Senaste nytt

Att umgås genom mobilen

Vi gör nog mycket såsom du @Ozz när vi går på restaurang eller loungen, etc. Lite som @palmen också. Tar oftast lite bilder och ibland checkar vi in i FaceBook (och i förekommande fall Businessclass.se!). Men, annars också förvånad över hur exempelvis en hel familj kan sitta vid ett bord på en bättre restaurang och ingen talar med varandra utan är helt uppslukade av sina mobiler! Tycker också det är rätt skönt när jag flyger att vara i något slags mobil- och surffritt limbo och bara njuta av själva resan ...

P.S. Funderat på att besöka det där klostret utanför Grenoble i södra Frankrike där munkarna fått till en zon runt klostret helt utan radiotäckning, inga mobiler lär ska fungera där (!). Det ska tydligen gå att besöka klostret och efter tillåtelse får man visst sova över också ... kanske kommer det finnas en slags mobil/surffri form av turism för de som vill koppla bort sig för en stund inom en snar framtid?

Nja, alltså. Jag vet inte om jag håller med och tror ni får skilja på observationerna.

1*U36hBj8i-C7JJJxS4MP2HQ.jpeg

Att notera folk i lounger på hotell eller flygplatser är vanskligt. Visst kan de vara asociala, men jag tror man får tänka på att det kan vara så att de haft ett intensivt socialt umgänge hela dagen med varandra. Kanske i flera veckor från morgon till kväll. I flygplatsloungerna kan folk ha haft långa flygningar, sovit dåligt etc. Jag och min sambo kan ofta vara så när vi är ute och reser. Man är ute hela dagen, sightseear, går på museum, musikaler eller vad det nu kan vara. På kvällen tar man en drink någonstans. Det är lite avslappnat för det är "hemma" och vi kan lätt fastna i varsitt Candycrush eller annat i någon timme. Det är lite egentid, lite avslappning vilket åtminstone vi behöver (och nog andra också) när man har umgåtts intensivt. För att inte prata om ifall man reser med en familj - jag kan bara tänka mig utmattningen efter att ha asat runt sina kids någonstans och de äntligen sätter sig lugnt och tittar på film. Och hade folk i loungerna inte haft mobilerna, så hade de läst böckerna,

Jag tror också man får helt andra resultat om man tittar på folk när de är mitt upp i sina sociala aktiviteter. Kollar du folk som är ute och vandrar, eller tittar på stan, äter middag (som en social aktivitet, inte för matens skull) eller liknande så får man en helt annan bild.

Jag tillhör den gamla generationen och är 20 år äldre, men levt med mobiltelefon och bärbara datorer sedan dessa uppfanns. Jag håller med dej @Ozz till 100%. Jag tycker det är tragisk att se när hela familjen sitter och stirrar i var sin mobiltelefon. Jag är glad att det inte pratas i mobiltelefoner på flyget. Det är illa nog som det är på tåget.

Nja, alltså. Jag vet inte om jag håller med och tror ni får skilja på observationerna.

1*U36hBj8i-C7JJJxS4MP2HQ.jpeg

Att notera folk i lounger på hotell eller flygplatser är vanskligt. Visst kan de vara asociala, men jag tror man får tänka på att det kan vara så att de haft ett intensivt socialt umgänge hela dagen med varandra. Kanske i flera veckor från morgon till kväll. I flygplatsloungerna kan folk ha haft långa flygningar, sovit dåligt etc. Jag och min sambo kan ofta vara så när vi är ute och reser. Man är ute hela dagen, sightseear, går på museum, musikaler eller vad det nu kan vara. På kvällen tar man en drink någonstans. Det är lite avslappnat för det är "hemma" och vi kan lätt fastna i varsitt Candycrush eller annat i någon timme. Det är lite egentid, lite avslappning vilket åtminstone vi behöver (och nog andra också) när man har umgåtts intensivt. För att inte prata om ifall man reser med en familj - jag kan bara tänka mig utmattningen efter att ha asat runt sina kids någonstans och de äntligen sätter sig lugnt och tittar på film. Och hade folk i loungerna inte haft mobilerna, så hade de läst böckerna,

Jag tror också man får helt andra resultat om man tittar på folk när de är mitt upp i sina sociala aktiviteter. Kollar du folk som är ute och vandrar, eller tittar på stan, äter middag (som en social aktivitet, inte för matens skull) eller liknande så får man en helt annan bild.

Jag kan förstå din jämförelse på bilden av att läsa tidningen och med dagens teknik läsa tidningen på mobilen. Jag ser inget problem med att folk läser tidningen på mobilen. Det jag har problem med är alla som skriker och gapar i sina mobiltelefoner på tåget. Det vore ju som att all tidningsläsare på bilden skulle läsa högt ur sina tidningar. Med andra ord en icke relavant jämförelse.

Jag kan förstå din jämförelse på bilden av att läsa tidningen och med dagens teknik läsa tidningen på mobilen. Jag ser inget problem med att folk läser tidningen på mobilen. Det jag har problem med är alla som skriker och gapar i sina mobiltelefoner på tåget. Det vore ju som att all tidningsläsare på bilden skulle läsa högt ur sina tidningar. Med andra ord en icke relavant jämförelse.

Fast det var ju skärmtiden vi diskuterade "folk som bara glor ner i skärmen", inte dålig mobiletikett. För där är vi helt överens - att gapa i mobiltelefonen som om det inte finns någon morgondag kan man göra hemma.

Det är nog väldigt många som lider av främst FOMO (Fear Of Missing Out), framförallt i yngre åldrar men även i äldre åldrar, skillnaden är förmodligen att ena gruppen frenetiskt scrollar igenom Instagram och svara på Snapchat medan den andra slaviskt kollar jobbmail och/eller Skype for Business :)

Jag gillar att kunna vara uppkopplad och om jag sätter mig med en kaffe och en bulle på semestern så har jag inget emot att man kollar lite vad som hänt, men jag skulle aldrig göra det under en middag och framförallt inte uteslutande sitta med mobilen som många gör. Jag är ett stort fan av bilden i en tidigare post med alla som läser tidningen på bussen, men även här tycker jag det är skillnad på att läsa tidningen/mail på kollektivtrafiken till jobbet mot att sitta runt middagsbordet med trynet mot klösbrädan...

Jag tror absolut kommunikationsfria resmål kommer att komma, speciellt nu när inte flyget längre är en frizon och människor på riktigt börjar få fysiska och psykiska problem av överanvändning. Jag har gått en uppsjö utbildningar genom hockeyn, bland annat träningslära där sjukgymnasten som höll i delar av kursen säger att det är "relativt vanligt" med problem i rygg och nacke redan från 6-årsåldern. Problem relaterade till användning av mobiler/plattor kommer med stor sannolikhet att bli nästa stora folksjukdom, tyvärr...

Lägg undan mobilen i sociala situationer och ta av mössan inne och vid matbordet, don't get me started på folk som har kepsen/mössan på när de äter...

/Surgubbe-chazzie :)

Toppen