

Nåväl, det intressanta. Jag gick in på Flightstats och slog mitt flightnummer, utan att specca datumet. Ser till min förvåning att exakt samma flight (tid, avreseort, flightnummer m.m.) blev inställt även idag.

Så, antingen har vi ett havandefel hos Finnair eller så har vi vad EG-rätten kallar två extraordinära omständigheter som inträffat just Finnair, just den flighten, på återkommande datum osv.

Tänker jag fel, när jag känner att detta borde öka mina chanser? Jag menar, det verkar ju vara något internt hos Finnair som är felplanerat eller trasigt?
Liksom många andra bolag försöker Finnair göra allt i sin makt för att inte betala ut ersättningen. Stå på dig

Om du inte orkar driva det själv efter att du fått nej så kan du alltid använda någon av tjänsterna som finns för detta, t ex Kräv ersättning för förseningar/inställda flyg | flightright eller FlygAdvokaten Stephan Eriksson | för TRS Travelright Services eller något liknande.
De flesta tar bara betalt om du får betalt. Och även din förra resa som du redan fått nej på kan du använda någon av tjänsterna till. De kan regelverket som ett rinnande vatten och jag antar att de har ganska hög success rate. Det kan vara värt den 25-30 % man får betala i arvode, om de nu lyckas.

Wohaaaa, mina vänner. Jag har dunkat in all info ovan till Finnairs öppna ärende med mig. Till min förvåning fick jag ett svar i morses att jag får den fulla kompensationen om 600eur alt presentkort på 800eur. Då presentkortet bara gäller i 1 år så tar jag kontantersättningen.

Wow. Det var sällsynt snabbt och starkt agerande, bra där av AY! Min senaste längre försening med LH i Februari ser jag fortfarande i stjärnorna efter (ni har codeshare bla bla bla).

Wohaaaa, mina vänner. Jag har dunkat in all info ovan till Finnairs öppna ärende med mig. Till min förvåning fick jag ett svar i morses att jag får den fulla kompensationen om 600eur alt presentkort på 800eur. Då presentkortet bara gäller i 1 år så tar jag kontantersättningen.
Grymt! Men samtidigt rätt tråkigt eftersom många ger upp när de får ett nej, och flygbolagen vet detta och har satta detta i spel.. bara att tänka sig så mycket ersättning som de inte betalar ut fastän kunderna är berättigade till det..

Lyfter en gammal tråd :) Jag sitter i Helsingfors och ska flyga hem till Arlanda senare ikväll. Dock har flyget blivit inställt och jag har blivit ombokad till Finnair. Då jag behöver ben/legs för att återkvalificera mig till Eurobonus Guld undrar jag helt henkelt om jag kommer få ett ben för denna flygning. Jag kommer behöva varje ben jag kan få!

Lyfter en gammal tråd :) Jag sitter i Helsingfors och ska flyga hem till Arlanda senare ikväll. Dock har flyget blivit inställt och jag har blivit ombokad till Finnair. Då jag behöver ben/legs för att återkvalificera mig till Eurobonus Guld undrar jag helt henkelt om jag kommer få ett ben för denna flygning. Jag kommer behöva varje ben jag kan få!

Ja, men du måste höra av dig till EuroBonus och be om original routing credit.

Haft tvärtom. Finnair bokade mig med SAS när flighten ställdes in. Både flight och Avios kom in på kontot som om jag åkt Finnair.

Toppen