Senaste nytt

Avboka SAS Plus Smart genom att ändra till SAS Plus Pro?

Albert

Medlem
Hej!

Jag har en intekontinental SAS Plus Smart-biljett (icke återbetalbar) som jag hade behövt avboka, alternativt ändra datum på. När jag kikar på att byta avgång ser jag att jag kan boka om till SAS Plus Pro som är återbetalbar. Hur fungerar det om jag betalar för att byta till en Plus Pro-biljett och sedan avbokar, kan jag få tillbaka pengarna för den ursprungliga biljetten, mellanskillnaden för den nya biljetten eller hela beloppet?

ps. hittade ingen tidigare tråd om ämnet men säg gärna till om det redan finns en.

När jag försökte med liknade upplägg för några år sedan, med hjälp av kundtjänst, fick jag inte tillbaka pengarna för ursprungsbokningen. Förmodligen fördelaktigast att ändra datum på din biljett.

Som jag förstått det så funkar inte detta kryphål, utan avbokningsbarheten gäller bara om du ursprungligen bokag Plus Pro.

Vilket ju är rimligt, annars hade det varit helt för lätt att fixa avbokningsbart ”vid behov”.

Jag funderade på exakt samma häromdagen. Man kunde betala drygt 100 SEK för att ändra till PRO.

Hur många ggr kan man boka om resan?

Tänk på vid ombokning att de flesta prisernas biljettreglerna förbjuder återbetalning till ombokning till billigare alternativ. Dvs om du ombokar till något dyrare, och sedan till något billigare så betalar du ändå för dyrare alternativet.

Detta har varit en "klassiskt" kryphål tidigare som nyttjats mer eller mindre flitigt, men i takt med att Internet tagit fart och möjligheten spridit säg så har så har flygbolag i sin tur lagt in mer spärrar mot denna sorts manöver.

Toppen