Senaste nytt

Autistisk passagerare fick United att nödlanda.

• Thread starter Deleted member 4971
  • Startdatum
Den amerikanska organisationen Autism Speaks' Statement on Family Removed from United Airlines Flight uttalar sig om händelsen. De har även ett Air Travel Resources för att använda så att barnet lär sig att resa med flyg. För övrigt är annars flyget generellt idealiskt för personer i autismspektrumet, när de väl lärt sig hur det fungerar. Strikta rutiner, stark säkerhetstänk, ser likadant på samma flygplansmodell och bolag etc. Ännu bättre är väl att arbeta som lokförare, vilket SJ borde har förstått. Lokföraren vann rättegången om Asperger | Forskning & Framsteg (Asperger är del i autismspektrat).

Traveling Tips for Individuals with Autism and Their Families | Families and Adults/Community Connections | Autism Speaks

I wish. Jag vet inte vilka bolag du flyger med oftast, men de flesta brukar ha väldigt svårt med strikta rutiner som efterlevs. :)
OT. I jämförelse med andra branscher... När jag kliver ombord ett flygplan vet jag vad som finns, var det finns och vad som sker. Inom sjukvården är varje avdelning olika, varje op-rum annorlunda och rutiner finns som bäst i någon åtgärdsplan. Det är det som gör skillnaden mellan 0 (noll) döda passagerare pga misstag inom flyget i Sverige (av ungefär 30 miljoner resenärer per år) och 3.000 döda patienter pga misstag inom vården (av ungefär 28 miljoner läkarbesök per år).

Hold your horses!

Hanne Kjller: Skilj p hysteri och allergi - DN.SE
Allergiprofessorn: ”Luftburen nötallergi finns inte” | Nötallergikernas vänner

Måste allt vara så svart eller vitt? Jag är själv allergiker och har en nära släkting som är handikappad så jag har lite erfarenheter från båda dessa områden. Föräldrar har ett enormt ansvar för sina barn och handikappade och allergiker får anpassa sig så mycket det bara går. Det inkluderar att inte kunna göra allt som andra människor gör, t.ex. att under vissa omständighet flyga utan får använda sig av andra färdsätt, eller köpa en dyrare biljett. Livet är inte rättvist.
Samtidigt brukar det gå bra i 99% av alla fall genom att den drabbade anpassar sig så mycket som möjligt och samhället och andra resenärer visar hänsyn och är beredda att anpassa sig.

I det specifika fallet med United låter det på artikeln som att mamman faktiskt som rutin ser till att dottern får den nödvändiga rutinen med varm mat och att det här var ett olycksfall att det glömdes bort. Det borde United ha förstått och accepterat. Men om mamman uttryckt sig som att dottern är labil och kan löpa amok när som helst och att resans säkerhet berodde på om dottern fick i sig mat eller inte, så har jag förståelse för att man tog det säkra före det osäkra. Som med alla artiklar vet vi egentligen inte vad som hände.
Intressanta länkar. En krönika är en krönika och den andra länken monterar ju ner Hannes argument.

Håller helt med att individen har ett eget ansvar, men jag hävdar också att vi skulle kunna blir bättre på att visa hänsyn gentemot andra människor också. Precis som du också nämner, det brukar gå bra när att folk visar hänsyn.

Jag tänkte närmast på en nykter alkoholist som plötsligt utsätts för en massa "frestelser" - helt livsfarligt.

Är det ok att vid ingången till flygplanet meddela att man fisk- och skaldjursallergiker och samtidigt begära att alla ska ta hänsyn till det?

Det finns en standard och passar man inte in så får man flytta på sig själv istället för att ett par hundra andra ska anpassa sig!

Om ditt syfte är att provocera så lyckas du... Är detta dina genuina åsikter tycker jag synd om dig!

Om vi i världen väljer att vara lite mer hänsynsfull mot varandra så kanske du eller någon du bryr dig om slipper en del olycka i sina liv!

Om ditt syfte är att provocera så lyckas du... Är detta dina genuina åsikter tycker jag synd om dig!

Om vi i världen väljer att vara lite mer hänsynsfull mot varandra så kanske du eller någon du bryr dig om slipper en del olycka i sina liv!

Inlägg nr 20 beskriver ganska bra min åsikt.

Men om mamman uttryckt sig som att dottern är labil och kan löpa amok när som helst och att resans säkerhet berodde på om dottern fick i sig mat eller inte, så har jag förståelse för att man tog det säkra före det osäkra. Som med alla artiklar vet vi egentligen inte vad som hände.

I den ursprungliga artikeln reagerade jag på just den kommentaren från mamman om att dottern skulle bli galen och börja ge sig på andra passagerare... Jag vet från andra tillfällen på flygplatser att det inte tas lätt på om man uttrycker sig på fel sätt och att antyda att man riskerar att bli våldsam är nog inte något bra att säga.

Sedan är ju frågan som några har tagit upp innan: Informerades United om detta? Om UA vore informerade i förväg om detta precis som en annan pax med funktionshinder eller annat handikapp, så hade det säkerligen kunnat skötas bättre. Om man inte informerar i förväg kan det vara svårt för crew att hjälpa till med allt. Samma som en rullstolsbunden som behöver extra hjälp eller passagerare med allergier eller andra sjukdomar etc.. Eller för all del barnfamiljer med småbarn som behöver vagga till barnet under longhaulflygning.

Intressanta länkar. En krönika är en krönika och den andra länken monterar ju ner Hannes argument.

Håller helt med att individen har ett eget ansvar, men jag hävdar också att vi skulle kunna blir bättre på att visa hänsyn gentemot andra människor också. Precis som du också nämner, det brukar gå bra när att folk visar hänsyn.
Nu hamnar vi lite OT här men det är en intressant debatt. Visst är det en krönika, men den källhänvisar till en professor inom ämnet, och den andra artikeln hänvisar till icke-placebokontrollerade studier och enskilda fall, dock med uttalanden från en person som också verkar väldigt insatt. Hur som helst tror jag att alla, både allergiker och icke-allergiker, skulle må mycket bättre av att veta mer om hur riskbilden egentligen ser ut.

Toppen