Senaste nytt

Avbokad delsträcka med star alliance

Stämmer som ni skriver. Hade problem med en *A award 2 gånger på en månad nu i oktober, på samma bokning, som SAS löste efter lite tragglande.

Först bokade Turkish om MNL-IST så att hemresan inte längre var godkänd enligt 24h-regeln, så stoppet i IST blev för långt. Därför blev ändringen inte biljetterad. Ringde SAS och tjatade, de lyckades få godkänt ett undantag från 24h-regeln av EB så att biljetten kunde ställas ut.

Sedan bokade Brussels om utresan med ett dygn så att första benet i hela t/r-resan avgick ett dygn efter ben 2. Då ringde jag in och bad dem lägga tillbaka den till en annan avgång men på rätt dag. Något strulade då agenten skulle göra detta och alla resor försvann. Det slutade med att agenten öppnade upp en revenuebiljett med Brussels (bokningklass Y) och lade in det benet, OCH fick ett nytt 24h-godkännande från EB.

Så nu blir det nyår i Bryssel (istället för avresa från Sverige 1 januari) samt 2 dygn i Istanbul på vägen hem från MNL. Inga problem dock :D
Jag är i en liknande situation. Fick nyligen del av returresa på *A award genom SAS över nyår inställd. Därefter la LOT in nya flighter i bokningen (som innebär 2 dygn layover på IST) som sedan SAS biljetterade, då SAS inte kunde hitta tidigare alternativ i deras *A sökverktyg. De hittar fortfarande senare *A-alternativ, någon som har koll vad för tillgänglighet de ser? För den stämmer inte överens med någon av *A bolagens partneraward-tillgänglighet vad jag kan se.

Är det möjligt att få ersättning i efterhand för hotellnätter i Istanbul genom SAS vid en sån här situation? Vilken prisnivå anses i så fall skälig att boka?

Jag är i en liknande situation. Fick nyligen del av returresa på *A award genom SAS över nyår inställd. Därefter la LOT in nya flighter i bokningen (som innebär 2 dygn layover på IST) som sedan SAS biljetterade, då SAS inte kunde hitta tidigare alternativ i deras *A sökverktyg. De hittar fortfarande senare *A-alternativ, någon som har koll vad för tillgänglighet de ser? För den stämmer inte överens med någon av *A bolagens partneraward-tillgänglighet vad jag kan se.

Är det möjligt att få ersättning i efterhand för hotellnätter i Istanbul genom SAS vid en sån här situation? Vilken prisnivå anses i så fall skälig att boka?
SAS har ingen skyldighet att ersätta dig något, flygbolaget som ställer in har skyldighet däremot till duty of care.

Jag befinner mig dessvärre också i samma situation.

Air Canada har ställt in hemresan. SAS kan inte hjälpa mig efter de inte hittar någon tillgänglighet i samma period. Air Canada kan inte hjälpa mig eftersom biljetten är en bonusresa utställd(?) av SAS.

Känns något hopplöst just nu…

• Sad
Reactions: Gus

Air Canada har ställt in hemresan. SAS kan inte hjälpa mig efter de inte hittar någon tillgänglighet i samma period. Air Canada kan inte hjälpa mig eftersom biljetten är en bonusresa utställd(?) av SAS.

Enligt tidigare poster så borde air Canada kunna hjälpa dig åtminstone i teorin. Sedan om de du pratat med inte vet hur man gör eller om air Canada had som policy att inte göra det kan såklart vara fallet. Hey många gånger har du hört av sig?

Att sas inte kan göra något är inte förvånande, tyvärr. Annat än att boka om hela resan till skyteam,och jag utgår ifrån att det var där det inte fanns tillgänglighet.

Formellt sett är det air Canada som ställt in som ska fixa en lösning. Men att faktiskt få igenom det är inte lätt.

Kan du fråga ifall Air Canada kan lägga in resan, men att du ska kontakta SAS för att ställa ut biljetten? Var det inte just så folk lyckats med *A ändringar?

Enligt tidigare poster så borde air Canada kunna hjälpa dig åtminstone i teorin. Sedan om de du pratat med inte vet hur man gör eller om air Canada had som policy att inte göra det kan såklart vara fallet. Hey många gånger har du hört av sig?

Att sas inte kan göra något är inte förvånande, tyvärr. Annat än att boka om hela resan till skyteam,och jag utgår ifrån att det var där det inte fanns tillgänglighet.

Formellt sett är det air Canada som ställt in som ska fixa en lösning. Men att faktiskt få igenom det är inte lätt.

Kan du fråga ifall Air Canada kan lägga in resan, men att du ska kontakta SAS för att ställa ut biljetten? Var det inte just så folk lyckats med *A ändringar?

Efter flertalet telefonsamtal till SAS och Air Canada har jag inte kommit närmare än lösning.

1) Air Canada säger att det finns tillgänglighet i Business (bonus) till andra hubbar i Europa samma datum. SAS kundtjänst kan inte se den tillgängligheten.

Vilka ”sökinställningar” på AwardFares kan användas för att få upp samma tillgänglighet på Star Alliance som de på SAS kundtjänst får?

2) SAS kundtjänst kan se tillgänglighet i ekonomi. Att byta Business med Air Canada mot ekonomi känns inte så hett…

3) Air Canada kommer inte göra ändringar eller röra biljetten då det är en ”awardbiljett” skapad/bokad av annat flygbolag än Air Canada. Direkt när jag ringer in och de ber om bokningsreferens ser de att det är en awardbiljett som inte är bokad av dem.

4) Air Canada tar enbart ansvar för det inställda flyget om det var mindre än 48h till resan skulle ägt rum. Mer än 48h innan resan är det tydligen det flygbolag som bokat/skapat resan som är ansvariga.
Stämmer det? Om inte, vad kan man referera till för att hävda något annat?

Efter flertalet telefonsamtal till SAS och Air Canada har jag inte kommit närmare än lösning.

1) Air Canada säger att det finns tillgänglighet i Business (bonus) till andra hubbar i Europa samma datum. SAS kundtjänst kan inte se den tillgängligheten.

Vilka ”sökinställningar” på AwardFares kan användas för att få upp samma tillgänglighet på Star Alliance som de på SAS kundtjänst får?

2) SAS kundtjänst kan se tillgänglighet i ekonomi. Att byta Business med Air Canada mot ekonomi känns inte så hett…

3) Air Canada kommer inte göra ändringar eller röra biljetten då det är en ”awardbiljett” skapad/bokad av annat flygbolag än Air Canada. Direkt när jag ringer in och de ber om bokningsreferens ser de att det är en awardbiljett som inte är bokad av dem.

4) Air Canada tar enbart ansvar för det inställda flyget om det var mindre än 48h till resan skulle ägt rum. Mer än 48h innan resan är det tydligen det flygbolag som bokat/skapat resan som är ansvariga.
De kanske tittar på sin egen tillgänglighet, vad Aeroplan kan boka är inte samma som resten av Star Alliance kan boka.

De har ju reda rört biljetten när de ställt in en flight?

EU261/2004 säger att det är utförande flygbolag som ansvarar för att lösa resenärens flyg om något ställs in. Men det säger också att förordningen inte gäller för flygbolag utanför Europa när de flyger till Europa. Det finns dock något domstolsfall som säger att förordningen gäller om första flighten i hela bokningen är från Europa, även om det är hemresan som påverkas (har för mig det är så det beslutades).

Det är aldrig de som bokat flygresan som är skyldiga att boka nytt åt resenären. Säg att det varit en resebyrå som boka, då är inte resebyrån skyldig att köpa ny biljett till resenären om ett flygbolag ställer in.

2) Som van Air Canada flygare pga bosatt i Ottawa (SE i deras program) så skulle jag säga att deras businessprodukt är ganska dålig. Gamla plan, och en kabinprodukt som lämnar mycket att önska. Bokade hellre Plus med SAS på ARN-YYZ än business med AC (när SAS var *A).
3) Air Canada är kinkiga med att ändra sina egna award biljetter, och än mindre bokade via andra.

Vilken flight var du bokad på?
APPR som gäller här borta är betydligt sämre än EU261, och på returresan är det tyvärr APPR som gäller.

Till att börja med, tack för alla tips. Ni är fantastiska! Jag har sen mitt inlägg varit i kontakt med kanske ett 30-tal agenter. På bägge sidor, dvs både SAS-EB och Lufthansa. Här kommer min uppdatering:

Lufthansa gjorde en ändring i resan (1 tim senare flight), varpå sas skickade ut ett sms och mail om att ta kontakt med SAS pga ändringen. Både jag och min partner fick samma uppmaning (vi har två olika bokningsnummer). I samtal med sas så uppger jag då mitt bokningsnummer. Varpå agenten säger att ”det måste ha blivit fel här” för biljetten är ej brukbar. Att Lufthansa har bokat mig i en boknings klass som ej finns eller går att nyttja. Jag sa att jag får fundera på detta och återkomma (men i bakhuvudet tänkte jag att jag ringer in för att prata med mer kunnig agent eftersom detta verkar vara ett lotteri). Efter samtalet går jag in i appen, då har hon tillika tagit bort sista delsträckan från min resa alltså. Den var helt borta, som om den aldrig funnits.

Ingen tar då ansvar för detta. Det SAS kan ”erbjuda” är tomt. Idag efter mycket mycket om och men så säger EB teamet att om jag kan få Lufthansa att ställa ut ny resa (ja det är det jag försökt i en månad) så kan dom biljetterna den.

Med åtminstone dom orden på pränt från SAS tog jag förnyad kontakt med Lufthansa som efter ett låååångt samtal till slut ger med sig och ställer ut en ny biljett för mig. Agenten på Lufthansa ställde då ut nya, mailade dessa till mig och sa att nu kvarstår att sas biljetterar dom.

Glad i hågen ringer jag sas. Första agenten vägrar och säger att detta inte stämmer, att biljetterna är obetalda och att han inte kan göra något.

Nästa agent la på när jag stod på mig i beskrivningen av ärendet. Hon sa ”nej du har fel, ingen agent här kan ta bort biljetter” och sonika la på. Jag har samtalet inspelat och tom min partner var mållös. När man dessutom har ett bra bemötande att då bli bortkopplad sådär är illa.

Trots inspelad samtal från sas där hon uppmanar mig att be Lufthansa ställa ut och sen så biljetterar sas, inspelade samtal där Lufthansa ställer ut biljetten och slutligen inspelade samtal där dom nekar att biljettera + lägger på så får jag ingen hjälp.

Obs ej synd om mig. Men systemet känns ganska bedrägligt. Otal gånger har man också blivit bortkopplad. Med tanke på frekvensen tänker jag att det är medvetet, man orkar inte sitta i kundtjänst och hålla samtal. För kunden blir det en besvärlig väg till längst bak i kön.

Last edited:

Var de nya flighterna som LOT lade in samma rutt fast på en annan dag?

Toppen