Senaste nytt

Austrian över förväntan och Lufthansa raka motsatsen

adhoc76

Medlem
Tänkte skriva några rader om min senaste flygupplevelse och höra vad ni tycker. Har lägenhet på Costa del Sol i Spanien och inledde ifjol en tradition med att fira jul- och nyår där för att därefter ta flyget och avsluta med en vecka på Kanarieöarna. Ifjol gick hemresa med direktflyg i SAS Plus. Det är ju i trakterna av sex timmar från Kanarieöarna till Stockholm, vilket mot slutet kändes lite segt. Tänkte därefter testa ett annat upplägg. Tog först Austrian från Arlanda till Malaga, med mellanlandning i Wien i business class. Är beredd att ge mycket höga betyg. Uppmärksam service. God mat. Påfyllning av glas utan att be om det. Trevlig och tillmötesgående kabinpersonal. Kort sagt så bra business kan vara som jag ser det i vanligt ekonomisäte med ledig plats intill. Hemresan med Lufthansa, i synnerhet benet från Kanarieöarna till München, var lite av motsatsen (också detta i business). Först incheckningen. Tog totalt 40 minuter från att jag ställde mig i kön till bagaget var incheckat. En disk öppen för business (och SEN/HON/*A Gold) två diskar för ekonomi. Problemet var bara att kön till business var lika lång som var och en av köerna till ekonomi. Det var med andra ord ingen som helst skillnad. Jag vet att Spanien är ökänt omständliga i incheckningsprocedurem, men ändå. Därefter ombord. Knökfullt på planet och 11 rader business class. Fint utdelat Heimat-meny med kyckling som varmt inslag (alt vegetariskt alternativ). På rad 8 tog den varma delen av maten slut. Erbjöds det vegetariska alternativet som tyvärr var oätligt. Inga andra alternativ erbjöds. Oordning i kabinen där kabinpersonalen sprang fram och tillbaka. Fick ingen dryck till maten förrän den var uppäten. Därefter (viktig distinktion) någon form av medicinskt problem för en passagerare så servicen avbröts (fullt förståeligt). Verkade ha ordnat sig för den sjuka passageraren (skönt) så servicen återupptogs efter ca 20 min. Återigen serverades dryck, men det kändes som att kabinpersonalen orkade hålla uppmärksamhet i cirka åtta rader, sen for serveringsvagnen fram och tillbaka. Blev bortglömda och fick påkalla uppmärksamhet medelst ”knappen”. Den kvinnliga kabinchefen gav ett stressat, på gränsen till aggressivt intryck. Inte mot passagerarna i första hand, däremot mot sina kollegor. Sista benet inkl mellanlandning inom ramen för det normala. Vid ankomst till Arlanda hade jag ett mail från Lufthansa med besked om att incheckad väska inte hade lastats i München. Efter genomförd PIR på Arlanda kunde jag konstatera att väskan hade skickats till Göteborg istället för Arlanda (rätt taggat i Spanien - fel lastat i München). Kom ett dygn senare med Bring.

Vad är era erfarenheter? Jag vet att det skrivs mycket ”gnäll” så jag köper om någon tycker jag är gnällig. Pandemin kom emellan, men som jag minns det höll Lufthansa normalt högre nivå än sä här? Eller så minns jag helt enkelt fel.
 

Mr Basic

Medlem
Tänkte skriva några rader om min senaste flygupplevelse och höra vad ni tycker. Har lägenhet på Costa del Sol i Spanien och inledde ifjol en tradition med att fira jul- och nyår där för att därefter ta flyget och avsluta med en vecka på Kanarieöarna. Ifjol gick hemresa med direktflyg i SAS Plus. Det är ju i trakterna av sex timmar från Kanarieöarna till Stockholm, vilket mot slutet kändes lite segt. Tänkte därefter testa ett annat upplägg. Tog först Austrian från Arlanda till Malaga, med mellanlandning i Wien i business class. Är beredd att ge mycket höga betyg. Uppmärksam service. God mat. Påfyllning av glas utan att be om det. Trevlig och tillmötesgående kabinpersonal. Kort sagt så bra business kan vara som jag ser det i vanligt ekonomisäte med ledig plats intill. Hemresan med Lufthansa, i synnerhet benet från Kanarieöarna till München, var lite av motsatsen (också detta i business). Först incheckningen. Tog totalt 40 minuter från att jag ställde mig i kön till bagaget var incheckat. En disk öppen för business (och SEN/HON/*A Gold) två diskar för ekonomi. Problemet var bara att kön till business var lika lång som var och en av köerna till ekonomi. Det var med andra ord ingen som helst skillnad. Jag vet att Spanien är ökänt omständliga i incheckningsprocedurem, men ändå. Därefter ombord. Knökfullt på planet och 11 rader business class. Fint utdelat Heimat-meny med kyckling som varmt inslag (alt vegetariskt alternativ). På rad 8 tog den varma delen av maten slut. Erbjöds det vegetariska alternativet som tyvärr var oätligt. Inga andra alternativ erbjöds. Oordning i kabinen där kabinpersonalen sprang fram och tillbaka. Fick ingen dryck till maten förrän den var uppäten. Därefter (viktig distinktion) någon form av medicinskt problem för en passagerare så servicen avbröts (fullt förståeligt). Verkade ha ordnat sig för den sjuka passageraren (skönt) så servicen återupptogs efter ca 20 min. Återigen serverades dryck, men det kändes som att kabinpersonalen orkade hålla uppmärksamhet i cirka åtta rader, sen for serveringsvagnen fram och tillbaka. Blev bortglömda och fick påkalla uppmärksamhet medelst ”knappen”. Den kvinnliga kabinchefen gav ett stressat, på gränsen till aggressivt intryck. Inte mot passagerarna i första hand, däremot mot sina kollegor. Sista benet inkl mellanlandning inom ramen för det normala. Vid ankomst till Arlanda hade jag ett mail från Lufthansa med besked om att incheckad väska inte hade lastats i München. Efter genomförd PIR på Arlanda kunde jag konstatera att väskan hade skickats till Göteborg istället för Arlanda (rätt taggat i Spanien - fel lastat i München). Kom ett dygn senare med Bring.

Vad är era erfarenheter? Jag vet att det skrivs mycket ”gnäll” så jag köper om någon tycker jag är gnällig. Pandemin kom emellan, men som jag minns det höll Lufthansa normalt högre nivå än sä här? Eller så minns jag helt enkelt fel.
Nu verkar ju flighten LPA-MUC varit lite speciell med många business-pax vilket kan ha stressat CC redan innan avgång, när man inser att det inte finns tillräckligt lastat för alla, så säger inget om det. Däremot tycker jag LH är (upplevt/subjektivt) sämre och bokar Austrian/Swiss i första hand om möjligt. Austrian har riktigt god (varm) mat.
 

chazzie

Medlem
Flög ARN-VIE-JFK förra veckan med Austrian och de höll mycket bra standard på service och mat, sen är deras kaffemeny mycket trevlig också. Enda lilla minuset är stolen, men den är inte katastrof.

Hemresa i afton 22:00 lokal tid med LOT, får se hur de sköter sig.
 

011430121

Medlem
Tänkte skriva några rader om min senaste flygupplevelse och höra vad ni tycker. Har lägenhet på Costa del Sol i Spanien och inledde ifjol en tradition med att fira jul- och nyår där för att därefter ta flyget och avsluta med en vecka på Kanarieöarna. Ifjol gick hemresa med direktflyg i SAS Plus. Det är ju i trakterna av sex timmar från Kanarieöarna till Stockholm, vilket mot slutet kändes lite segt. Tänkte därefter testa ett annat upplägg. Tog först Austrian från Arlanda till Malaga, med mellanlandning i Wien i business class. Är beredd att ge mycket höga betyg. Uppmärksam service. God mat. Påfyllning av glas utan att be om det. Trevlig och tillmötesgående kabinpersonal. Kort sagt så bra business kan vara som jag ser det i vanligt ekonomisäte med ledig plats intill. Hemresan med Lufthansa, i synnerhet benet från Kanarieöarna till München, var lite av motsatsen (också detta i business). Först incheckningen. Tog totalt 40 minuter från att jag ställde mig i kön till bagaget var incheckat. En disk öppen för business (och SEN/HON/*A Gold) två diskar för ekonomi. Problemet var bara att kön till business var lika lång som var och en av köerna till ekonomi. Det var med andra ord ingen som helst skillnad. Jag vet att Spanien är ökänt omständliga i incheckningsprocedurem, men ändå. Därefter ombord. Knökfullt på planet och 11 rader business class. Fint utdelat Heimat-meny med kyckling som varmt inslag (alt vegetariskt alternativ). På rad 8 tog den varma delen av maten slut. Erbjöds det vegetariska alternativet som tyvärr var oätligt. Inga andra alternativ erbjöds. Oordning i kabinen där kabinpersonalen sprang fram och tillbaka. Fick ingen dryck till maten förrän den var uppäten. Därefter (viktig distinktion) någon form av medicinskt problem för en passagerare så servicen avbröts (fullt förståeligt). Verkade ha ordnat sig för den sjuka passageraren (skönt) så servicen återupptogs efter ca 20 min. Återigen serverades dryck, men det kändes som att kabinpersonalen orkade hålla uppmärksamhet i cirka åtta rader, sen for serveringsvagnen fram och tillbaka. Blev bortglömda och fick påkalla uppmärksamhet medelst ”knappen”. Den kvinnliga kabinchefen gav ett stressat, på gränsen till aggressivt intryck. Inte mot passagerarna i första hand, däremot mot sina kollegor. Sista benet inkl mellanlandning inom ramen för det normala. Vid ankomst till Arlanda hade jag ett mail från Lufthansa med besked om att incheckad väska inte hade lastats i München. Efter genomförd PIR på Arlanda kunde jag konstatera att väskan hade skickats till Göteborg istället för Arlanda (rätt taggat i Spanien - fel lastat i München). Kom ett dygn senare med Bring.

Vad är era erfarenheter? Jag vet att det skrivs mycket ”gnäll” så jag köper om någon tycker jag är gnällig. Pandemin kom emellan, men som jag minns det höll Lufthansa normalt högre nivå än sä här? Eller så minns jag helt enkelt fel.
Många säger att maten på Austrian är av högklass, tycker den är ganska medioker, som med alla andra bolag är det den aktuella besättning som gör om man upplever att det är god service.

Är av samma uppfattning som du att Lufthansa var några klasser trevligare att resa med förut på Europalinjerna, jag uppskattar inte de nya matkonceptet exempelvis frukostkorven som någon typ av sallad.

I Lufthansa gruppen är Swiss min klara favorit när det gäller det man inmundigar under resan.
Åkte till Barcelona med Finnair i höstas, flygningen utfördes av IBERIA med det bolagets servicekoncept ren katastrof, efter att måltiden var glasen slut, vid beställning av något drickbart efter maten serverades det i plastglas, dessa tog slut och vid beställning av GT serverades i pappmuggar samma som SAS serverar kaffe i!

När det gäller SAS har jag bara en sak sm jag tycker är negativt det är att de saknar gardin mellan Plus och GO eftersom min favorit plats är 1D så har man nästan jämt en persons akterdel i ansikte, gillar att man kan beställa vad man önskar från menyn, perfekt vid långa flygningar som LPA.

Ovanstående gäller Europalinjerna
Blockat mittsäte ja jag tror att jag har det ca 80% av resorna.
 

Flyer722

Medlem
Tänkte skriva några rader om min senaste flygupplevelse och höra vad ni tycker. Har lägenhet på Costa del Sol i Spanien och inledde ifjol en tradition med att fira jul- och nyår där för att därefter ta flyget och avsluta med en vecka på Kanarieöarna. Ifjol gick hemresa med direktflyg i SAS Plus. Det är ju i trakterna av sex timmar från Kanarieöarna till Stockholm, vilket mot slutet kändes lite segt. Tänkte därefter testa ett annat upplägg. Tog först Austrian från Arlanda till Malaga, med mellanlandning i Wien i business class. Är beredd att ge mycket höga betyg. Uppmärksam service. God mat. Påfyllning av glas utan att be om det. Trevlig och tillmötesgående kabinpersonal. Kort sagt så bra business kan vara som jag ser det i vanligt ekonomisäte med ledig plats intill. Hemresan med Lufthansa, i synnerhet benet från Kanarieöarna till München, var lite av motsatsen (också detta i business). Först incheckningen. Tog totalt 40 minuter från att jag ställde mig i kön till bagaget var incheckat. En disk öppen för business (och SEN/HON/*A Gold) två diskar för ekonomi. Problemet var bara att kön till business var lika lång som var och en av köerna till ekonomi. Det var med andra ord ingen som helst skillnad. Jag vet att Spanien är ökänt omständliga i incheckningsprocedurem, men ändå. Därefter ombord. Knökfullt på planet och 11 rader business class. Fint utdelat Heimat-meny med kyckling som varmt inslag (alt vegetariskt alternativ). På rad 8 tog den varma delen av maten slut. Erbjöds det vegetariska alternativet som tyvärr var oätligt. Inga andra alternativ erbjöds. Oordning i kabinen där kabinpersonalen sprang fram och tillbaka. Fick ingen dryck till maten förrän den var uppäten. Därefter (viktig distinktion) någon form av medicinskt problem för en passagerare så servicen avbröts (fullt förståeligt). Verkade ha ordnat sig för den sjuka passageraren (skönt) så servicen återupptogs efter ca 20 min. Återigen serverades dryck, men det kändes som att kabinpersonalen orkade hålla uppmärksamhet i cirka åtta rader, sen for serveringsvagnen fram och tillbaka. Blev bortglömda och fick påkalla uppmärksamhet medelst ”knappen”. Den kvinnliga kabinchefen gav ett stressat, på gränsen till aggressivt intryck. Inte mot passagerarna i första hand, däremot mot sina kollegor. Sista benet inkl mellanlandning inom ramen för det normala. Vid ankomst till Arlanda hade jag ett mail från Lufthansa med besked om att incheckad väska inte hade lastats i München. Efter genomförd PIR på Arlanda kunde jag konstatera att väskan hade skickats till Göteborg istället för Arlanda (rätt taggat i Spanien - fel lastat i München). Kom ett dygn senare med Bring.

Vad är era erfarenheter? Jag vet att det skrivs mycket ”gnäll” så jag köper om någon tycker jag är gnällig. Pandemin kom emellan, men som jag minns det höll Lufthansa normalt högre nivå än sä här? Eller så minns jag helt enkelt fel.
Egna erfarenheter efter pandemin är att austrian är hästlängder framför lufthansa gällande maten intra-eu. Swiss kan jag inte uttala mig om.
 

mha321

Medlem
Många säger att maten på Austrian är av högklass, tycker den är ganska medioker,
Jag håller helt med om att den oftast är rätt medioker.

Men som medioker är den därmed bättre än nästan alla andra...

Ibland blixtrar det till, t.ex. på mitt flyg till Chicago efter jul så serverades pre-landing-rätt som faktiskt på allvar var riktigt bra och som jag hade varit nöjd med på marken också. Men det hör definitivt inte till vanligheterna från något bolag. Nu var det longhaul och inte intra-europe, men ändå.

som med alla andra bolag är det den aktuella besättning som gör om man upplever att det är god service.
Håller helt med här också. Däremot tycker jag precis som OP att Austrian snittar högre än Lufthansa. Men även Swiss är betydligt bättre än Lufthansa i snitt. Faktum är att de flesta är bättre än Lufthansa i snitt, definitivt de andra inom lufthansa group.

När det gäller SAS har jag bara en sak sm jag tycker är negativt det är att de saknar gardin mellan Plus och GO eftersom min favorit plats är 1D så har man nästan jämt en persons akterdel i ansikte, gillar att man kan beställa vad man önskar från menyn, perfekt vid långa flygningar som LPA.
Jag önskar också att antingen andra bolag som Lufthansa-group bolagen anammade möjligheten till "valfria snacks från vagnen", där vinner SAS Plus över deras business varje gång.

Alternativt att SAS kunde återinföra gardinen. Men på något sätt vill man ha båda :)
 
Toppen