Senaste nytt

Avbokad delsträcka med star alliance

Har varit lite olika för min del. SQ vägrade på en bokning jag hade via Miles&More. Till slut efter 3 samtal lyckades jag att prata med en agent på Lufthansa som kunde boka om och skriva ut nya biljetter.

På en annan SAS award biljett hade TK ändrat och faktiskt bokat om men ombokningen fungerade inte med min andra TK flight. SAS kundtjänst ville ändra till en rätt TK flight men de fick inte ner segmentet i min bokning. Dock kunde de se lediga award platser utanför min bokning. Efter flera samtal med TK kunde de till slut lägga ner rätt TK segment som fungerade med min föregående TK flight. De vägrade dock att skriva om biljetten. Efter det ringde jag SAS för bad dem att skriva om biljetten och rensa bort gamla segment. Kan vara så att jag hade tur, men det är så jag fick det att funka.

Är lite i samma sits. Fått PEK-FRA (LH721) inställt av Lufthansa då dom ställt in den linjen över vintern, så nu har jag ingen hemresa...
Har ringt och chattat med Lufthansa utan att nämna SAS men det ser dom ju i bokningen och säger att jag måste prata med SAS för det är en "special ticket". En agent jag pratade med hos Lufthansa sökte efter alternativ, utan att hitta något, och sa att även om den hittat något så hade SAS ändå behövt "issue the ticket"
SAS har sagt i 2 av 3 samtal att dom kan boka Star Alliance flyg om dom hittar platser men dom hittar inget.
Ska försöka ligga på Lufthansa lite mer och hoppas det går att hitta en hemresa men det känns rätt kört

• Gilla
Reactions: Gus
Är lite i samma sits. Fått PEK-FRA (LH721) inställt av Lufthansa då dom ställt in den linjen över vintern, så nu har jag ingen hemresa...
Har ringt och chattat med Lufthansa utan att nämna SAS men det ser dom ju i bokningen och säger att jag måste prata med SAS för det är en "special ticket". En agent jag pratade med hos Lufthansa sökte efter alternativ, utan att hitta något, och sa att även om den hittat något så hade SAS ändå behövt "issue the ticket"
SAS har sagt i 2 av 3 samtal att dom kan boka Star Alliance flyg om dom hittar platser men dom hittar inget.
Ska försöka ligga på Lufthansa lite mer och hoppas det går att hitta en hemresa men det känns rätt kört

Ringde Lufthansa nu igen när dom öppnade vid 8, kom fram snabbt på Senatorlinjen så skönt att jag gjorde statusmatchen.
Första agenten sökte ett par minuter sen kopplades samtalet bort.
Andra agenten sökte och hittade alternativ via MUC hem men med resa en dag senare vilket var okej för mig så det "bokade" agenten och sa att jag skulle få en mail confirmation, den har ännu inte kommit.
Ingen av dom sa något om SAS den här gången.
Går jag in på bokningen på Lufthansas sida så ser det ut såhär:
1731915454962.png

I appen ser de ut såhär , kunde välja stol alla fall
IMG_3625.jpeg
Borde jag ringa SAS så dom får biljettera eller ska jag ha is i magen några timmar ?

Last edited:
Ringde Lufthansa nu igen när dom öppnade vid 8, kom fram snabbt på Senatorlinjen så skönt att jag gjorde statusmatchen.
Första agenten sökte ett par minuter sen kopplades samtalet bort.
Andra agenten sökte och hittade alternativ via MUC hem men med resa en dag senare vilket var okej för mig så det "bokade" agenten och sa att jag skulle få en mail confirmation, den har ännu inte kommit.
Ingen av dom sa något om SAS den här gången.
Går jag in på bokningen på Lufthansas sida så ser det ut såhär:
Visa bifogad bild 159407
I appen ser de ut såhär , kunde välja stol alla fall
Visa bifogad bild 159408
Borde jag ringa SAS så dom får biljettera eller ska jag ha is i magen några timmar ?
Ringde SAS och förklarade situationen att jag behövde få nya resan hem biljetterad, agenten satte mig på hold en stund för att kolla och efter några minuter kom han tillbaka med att eftersom det är Star Alliance kan dom inget göra. Jag berättade då att jag hade varit i kontakt med SAS flertalet gånger och fått "lovat" att de kan ställa ut biljetter om Lufthansa hittar nya platser åt mig, jag blev satt på hold igen.
Under tiden jag var på hold kollade jag mailboxen och där hade ett nytt mail från Lufthansa dykt upp där jag nu kunde utläsa av tyskan att det nu istället för bokningdetaljer stod ticket.
Tänkte att SAS löste men efter några minuter till på hold kom agenten tillbaka och sa att dom faktist har möjligheten att biljettera Star Alliance men att han nu såg att Lufthansa redan gjort det. Så agenten på Lufthansa glömde nog bara nämna att det kunde ta en stund för att bokningen skulle gå igenom.
Nu ser jag ticket nummer hos Lufthansa och allt ser rätt ut !

Hoppas den här infon kan vara till hjälp för @Elmer och andra som råkar ut för det här
1731921109697.png

SAS kan biljettera om befintliga Star Alliance bonusresor om de ställer om dem som IRROPS. Lyckas du övertala operating carrier att lägga in nya segment så ska det inte vara några större konstigheter.
Väldigt bra sammanfattat för vad som varit en väldigt otydlig grej, hoppas alla ni som ännu sitter med *A-bokningar kommer ihåg detta. Sen kan man ju ha en bokning med mindre välvilliga bolag som helt enkelt vägrar lägga in segmenten trots att det är deras fel.

Stämmer som ni skriver. Hade problem med en *A award 2 gånger på en månad nu i oktober, på samma bokning, som SAS löste efter lite tragglande.

Först bokade Turkish om MNL-IST så att hemresan inte längre var godkänd enligt 24h-regeln, så stoppet i IST blev för långt. Därför blev ändringen inte biljetterad. Ringde SAS och tjatade, de lyckades få godkänt ett undantag från 24h-regeln av EB så att biljetten kunde ställas ut.

Sedan bokade Brussels om utresan med ett dygn så att första benet i hela t/r-resan avgick ett dygn efter ben 2. Då ringde jag in och bad dem lägga tillbaka den till en annan avgång men på rätt dag. Något strulade då agenten skulle göra detta och alla resor försvann. Det slutade med att agenten öppnade upp en revenuebiljett med Brussels (bokningklass Y) och lade in det benet, OCH fick ett nytt 24h-godkännande från EB.

Så nu blir det nyår i Bryssel (istället för avresa från Sverige 1 januari) samt 2 dygn i Istanbul på vägen hem från MNL. Inga problem dock :D

Toppen