Senaste nytt

Att välja kort! Coop vs Amex vs SAS.

Fast värdet på 2-4-1 vouchern gör väl att det faktiska poäng /kr på Amex blir betydligt högre än Coop. Såvida man ändå tänkt att boka en resa och därmed utnyttja vouchern.

Det där med att man ska använda Amex överallt där det går och resten använda Coop har jag tyvärr inte tagit riktigt seriöst upptäckte jag idag när fakturan kom hem och det fattas "bara" 40k för en 2-4-1 vilket inte hade varit några som helst problem om jag hade småhandlat under året med Amex.

2-4-1 är den stora anledningen att välja minst Amex Premium. Värdet hos Elite kan man ifrågasätta (det beror helt på ens individuella flyg- och köpvanor), men 2-4-1 är definitivt värt premiums 1000 kr/år.
Ja det köper jag, men med en total spend på 150k - 200k ligger man ju väldigt på gränsen att komma upp till 150k till bara Amex. Men visst, trixar man lite och betalar kompisens nya tv eller kan göra nåt utlägg på jobbet för att säkra det så köper jag att det blir värt det.

Kommer man inte upp i 150k spend på Amex är det inte värt det, imho. Men gör man det är det mycket mer värt än Coop och årsavgiften på premium är alltsomofta diskuterbar med Amex

En aspekt är också att 150kkr i spend ger bara 30'poäng. Så även om det get en 2-4-1, krävs det fler poäng för att kunna göra något skoj för 2-4-1.
Om man inte reser mycket eller går all-in på linsvätskor, hemel, lägenhetsvärderingar och lyckas pricka in någon bonuspoäng-kampanj kan det vara värt att vänta med Amex tills det finns en tillräcklig bas.
I det här fallet med 90'poäng tycker jag att det är dags för Amex, men som helt ny medlem är det mer tveksamt.

Rookie på detta. Varit medlem i eurobonus ett par år och har ca 90 000p men är ingen aktiv poängjägare, skulle däremot gärna bli det. Flyger inte så mycket så att jag kan tjäna några större poängsummor via det men skulle vilja maximera min intjäning med hjälp av kreditkort. Har ett SAS mastercard just nu. Om jag förstått det rätt så "bör" jag skaffa ett Amex som jag använder på alla ställen där det accepteras. Där mitt Amex inte tas emot skaffar jag ett Coop Medmera Mer kort och använder. Mina räkningar betalar jag med hjälp av mitt Coop kort och en tjänst som heter Betalo. Har jag förstått upplägget korrekt? Har utgifter runt 150 - 200 000kr/år.

Välkommen som postare på forumet :)
Om du ska skaffa ett amex eller inte beror helt och hållet på om du kan få en spend på 150k på amex. Är svaret nej är inte ett amex kortet du ska ha.
Amex premium kostar 500 första året och ger dig en 2-4-1 voucher vid 150k spend på ett kalenderår. Premiumkortet ger 15p/100kr plus en signupbonus på ca 10k poäng om jag kommer ihåg rätt.
Amex elite kostar 4000 och har samma förmåner som premium men ger dig 20p/100kr och 20k baspoäng. Om inte baspoängen betyder något för dig (att de hjälper dig till guld) så tycker inte jag du ska köra på ett elite-kort, då är premium bättre enligt mig. Du förlorar lite poäng men de poängen är itne värda 4000 kronor.
Coop Med Mera Mer ska du skaffa oavsett vad, om inte annat för att betala räkningar och betala där de inte tar amex. Om du inte kommer upp i 150k spend på amex på ett kalenderår tycker jag personligen att du ska gå all in på Coop-kortet enbart. Normal växlingskurs är 16,67p/100kronor men det har som sagt redan varit 2 kampanjer i år där man får 20p/100kr, dvs lika bra som Amex Elite poängmässigt.

Summering:
Når du 150k spend på amex välj ett av dom korten med ett Coop Med Mera Mer som backup.
Når du inte 150k spend på amex, kör all in på Coop Med Mera Mer.

Det är mina tankar om hur du ska lägga upp din kortstrategi.
90k poäng är nära en business till USA med SAS eller Star Alliance Partner. Kommer ud upp i 150k (som inte alls är omöjligt med optimering) så har du en resa till USA i First för en person (2 personer om du har amex vouchern).
Kan även vara värt att skaffa ett Diners enbart för att få signup bonusen. Gör sedan de köp du behöver för att få bonusen och sen behöver man inte använda det mer.

Tack för all hjälp. Kommer upp i 150 000 gör jag och förhoppningsvis tar de flesta affärer emot det, så ett Amex Premium får det bli. När dottern blir äldre och inte behöver barnklubbar på semestern så kan vi börja nyttja reguljärflyg istället och då bör jag bli Guldmedlem ganska lätt.

Ps tack för era inbjudningar till Amex

Det där med att man ska använda Amex överallt där det går och resten använda Coop har jag tyvärr inte tagit riktigt seriöst upptäckte jag idag när fakturan kom hem och det fattas "bara" 40k för en 2-4-1 vilket inte hade varit några som helst problem om jag hade småhandlat under året med Amex.

.... Vilket inte blev några problem ändå då jag lite oväntat nu efter en resa kom väl över 2-4-1 gränsen.
http://

Eftersom jag är student (oh dear) så har jag räknat bort Amex och lutar mig istället mot Coop's MM Mer-kort och SAS MC, men vilket ger mig flest poäng? Vilket är mest användbart enligt er? Att de båda accepteras nästintill överallt säger sig självt, men vad för pros and cons har de två korten?

Hur ofta har Coop kampanj med dubbla poäng när det gäller transfer mellan poäng Coop till SAS? Råda gärna med tips!

Eftersom jag är student (oh dear) så har jag räknat bort Amex och lutar mig istället mot Coop's MM Mer-kort och SAS MC, men vilket ger mig flest poäng? Vilket är mest användbart enligt er? Att de båda accepteras nästintill överallt säger sig självt, men vad för pros and cons har de två korten?

Mm...student. Maximalt med bang for the buck alltså =)

Jag har använt MMM (MedMeraMer) i ett år nu, och Amex Premium i snart tre månader.

MMM:
+ Låg avgift (lägre än SAS MC)
+ Bra försäkringar
+ Accepteras överallt
+ Hittills har det varit två (?) kampanjer med bra växlingskurs
+ Högre poängintjäning än SAS MC
+ Inget valutapåslag utomlands
+ Gratis med Betalo
- Låg kreditgräns som student (såvida du inte har fenomenal ekonomi...)
- Tveksam kundservice (viss väntetid, mediokert bemötande...) Dock lyckades jag förhandla bort årsavgiften för 2016 (hade bra spend under 2015).

Jag har inte testat SAS MC, men MMM verkar vara en no-brainer när man jämför. När du har ett jobb kan du komplettera med Amex, men MMM är en riktigt bra produkt. Tjänsten är inte alltid den bästa (servicen), men produkten (kortet) är det inget fel på.

Amex har mycket bättre kundservice, 2-4-1 och lite övriga godsaker som invites och rabatterade loungebesök. Tyvärr får man då leva med vissa valutapåslag. Dock måste jag ändå säga att bara den fenomenala kundservicen är värd årsavgiften. Överallt där jag inte kan använda Amex åker MMM fram.

Toppen