Senaste nytt

Att vara ödmjuk - lönar det sig?

erc

Medlem
Vill dela med mig av en färsk erfarenhet.

Alla har vi stått där i kön till incheckningen. Bakom väldigt olika typer av resenärer. Ibland flyter det på. Ibland blir man frustrerad... Ja, ni vet.

I sommar var jag på väg till kontinenten tillsammans med sönerna och efter 55 mils urtrist körning på E45 och E6 var det dags för övernattning. Park Inn by Radisson, Malmö. Ett hotell som ofta överraskar med riktigt bra priser. Ett bra stopp för värmlänningar som vill sova gott innan det är dags för en hundramilaetapp genom norra Europa.

Framför oss stod en familj vars företrädare var väldigt upprörd. Kunde överhöra att de bokat genom tredjepart. Och de var inte nöjda. Tonen var hård. Hotellets personal bestod av en ensam människa i tjugoårsåldern som ihärdigt försökte förklara för gästerna vad som gällde. Gästen var både ohövlig och hotfull varvid förstärkning till slut kom från baren/restaurangen.

Vi checkar in utan friktion. Jag berömmer personalen för sitt tålamod och vi installerar oss i vårt rum.

I-landsproblemen infinner sig snabbt. Med barn på 8 och 10 år är det inte ok att TV'n inte fungerar. När inte heller hotellets wifi fungerar är det riktigt illa. Pratade med receptionen vid några tillfällen, bytte batterier i fjärren etc - men - vi fick klara oss utan TV & wifi. Nåväl. Att status-perks saknades höll jag tyst om inför barnen... :) Vi sov gott och vid utcheckning beskrev jag våra upplevda bekymmer och fick till svar att jag skulle skicka ett e-postmeddelande till hotellet. Det gjorde jag när jag väl kom hem. Sakligt och vänligt.

Efter veckor av ingenting hade jag börjat glömma bort ärendet. Tills en kväll när min telefon ringer och hotellchefen presenterar sig. Vi har att kvartslångt trevligt samtal om förbättringsarbete och chefen ber att få återkomma.

En vecka senare ringer samma chef och berättar att jag nu kommer att få 28000 poäng i kompensation. Det är poängkostnaded för en övernattning på hotellet. Jag är glad, tacksam och nöjd med att ha bidragit till organisationens förbättringsarbete.

Döm om min överraskning när jag märker vilken metod hotellet har valt att förse mig med 28000 poäng. Jag har getts nio(!) nätter, en stay och 29240 poäng. Plus 21930 extrapoäng för min platinumstatus. Plus 27000 extrapäng i Mid-Year Promotion (3000p/natt). Totalt 78170 poäng.

Det är tretusen poäng mer än jag tjänade in på en sjunätters revenuevistelse i svit på Radisson Blu Galzignano i sommar.

Nåväl. Allt är ett resultat av trevligt och ödmjukt bemötande. I kombination med att hotellet inte riktigt vet hur de ska kompensera med poäng... Men jag är nöjd och glad. Även om min plan var att tömma poängkontot i sommar. Nu är saldot återigen över 100k...

Och det är uppenbart att trevlighet belönas i större grad än tvärtom.
Undantaget Hilton och 100% Satisfaction Guarantee.

OT
Skördat stora framgångar med det konceptet hos min bilverkstad.

Konceptet fungerar absolut på värmländska bilverkstäder. Där får man ibland pröva sitt tålamod. :)

Gick bra för dig, jag har också bott flera gånger på just det hotellet. Och ingen recognition som Platinum, WIFI fungerar bara på natten och fram till 0700 isch, kaos i frukosten. Har sakligt sagt till främst om WIFI både på kvällen och vid utcheckning, enligt personalen något unikt för mig....
Har också meddelat skriftligen och sakligt vad jag tycker. Standardsvar tillbaka.
Också Värmlänning men det hjälper inte....
Men hotellet har för jäkla bra priser, jag brukar betala 750-890:- Så jag får lida och använda mobilen som surfpunkt

Gick bra för dig, jag har också bott flera gånger på just det hotellet. Och ingen recognition som Platinum, WIFI fungerar bara på natten och fram till 0700 isch, kaos i frukosten. Har sakligt sagt till främst om WIFI både på kvällen och vid utcheckning, enligt personalen något unikt för mig....
Har också meddelat skriftligen och sakligt vad jag tycker. Standardsvar tillbaka.
Också Värmlänning men det hjälper inte....
Men hotellet har för jäkla bra priser, jag brukar betala 750-890:- Så jag får lida och använda mobilen som surfpunkt
Hotellets konkurrenskraftiga priser har varit det enskilt tyngsta orsaken till mina nätter där. En handfull per år. Delar dina erfarenheter och har inte riktigt meddelat min kritik tidigare. Uppfattar att personalen i receptionen har begränsad kunskap i lojalitetsprogrammets detaljer.
Att du inte får en konstruktiv respons är dåligt. Jag har i meddelanderubriken adresserat hotellets ledning - då hände något. I mitt första mail skrev jag inte någon om vem meddelandet skulle nå - och då fick jag ingen respons.

Hotellet drivs förövrigt på franchisebasis av samma företag som driver Park Inn Hammarby Sjöstad. Park Inn by Radisson | Franchisetagare Ligula Hospitality Group

Jag bor även jag där titt som tätt! Aldrig haft strul men skönt att de tog hand om det :)
Blivit väldigt lite Radisson dock sedan Moxy i Köpenhamn öppnade. Det är även det prisvärt och bra för mig!

Kan väl säga att det har blivit sämre med att man inte får varken flaskor med vatten eller någon "present" när man bor där. Bodde där två nätter i Juli och skickade ett snällt mail till dem och frågade lite, men har inte fått något svar på det. Fick inte poäng för maten vi åt i restaurangen så skickade mail även om det men inget svar på det heller. Slutade med att jag kontaktade radisson reward och de gav mig poängen efter ett tag för jag kunde ju visa kvitto där det stod att vi ätit på restaurangen även om hotellet då inte höll med om det.

För övrigt verkar det vara mer standard att man inte får vatten och/eller present. Radisson Blu i Helsingborg svarade att man bara får det när man bott hos dem fem gånger på ett år. Bodde även i Köpenhamn på Radisson Collection Royal Hotel och där fick jag inte heller någon present.

Om det nu är samma ägare så är det mycket duktigare på detta med vatten och en liten present på Park Inn i Hammarby Sjöstad. Även andra hotell i Stockholm är ganska bra på detta. Även om det inte måste vara något dyrt man får känns det som trevligt med ett litet handskrivet brev och någon god kaka eller godis för att man ska känna sig välkommen.

• Gilla
Reactions: Gus
Kan väl säga att det har blivit sämre med att man inte får varken flaskor med vatten eller någon "present" när man bor där. Bodde där två nätter i Juli och skickade ett snällt mail till dem och frågade lite, men har inte fått något svar på det. Fick inte poäng för maten vi åt i restaurangen så skickade mail även om det men inget svar på det heller. Slutade med att jag kontaktade radisson reward och de gav mig poängen efter ett tag för jag kunde ju visa kvitto där det stod att vi ätit på restaurangen även om hotellet då inte höll med om det.

För övrigt verkar det vara mer standard att man inte får vatten och/eller present. Radisson Blu i Helsingborg svarade att man bara får det när man bott hos dem fem gånger på ett år. Bodde även i Köpenhamn på Radisson Collection Royal Hotel och där fick jag inte heller någon present.

Om det nu är samma ägare så är det mycket duktigare på detta med vatten och en liten present på Park Inn i Hammarby Sjöstad. Även andra hotell i Stockholm är ganska bra på detta. Även om det inte måste vara något dyrt man får känns det som trevligt med ett litet handskrivet brev och någon god kaka eller godis för att man ska känna sig välkommen.

Ja, Radisson Scandinavia har gått utför, skräphotell numera.

Men tänkte mer på TS fråga om ödmjukhet lönar sig i allmänhet, det gör det anser jag.

Toppen