Senaste nytt

Att tänka på när jag bokar resa till Sydney?

Brandten

Medlem
Om jag skulle få för mig att bränna lite poäng och några vouchers, måste jag kolla respektive mellanlandade-lands (kom inte på bättre ord) regler för Covid-19 test? Eller räcker det med regler för avresa (ARN) och ankomst (SYD)?

Om det är olika regler för tex FRA & VIE, BKK & ICN så kanske man vill välja den kortaste transfer utan test.

Fråga om det kommer gå att resa i slutet av 2021 överlåter jag till den andra tråden.
33c2e43f6beef1e0a722a530e74a25fb.jpg
 

ACervin

Medlem
Transit landet har ingen betydelse så länge du befinner dig airside.

Men som du säkert vet så tillåts endast Australiska medborgare i nuläget och dom är kinkiga. 1 fall i Brisbane och nu är staden i total lockdown. Det kommer att ta tid innan Australien öppnar upp, tveksamt om det blir 2021.
 

igelkotten

Medlem
Transit landet har ingen betydelse så länge du befinner dig airside.

Men som du säkert vet så tillåts endast Australiska medborgare i nuläget och dom är kinkiga. 1 fall i Brisbane och nu är staden i total lockdown. Det kommer att ta tid innan Australien öppnar upp, tveksamt om det blir 2021.

Inte säkert på att man generellt sett kan säga att så länge det är airside så har det ingen betydelse vilka regler som gäller i landet.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Gissa du är australisk medborgare annat är det ju hypotetiskt
 

Fredrik

Medlem
Inte ens australienska medborgare får åka till Australien hursomhelst.

Två veckors karantän i Howard Springs i Northern Territory är inget jag skulle vilja uppleva i onödan.

Returning travellers are responsible for quarantine fees when arriving in the Northern Territory. The fees for the mandatory 14 days quarantine are:

  • $2,500 per individual or
  • $5,000 per family of two or more people sharing accommodation

Mandatory supervised quarantine for repatriated Australians | Coronavirus (COVID-19)
 
D

Deleted member 30163

Guest
nej men de får iaf. åka. Samma situation har ju varit i många delar av europa, inget konstigt.
 

Senator

Moderator
Gissa du är australisk medborgare annat är det ju hypotetiskt

Inte ens australienska medborgare får åka till Australien hursomhelst.

Två veckors karantän i Howard Springs i Northern Territory är inget jag skulle vilja uppleva i onödan.



Mandatory supervised quarantine for repatriated Australians | Coronavirus (COVID-19)

nej men de får iaf. åka. Samma situation har ju varit i många delar av europa, inget konstigt.

Lite fakta är alltid bra. Australien verkar ha en liknande regel som USA: nämligen inresa om det krävs för att utföra ett jobb. Dock verkar skillnaden vara att i Australien krävs 14-dagars karantän vid inresa INNAN jobbet kan utföras. Det gäller inte i USA:

Strenge reglar i Australia: Stian (35) får bot på 330.000 kroner om han forlèt hotellrommet – NRK Vestland

@Brandten något för dig?
 

intuition

Medlem
nej men de får iaf. åka. Samma situation har ju varit i många delar av europa, inget konstigt.
Vet inte hur det är just nu, men under hösten fanns det i alla fall 24 000 medborgare i kö som ville hem före jul och som inte kunde det, eftersom det fanns ett max-tak på antalet medborgare som släpptes in per vecka. Så det är/har inte varit fritt fram ens för medborgare att åka till Australien.
 

Fredrik

Medlem
Lite fakta är alltid bra. Australien verkar ha en liknande regel som USA: nämligen inresa om det krävs för att utföra ett jobb. Dock verkar skillnaden vara att i Australien krävs 14-dagars karantän vid inresa INNAN jobbet kan utföras. Det gäller inte i USA:

Strenge reglar i Australia: Stian (35) får bot på 330.000 kroner om han forlèt hotellrommet – NRK Vestland

@Brandten något för dig?

Vet inte riktigt om din kommentar var riktad mot mig men här är mer info. Man kan såklart chansa om att det öppnas men just nu är Australien i praktiken stängt och definitivt för semester.

Unless arriving on a quarantine-free flight from New Zealand, all travellers arriving in Australia, including Australian citizens, must quarantine for 14 days at a designated facility

You cannot come to Australia unless you are in an exempt category or you have been granted an individual exemption to the current travel restrictions.

Coming to Australia | COVID-19 and the border
 
Toppen