Senaste nytt

Avbokad delsträcka med star alliance

Elmer

Medlem
Hej,

Jag har en resa med star alliance till Thailand i december. T/r i business. Hemresan såg ut:
BKK - Zürich - Vienna - München.

Nu är sista delsträckan vienna-München avbokad av Lufthansa. Kundtjänst kan inte erbjuda hjälp (annat än att avboka och boka helt nytt med sky team vilket i praktiken inte är alternativ då inga biljetter finns). Har blivit bollad till Lufthansa som bollar tillbaka till SAS.

Fick tipset att fortsätta ringa olika agenter, men efter 6-7 agenter tror jag det är kört.

Nu är frågan: behöver jag göra något aktivt för att acceptera att sista delsträckan är avbokad eller är resan helt bränd nu? Jag tänker att jag får lösa det med antingen tåg mellan vienna - München eller se om jag hittar billiga flygbiljetter att köpa på kortet (alltså utanför poängvärlden).

Samt fråga två: sista delsträckan är kvar hos de övriga två som reser (SAS har inte tagit bort från deras app så som den är borttagen för mig). Kan detta ställa till det?

Jag litar inte riktigt på kundtjänst och är rädd att om jag ringer dom och accepterar att vienna blir slutdestination så sumpar dom därmed hela min resa.

Hur hade ni agerat? Struntat i avbokningen och åkt för att lösa separata biljetter till slutdestination?

Det är Lufthansa som är skyldiga att lösa detta. Finns inte flighten eller har du bara avbokats?

Det är alltid utförande flygbolag som är skyldiga att lösa ombokning när det uppstår problem. Lättare sagt än gjort dock.

Frågan är ju varför flighten bokats av.

Det är Lufthansa som är skyldiga att lösa detta. Finns inte flighten eller har du bara avbokats?

Det är alltid utförande flygbolag som är skyldiga att lösa ombokning när det uppstår problem. Lättare sagt än gjort dock.

Frågan är ju varför flighten bokats av.
Precis som Palmen skriver, vänd dig till flygbolaget som ställt in flyget. Det måste finnas ett flertal alternativ de kan boka om dig på (VIE-MUC).

Finns det något sätt att gå tillväga i kommunikationen? Så fort jag beskriver ärendet säger dem utan further ado att jag får ta kontakt med SAS eftersom bokningen beställts hos dem. Vad gör jag fel i kommunikationen?

Finns det något sätt att gå tillväga i kommunikationen? Så fort jag beskriver ärendet säger dem utan further ado att jag får ta kontakt med SAS eftersom bokningen beställts hos dem. Vad gör jag fel i kommunikationen?
Nämn inte sas alls, säg bara att de som ställer in ett flyg är skyldiga boka om. De kunde ju onekligen ta bort en flight, då måste de kunna lägga till en flight.

Nu vet jag inte när din flight blev avbokad men ibland tar det någon dag innan du blir ombokad, men skulle inte det ske på säg inom 1-2 dagar så ska du ringa till Lufthansa och be dem boka om dig. Stå på dig och återrapportera här hur det har gått.

Hade ett liknande ärende men valde att avboka efter säkert 5 samtal med turkish som totalvägrade.

Vore en intressant datapunkt om bågon valde att ge sig av på en sån här ofullständig resa och se vad som sker… blir man incheckad. Vad händer sen osv…

Nämn inte sas alls, säg bara att de som ställer in ett flyg är skyldiga boka om. De kunde ju onekligen ta bort en flight, då måste de kunna lägga till en flight.
De ser ju det är någon annans bokning. I mitt fall var turkish helt oresonibla. Hade jag inte haft familjen med mig hade jag nog orkat åka och hamnat i istanbul och där tagit konflikten…

Jag hade en sån holmgång med SQ under tiden det var blockat att boka SQ som bonusresa. Tog ungefär 5 samtal men sen löste det sig. Det kräver ju att bolaget gör en omskrivning av biljetten vilket innebär att de tar över biljetten och det verkar vara kärvt

Toppen