Senaste nytt

Att välja kort! Coop vs Amex vs SAS.

ramo

Medlem
Hej, kanske lite ot men jag undrade ifall någon vet hur det är med Amex eller Coop vid betalning till ett bankkonto utomlands, dvs skicka över pengar till ett annat bankkonto, ex med western union/moneygram..
Kommer det räknas som kontantuttag eller kan det räknas som köp som ger poäng? Har försökt leta på forumet angående detta men hittar inget inom detta område.
 

Zniper

Medlem
Rookie på detta. Varit medlem i eurobonus ett par år och har ca 90 000p men är ingen aktiv poängjägare, skulle däremot gärna bli det. Flyger inte så mycket så att jag kan tjäna några större poängsummor via det men skulle vilja maximera min intjäning med hjälp av kreditkort. Har ett SAS mastercard just nu. Om jag förstått det rätt så "bör" jag skaffa ett Amex som jag använder på alla ställen där det accepteras. Där mitt Amex inte tas emot skaffar jag ett Coop Medmera Mer kort och använder. Mina räkningar betalar jag med hjälp av mitt Coop kort och en tjänst som heter Betalo. Har jag förstått upplägget korrekt? Har utgifter runt 150 - 200 000kr/år.
 
Rookie på detta. Varit medlem i eurobonus ett par år och har ca 90 000p men är ingen aktiv poängjägare, skulle däremot gärna bli det. Flyger inte så mycket så att jag kan tjäna några större poängsummor via det men skulle vilja maximera min intjäning med hjälp av kreditkort. Har ett SAS mastercard just nu. Om jag förstått det rätt så "bör" jag skaffa ett Amex som jag använder på alla ställen där det accepteras. Där mitt Amex inte tas emot skaffar jag ett Coop Medmera Mer kort och använder. Mina räkningar betalar jag med hjälp av mitt Coop kort och en tjänst som heter Betalo. Har jag förstått upplägget korrekt? Har utgifter runt 150 - 200 000kr/år.
Helt korrekt, det är bara att köpra på!
 

schrute

Medlem
Rookie på detta. Varit medlem i eurobonus ett par år och har ca 90 000p men är ingen aktiv poängjägare, skulle däremot gärna bli det. Flyger inte så mycket så att jag kan tjäna några större poängsummor via det men skulle vilja maximera min intjäning med hjälp av kreditkort. Har ett SAS mastercard just nu. Om jag förstått det rätt så "bör" jag skaffa ett Amex som jag använder på alla ställen där det accepteras. Där mitt Amex inte tas emot skaffar jag ett Coop Medmera Mer kort och använder. Mina räkningar betalar jag med hjälp av mitt Coop kort och en tjänst som heter Betalo. Har jag förstått upplägget korrekt? Har utgifter runt 150 - 200 000kr/år.

Man måste ju få fundera lite över värdet av Amex. Säg att du har en spend på 175k varav hälften kan betalas med Amex som ger dig 20p/100kr. Coop kortet ger dig 16.67p/100kr.

175000/2*0.2 + 175000/2*0,1667 = 32086 EB per år för 50/50 kombon. Har du istället bara coop kortet får du då 29172 EB. Frågan är då, är Amex årsavgift värd 2900 poäng?

Så klart förändras kalkylen något om man kan lägga större delen av spenden på Coop kortet, och att man kanske ser andra värden i Amex kortet. Men jag har å andra sidan antagit att man växlar till standardkursen hoppas Coop, hittills har det sen april hunnit vara två kampanjer som också gett 20p/100kr. Förutsätter man att man växlar bara under dessa kampanjer är ju intjäningen samma som för Amex och då kan man ju verkligen undra om det är värt 4k/år.
 
Toppen